Jíst po svátcích zdravěji? Zkuste rostlinné dny!

1. 12. 2020 Reklama
Jíst po svátcích zdravěji? Zkuste rostlinné dny!
Známe to snad všichni – během Vánoc si dopřejeme různé dobroty a vyvážená strava jde na pár dnů stranou.

Po svátcích pak máme tendenci dávat si předsevzetí a snažit se jíst zdravě. Co ale naše tělo doopravdy ocení? Nemusí to být zrovna radikální změna, hlavní je vědět, na co se zaměřit – třeba na tuky.

Bez tuků se neobejdeme a pokud jich není příliš, rozhodně do vyvážené stravy patří. Určitě by tedy nebylo dobré chtít je s příchodem nového roku z jídelníčku vynechat. Lepší bude začít věnovat pozornost tomu, jaké tuky jíme. „Nová předsevzetí jsou většinou zaměřená na zdravější životní styl včetně zdravého stravování. Začněte třeba tím, že upřednostníte rostlinné tuky před živočišnými. Doporučený poměr ve stravě je takový, aby rostlinné tuky tvořily dvě třetiny a živočišné jednu třetinu denního příjmu tuků,“ říká Soňa Vojtíšková, nutriční terapeutka pracující metodou Systém asistovaného hubnutí. Podle ní většinou máme tento poměr opačný – v naší stravě převažují živočišné tuky a to nám neprospívá.

Zdroje rostlinných tuků

Rostlinné oleje

Margarín

Ořechy

Lněná, chia a další semínka

Olivy

Avokádo

Hlavním strašákem pro české ženy i muže jsou totiž nemoci srdce a cév. A právě rostlinné tuky jim pomáhají předcházet. „Předností kvalitních rostlinných tuků a olejů je nízký obsah nasycených mastných kyselin a naopak vyšší obsah nenasycených mastných kyselin, které podporují snižování hladiny cholesterolu v krvi. Jsou tedy prevencí vzniku kardiovaskulárních chorob,“ vysvětluje Soňa Vojtíšková. Recept na zdravější jídelníček je tedy jasný – myslete na to, jestli vedle živočišných tuků jíte i dostatek těch rostlinných.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud jíme maso, tuků živočišného původu z něj máme ve stravě většinou dost. Je ale i spousta příležitostí, jak přijímat také rostlinné tuky – od margarínu k namazání na chleba až olivový olej třeba do salátů. Z potravin bohatých na kvalitní rostlinné tuky se zkrátka dá poskládat jídelníček na celý den. „Pravidelně zařazujte třeba rostlinné dny. Místo masa nachystejte luštěniny, zpestřete snídani pomazánkou z avokáda či směsí ořechů a semínek. Do zeleninového salátu přidejte olivy. V běžně dostupných potravinách lze získat rostlinné tuky v podobě olejů a roztíratelných tuků – margarínů.“ radí Soňa Vojtíšková.

Co je vlastně margarín?

Margarín je roztíratelný rostlinný tuk. Vyrábí se z rostlinných olejů, například slunečnicového nebo řepkového, které se za stálého chlazení míchají s vodou. Aby se tyto dvě jinak neslučitelné látky spojily, přidává se emulgátor, například přírodní lecitin. Margarín si můžete připravit i doma a jako emulgátor použít třeba vaječný žloutek.

Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

O víkendu nechcete být jen doma za pecí, a proto vyrážíte do přírody. Pohyb na čerstvém vzduchu vám vyhovuje, protože protáhnete každičký sval v těle a přijdete na jiné myšlenky. Špatná…

Nejčtenější články

Doporučujeme