Letadlo
Letadlo patří k nejrychlejším druhům přepravy. Přijedete na letiště, odbavíte se a během chvíle můžete být tisíce kilometrů daleko. Samozřejmě záleží na tom, zda letíte na pracovní cestu, na dovolenou nebo se prostě jen potřebujete přepravit z místa na místo. Podle toho si také vybíráte leteckou společnost a s tím spojené charterové či linkové, nebo dokonce nízkorozpočtové lety.
Kromě rychlosti má letadlo také své výhody. Přímo na palubě se nachází toalety, takže nemusíte křížit nohy a řešit, zda to stihnete, či nikoli. Můžete se dívat na televizi nebo lépe řečeno sledovat film, můžete poslouchat hudbu, můžete si koupit něco dobrého, voňavého nebo exkluzivního, můžete se dívat na svět z ptačí perspektivy, ale hlavně dostanete najíst a napít. Nemusíte se tedy trápit hlady a v klidu můžete dodržovat svůj jídelní a pitný režim. Přes letištní kontroly toho jídla a pití stejně příliš nepřenesete. Takže se většinou musíte spolehnout na to, co vám palubní posádka nabídne.
Základní nabídka
Jídlo na palubách letadel se samozřejmě liší, a to jak kvalitou, tak druhem. K pití většinou dostanete studené a teplé nápoje. A zde z hlediska zdravého životního stylu není problém, protože kromě studených limonád a džusů jsou v nabídce také neochucené minerální vody, z teplých pak káva a čaj, které zkrátka nemusíte doslazovat.
U jídla je to trošku složitější. Zde totiž závisí na tom, zda letíte linkou, nebo charterovým letem. Pokud směřujete na dovolenou, pak jde většinou o charter a v takovém případě bývá jídlo v ceně. Závisí jen na délce letu, co dostanete. Pokud váš let trvá jen krátkou chvíli, většinou okolo 2 hodin, pak máte nárok na obložený sendvič či bagetku. Jestliže váš let trvá déle, dostanete teplé jídlo a k němu někdy i malý předkrm nebo salát a minidezert. V poslední době si dokonce můžete vybrat z několika variant, z čehož minimálně jedna bývá vegetariánská. A tak si při cestě na dovolenou můžete pochutnat na kuřeti na paprice, kuřeti kari s rýží, hovězím guláši s noky apod.
Délka, doba a čas
Pokud se ovšem na cesty vydáte linkovými lety, můžete se dočkat opravdových lahůdek. Zohledňují zde, v jakou denní dobu letíte, když tedy cestujete ráno, dostanete snídani, pokud v poledne, pak oběd a tak podobně. Vždy také záleží na délce letu, a tedy pak i počtu jídel. A je tu ještě jedna výjimka a tou jsou luxusnější byznys třídy. Na krátkých letech se jedná pouze o ekonomickou a byznys, ovšem dálkové lety mají prvních tříd hned několik až po super deluxe.
Jídlo ve vzduchu
Ať tak či tak, jídlo na palubě většinou přijde vhod. Hned když vzlétnete, máte se na co těšit, pak nějakou dobu konzumujete, poté dodáte dezert a pití, a díky tomu vám cesta rychleji uteče. Pokud tedy zrovna nepotřebujete pracovat. Přemýšleli jste ale někdy, jak jídlo v letadle chutná? Tak například letecká společnost British Airways (BA) ano. Jejich kuchaři patří k nejlepším v oboru a řeší i dokonce tzv. pátou chuť neboli umami*. Podle nich totiž jídlo 10 000 metrů nad povrchem zemským chutná jinak než na zemi. A tak se všechna jídla, která se podávají na palubách letadel BA, nejprve uvaří ve vzduchu a vyzkoušejí se přímo za letu, zda jsou v pořádku.
- Umami je vedle čtyř základních chutí (sladká, hořká, slaná a kyselá) tzv. pátou chutí. Její jméno je odvozeno z japonštiny a znamená chutný nebo také delikátní.
Kulinární hody
U příležitosti konání letní olympiády v Londýně dokonce BA oslovily jednoho z nejlepších britských kuchařů a majitele michelinské hvězdy Simona Hulstona, který speciálně sestavil několik naprosto delikátních menu. Tento kuchař vychází z čerstvých a zdravých surovin, ale nahlédl také do starých anglických kuchařek z poloviny minulého století. Je to tedy opět návrat ke kořenům, což je v kulinární oblasti celosvětovým trendem.
A věřte, že naši předci uměli vařit opravdu dobře a chutně, a navíc také zdravě. Simonovo menu i po skončení olympiády na palubách letadla zůstalo, a tak si můžete pochutnat na skvělých celozrnných sendvičích s pažitkovou bylinkovou pomazánkou nebo uzeným lososem, ale také na lososovém tataráčku s kaviárem a marinovanou okurkou, bramborové kaši s glazovanou karotkou, zelíčkem a dušeným hovězím. A jako dezert na vás třeba počká čokoládový dortík. A věřte, že po této porci 70% čokolády opravdu neztloustnete.
Kalorie se nepočítají
Hlavně, kalorie asi v letadle počítat nebudete muset, nikdy totiž nedostanete takovou porci, abyste se přejedli. Není to z toho důvodu, že by vás plechový stroj neunesl, ale z toho důvodu, že porce jsou z hlediska výživy a času stráveného v letadle přesně spočítány. Důležité je však to, že i v letecké kuchyni se už začíná čím dál více dbát na čerstvost, vyváženost, lokální potraviny, zeleninu a ovoce, které se stávají nedílnou součástí jídel. A také to, že i když letíte jen chvíli, neodbudou vás jen tak něčím, ale dostanete opravdu chutné jídlo. A to už je pokrok, který za to stojí.
Vlak
Cestování železnicí se stalo v západní Evropě módou už před mnoha lety. Tento trend pomalu přichází i do Čech. Zvlášť v době, kdy za litr benzinu zaplatíte téměř 40 korun, mnozí říkají, že by bylo lepší auto vůbec nemít. Moderních vlaků u nás jezdí stále ještě žalostně málo, ale jsou: vedle vlaků EuroCity také pendolino a od roku 2009 RegioJet společnosti Student Agency, který konečně nabízí služby vhodné pro 21. století a boří zavedené klišé o tom, že se železniční doprava nemůže kvalitou služeb vyrovnat ostatním dopravním prostředkům.
Pokud cestujete těmito vlaky, zapomeňte na zažloutlé bagety plné majonézy a bůhví čeho ještě z nevábně vyhlížejících nádražních bufetů, které si musíte nakoupit ještě před cestou, jinak hrozí, že se vám z hladu rozklepou kolena. V těchto vlacích dostanete najíst i napít a záleží čistě na vás, jestli se vydáte zdravým směrem, budete testovat pochutiny, nebo spoléhat na tradiční českou klasiku.
Hlavní menu
O gastronomii na českých a evropských železnicích ve vlacích Českých drah se už druhý rok stará společnost JLV. Svůj koncept stravování nazvala Nová gastronomie, přičemž projekt následuje nejen trendy světových kuchyní, ale respektuje i kuchyni českou, kde vychází vstříc především sezonním pokrmům.
V jídelních a bistro vozech si tak můžete pochutnat na typických čerstvých surovinách daného ročního období v nejrůznějších úpravách i nových specialitách. Jednou z významných osobností podílejících se na konceptu Nové gastronomie a současně její tváří je šéfkuchař Jiří Král. Spolu s týmem spolupracovníků pro každou sezonu připravuje nové, specifické menu.
Od 2. října tak na vás ve vlacích kromě stálé nabídky čekají speciality jako tartar z uzeného lososa s listy salátu (59 Kč), vepřová pečeně na víně s dýní hokkaidó se šťouchanými bramborami, steak z modrohlava a zeleninové ratatouille, selský salát – mix trhaných salátů s opečenou slaninou a krutony nebo česká klasika například v podobě taštiček plněných tvarohem s omáčkou z lesního ovoce plus mnoho dalšího.
Od července si v rámci Nové gastronomie můžete ve vlacích pendolino pochutnat také na suši, a to za cenu 69 Kč. U pendolina v bistro voze je nově k dispozici i točené pivo, samozřejmostí je široká nabídka nealkoholických nápojů a kávy. Pokud nechcete za občerstvením do jídelního nebo bistro vozu, vlakem pravidelně projíždějí stevardi s vozíkem, kde nabízejí základní sortiment občerstvovacích služeb, jako kávu, čaj, nealkoholické nápoje a snacky.
Žlutí to mají jinak
Základní rozdíl v gastronomické nabídce Českých drah a společnosti RegioJet je ten, že u RegioJet nemusíte za občerstvením nikam docházet. Ve vlacích neexistují žádné jídelní ani bistro vozy, ale každý vůz určený pro přepravu je zároveň restaurací, přičemž po celou dobu cesty se o vás stará stevardka. Hned na začátku cesty dostanete balenou neperlivou vodu pokojové teploty, abyste dodržovali pitný režim. Po odjezdu z Prahy a z Ostravy je ve vlaku k dispozici tzv. americká káva, kterou znáte z palub prémiových leteckých společností, nebo čaj z čerstvé máty s domácím medem.
Pokud cestujete na delší trase, můžete si zdarma objednat kávu značky Illy, kterou přímo ve vlaku připravují školené baristky. Další nealkoholické i alkoholické nápoje si pak můžete koupit během cesty přímo u stevardky. Za zmínku stojí podpora malým českým pivovarům, které často nabízejí mnohem vyšší kvalitu, bohužel nemohou si dovolit prakticky žádnou reklamu, a tak je znají většinou jen zákazníci, kteří už jejich produkty někdy ochutnali.
Vlaky RegioJet sází na rozdíl od vlaků Českých drah spíš na menší občerstvení typu snacků, salátů, suši a dezertů, přičemž ceny jsou víc než příznivé. Například dort s café latte macchiato ze snídaňového a svačinového menu koupíte za 90 Kč, za salát se sušenými rajčaty, rukolou, slunečnicovými semínky a prosciuttem zaplatíte 60 Kč a za Sushi Geisha set, obsahující dva kousky sake nigiri (losos), ebi nigiri (tygří krevetu), tři kousky tofu maki a čtyři ukramaki sake (losos, avokádo) 80 korun.
Něco extra
Ve vlacích RegioJet máte možnost využít zdarma připojení k internetu. To je k dispozici nejen na místě, kde sedíte, ale rovněž v tzv. voze Internet Café, který je vůbec největší kavárnou na kolejích. Na svůj pracovní stůl tady dostanete stejné občerstvení jako kdekoli jinde ve vlaku. Vůz Internet Café je také možné si pronajmout jako zvláštní vůz pro jednání, setkání nebo oslavu během cesty.
Kalorie
Při cestování vlakem záleží jenom na vás, jaké jídlo – a především kolik – si objednáte. Co je důležité – i v této kuchyni se začíná čím dál víc dbát nejen na čerstvost, ale především pestrost nabízených pokrmů, takže i když zrovna držíte dietu, můžete si vybrat z řady možností a jíst tak, aby to vyhovovalo vašim potřebám. Což je novinka, která všem hubnoucím ulehčí cestování.
Automobil
Stravování je rovněž nedílnou součástí cestování automobilem. Potvrdil to nedávno i průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Shell Czech Republic, podle kterého se při cestách autem nejraději zastavíme na kompletní jídlo a snažíme se vyhnout rychlému občerstvení ve fastfoodech.
Pokud nás tlačí čas, nejoblíbenější rychlou volbou bývají sendviče a bagety, ale čím dál víc se objevují také zdravé varianty – ovoce nebo saláty. A jaké příchutě sendvičů máme nejraději? Na prvních místech uváděli dotázaní sýr (33 %) a zeleninu (23 %), často v kombinaci s dalšími ingrediencemi. Silně zastoupené je i kuřecí maso. Co naopak mezi řidiči příliš oblíbené není, jsou salámy. Pokud jde o majonézu a různé dresinky, názory jsou rozdílné. Polovina je má ráda, druhá nikoli.
Zdravé ano, ale jen někde
Nabídka občerstvení na českých čerpacích stanicích je ovlivněna provozovatelem, velikostí a také lokalitou každé stanice. Na dálničních a větších čerpacích stanicích je v nabídce široký sortiment občerstvení včetně čerstvě připravených baget i zdravého jídla, bohužel neplatí to všude.
Co ovšem seženete na každé čerpací stanici, jsou nápoje – kromě kávy a čaje je k dispozici rozsáhlá nabídka nealkoholických nápojů, což je důležité, protože na pitný režim v autě často zapomínáme. Na benzinových pumpách Shell jsou od letošního roku nově dostupné ovocné smoothies nebo čerstvě vymačkaná pomerančová šťáva. Během jízdy však odborníci doporučují pít spíš neperlivé a neslazené nápoje. Ideální je ovocný čaj nebo obyčejná voda.
Novinky na benzinkách
Horkou novinkou na čerpacích stanicích Shell v České republice je sortiment Deli2go, který zahrnuje i zdravé občerstvení – ovoce, jogurtové nápoje nebo saláty. Nejširší nabídka se však týká sendvičů, baget a wrapů. K dispozici je několik originálních kombinací – nově můžete ochutnat například wrap s kachním masem. V řadě čerpacích stanic už jsou dnes dostupné i vegetariánské verze sendvičů a baget. Zdravé složení je ovšem věc jedna, energetický obsah druhá. Takže i když sáhnete po bagetě s libovou šunkou v domnění, že tak uděláte i něco pro hubnutí, ve skutečnosti se mýlíte.
I bagety slibující, že vyhovují dietám, mají v jednom balení až dva, nebo dokonce tři tisíce kilojoulů. Pravda, bageta má vhodnější složení, takže kdybyste si jí dali jednu třetinu, byla by určitě lepší volbou než dlouholetá benzinová klasika – rohlík a vlašák nebo doma připravený řízek. Problém baget však většinou tkví (kromě složení některých z nich) v jejich velikosti. Co se složení týká, zelenina je v pořádku, smažené maso jakžtakž snesitelné, problém je ale většinou v dresincích a majonézách.
Některé společnosti už to naštěstí pochopily a čerstvé sendviče vyrábějí buď úplně bez ní (například u Benziny plus převážná část sortimentu čerstvých sendvičů neobsahuje majonézu), nebo nabízí možnost nechat si připravit čerstvou bagetu přesně podle vaší chuti a přání. Když není k dispozici salát ani čerstvě připravená bageta na přání, snažte se na benzinových pumpách z už předpřipravených sendvičů vybírat takové, které při hubnutí tolik nevadí – tmavé pečivo, libové maso nebo šunka, minimum nebo vůbec žádný dresink, a především – velikost spíš menší. Netučný sýr nebo maso jsou důležité kvůli zahnání hladu.
Na delší cestě
Zvlášť na dlouhých cestách je podle odborníků nejlepší zastávka v restauraci nebo motorestu, kde si můžete objednat kompletní jídlo – ideálně ryby, drůbež nebo těstoviny či zeleninové saláty. Pro dostatečné trávení by přestávka na oběd měla trvat minimálně půl hodiny.
Rychlé hotovky jako smažená jídla nebo těžké smetanové omáčky jsou pro řízení totálně nevhodné jednak svým složením, jednak tím, že po nich dochází k útlumu, který vede ke snížení reakční doby. Stejné to ale může být ve chvíli, kdy řídíte hladoví, takže pozor! U řidičů bývají velmi oblíbené i energetické drinky. Ty ale většinou působí jen krátkodobě a jsou poměrně dost močopudné, navíc při hubnutí není jejich energetická hodnota rozhodně zanedbatelná!
ORBION:
Portál pro cestovatele