Jezte popcorn, budete zdraví

15. 1. 2002
Jezte popcorn, budete zdraví
Popcorn není jen tak nějaký pamlsek: na rozdíl od běžně konzumovaných brambůrků, oříšků či čokolády je popcorn mnohem zdravější a výživnější.

Jezte popcorn, budete zdraví

Popcorn není jen tak nějaký pamlsek: na rozdíl od běžně konzumovaných brambůrků, oříšků či čokolády je popcorn mnohem zdravější a výživnější. Zvláště v současné hektické době nám všem záleží na tom, abychom vypadali dobře a cítili se fit. Ovšem pracovní vytížení nám neumožňuje stravovat a pohybovat se tak, jak bychom si představovali. Proto je velmi důležité dbát na složení naší stravy.

Pro orientaci našeho jídelníčku platí několik hlavních zásad, kterými bychom se při výběru potravin měli řídit. Lékaři doporučují mimo jiné zvýšit konzumaci vlákniny a snížit konzumaci tuků. Kombinací těchto dvou pravidel lze velmi výrazně snížit riziko onemocnění rakovinou (zejména rakovinou trávicího ústrojí) a kardiovaskulárními nemocemi.

Jednou z potravin, které nám mohou pomoci v ozdravění našeho jídelníčku, je i popcorn. Kukuřice pro výrobu popcornu má vysoký obsah vlákniny (až 18 %). Pokud je připraven v horkovzdušné troubě nebo ve speciálních přístrojích, obsahuje jen velmi málo tuku (okolo 5 %). Energetická hodnota při přípravě s malým množstvím tuku je srovnatelná s ostatními cereáliemi. Popcorn obsahuje komplexní sacharidy, které nezvyšují hladinu krevního cukru tak rychle jako jednoduché cukry. Tento efekt ještě zvyšuje vysoký obsah vlákniny. Také obsah vitamínů skupiny B, zejména B1 a B2, železa a draslíku je z hlediska doplnění potřebných denních dávek důležitý. Proto je popcorn jednou z potravin, které nám příjemným způsobem umožňují doplnit v jídelníčku vlákninu a snížit příjem tuků.

Protože kukuřice neobsahuje lepek, lze popcorn použít i pro bezlepkovou dietu. Právě pro tuto dietu, která je velmi přísná a omezující, je každá vhodná potravina velmi žádoucím zpestřením.

Popcorn můžeme použít všude, kde používáme jiné cereálie - ovesné nebo ječné vločky, kukuřičné lupínky apod. Lze jej doporučit jako vhodné mlsání k televizi místo bramborových lupínků nebo sladkostí. Obsahuje méně energie a tuku a vzhledem k objemu ho nesníme tak velké množství. Díky vysokému obsahu vlákniny nás i lépe zasytí. Když už chceme mlsat, mlsejme zdravěji.

Autor: RNDr. Ludmila Oliveriusová, Společnost pro zdravou výživu

Nutriční hodnoty vybraných potravin na 100 gramů

kalorie

kcal

bílkoviny

g

uhlohydráty

g

vláknina

g

tuk

g

železo

mg

vitamín A

mg

popcorn "čistý" (z mikrovlnné trouby nebo z přístroje)

382

12

78

18,3

4,4

3,2

196

popcorn "čistý"

(připravený na oleji)

457

9,7

68

14,8

19

3

291

bramborové lupínky

 

568

5,3

50

1,6

39,8

1,8

SP

burské oříšky

570

26,2

8,33

11

48

1,7

-

preclíky

390

9,8

76

0,3

4,5

1,5

-

zmrzlina

377

10

78

0,2

2,4

0,4

SP

g = gram, mg = miligram (1/1000 g), mg = 0,000 001 g, SP = stopové množství
Všechny hodnoty, kromě vlákniny, pocházejí od amerického Ministerstva zemědělství.
Čísla týkající se vlákniny v popcornu pocházejí z nezávislých laboratorních pokusů.

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Překvapivě budete dnes velmi kreativní a můžete vytvořit zajímavé dílko. Nemusí jít rovnou o umění, radost vám i okolí udělá i řemeslný výrobek nebo úprava domácího interiéru. Možná byste…

Nejčtenější články