Kofein - mýty a fakta

28. 4. 2012
Kofein - mýty a fakta
Kofein patří mezi naprosto bezpečné a také nejdůkladněji zkoumané potravinové složky na světě. O jeho účincích v lidském těle však přesto koluje řada omylů.

Vyskytuje se v různých potravinách, například v čajových lístcích, kávových bobech a kakaových bobech (z nichž se vyrábí čokoláda), a využívá se již po staletí. Kofein lze vyrobit i uměle.

Potravina/nápoj Množství kofeinu mléčná čokoláda, 30 mg 1–6 mg٭ kakaový nápoj, 250 ml 3–32 mg٭ hořká čokoláda, 30 mg 5–35 mg٭ ledový čaj NESTEA, 250 ml 12–15 mg Coca-Cola, 250 ml 24 mg čaj, vařený, 250 ml 0–90 mg (obvykle 40 mg)٭ energetický nápoj, 250 ml 50–80 mg٭ káva, překapávaná, 250 ml 65–120 mg (obvykle 100 mg)٭

Zdroj: Live Positively ٭hodnoty se mohou lišit v závislosti na značce

Zajímavá fakta

Přiměřená konzumace kofeinu u dospělých osob – tj. přibližně stejné množství, jaké je obsaženo ve dvou až třech šálcích kávy nebo pěti až šesti plechovkách kolových perlivých nápojů – není spojena s žádnými negativními účinky na zdraví.

Například Evropská unie, Kanadské ministerstvo zahraničí a další zdravotnické a regulační orgány po celém světě rovněž uznávají kofein za bezpečnou a vhodnou přísadu do nealkoholických nápojů. Kanadské ministerstvo zahraničí uvádí, že příjem kofeinu v množství 400 mg za den se nespojuje s žádnými negativními účinky u dospělých osob, s výjimkou dospělých žen, které jsou právě těhotné nebo kojí.

V České republice je limit kofeinu v nekalorických nápojích stanoven na 150 mg/l, a 320 mg/l u energetických nápojů.

Pozitivní účinky kofeinu:

• lepší pozornost • vyšší intelektuální výkon • delší výdrž a zvýšený výkon v řadě tělesných činností • lepší nálada • vyšší reakční rychlost a také vizuální a sluchová bdělost

Všechny nápoje hydratují, včetně nápojů obsahujících kofein

Léta slýcháme, že kofein dehydratuje. Nejnovější lékařské studie však potvrzují, že kofeinové nápoje naopak přispívají k hydrataci.

Jestliže si každý den dopřáváte několik šálků kávy, čaje nebo nealkoholických nápojů s kofeinem, pak vás jistě potěší nedávné zjištění amerického Institutu medicíny (IOM). Tato vážená vědecká instituce totiž dospěla k závěru, že nápoje s obsahem kofeinu mohou přispívat k pokrytí každodenní potřeby vody. Možná jste i vy slyšeli, že nápoje obsahující kofein se do pitného režimu nepočítají.

Podle lékařky a výživové specialistky na Univerzitě v Nebrasce, Ann Grandjean mohou být zdrojem vody pro pitný režim i nápoje obsahující cukr nebo kofein.

Pití nápojů s obsahem kofeinu neoslabuje kosti ani nezpůsobuje osteoporózu

V uplynulých patnácti letech řada vědeckých institucí a organizací pacientů zkoumala, zda kofein v perlivých nápojích nemá vliv na zdraví kostí, a dospěla k závěru, že na zdravé jedince kofein v těchto nápojích žádný negativní účinek nemá, pokud mají tyto osoby dostatečný příjem vápníku.

ČTĚTE TAKÉ: MAMINKA.CZ - Web pro těhotné a maminky!


Rádi vaříte a hledáte inspiraci? Navštivte Recepty.cz

Témata článku:   

Komentáře

Přečtěte si také

Horoskopy

Starosti se na vás valí ze všech stran a jste z toho stále vyčerpanější. V rodině se bohužel objevují potyčky, takže vás v podstatě vyčerpává hlavně to. Uklidněte se však. Všechno se zase…

Nejčtenější články