Seriál Letiště se blíží ke svému závěru
Dnem D seriálu Letiště bylo pondělí 4. září 2006. Večer v hlavním vysílacím čase ve 20:00 hodin tehdy zahájila televize Prima vysílání projektu společnosti FilmBrigade. Takový počin české celoplošné televize vlastně ještě nezaznamenaly. V tom smyslu, že některé cílové divácké skupiny o seriály jako takové nejeví zájem, a právě to chtěl tým, který za Letištěm stál a stojí, změnit. Především se rozhodl, že nabídne atraktivní prostředí, rafinované zápletky, špičkové herce, natáčení v reálech (nejen v ateliérech) včetně leteckých záběrů či zahraničních destinací. Hlavní tok děje pak oživit epizodními zápletkami, aby si na své přišel nejen pravidelný, ale i příležitostný divák.
První díl seriálu „odroloval“ velmi úspěšně. Sledovanost byla 1 318 000 diváků. Kdo za tím vším byl? Především dva producenti společnosti FilmBrigade Vratislav Šlajer a Petr Bílek. Ještě před premiérovou epizodou Letiště se nechal Vratislav Šlajer slyšet: „Jsem divákem televizních seriálů. Některé americké nebo britské patří k tomu nejlepšímu, co v tomto žánru kdy vzniklo. Seriály jsou světový fenomén. S Letištěm budou diváci cestovat první třídou. Máme nejlepší štáb a špičkové herce.“ A Petr Bílek dodal: „Řada českých televizí nakoupila pro podzimní schéma plejádu špičkových zahraničních projektů. Máme ctižádost být vedle nich a samozřejmě uspět!“
Dalšími profesionály v obraze byli autor námětu a režisér Petr Zahrádka, jeho režisérští kolegové Radim Špaček a Jaroslav Fuit, scenáristé Ondřej Provazník, Tereza Dusová a Jan Coufal, muzikant Roman Holý, kameramani, střihači, výkonná producentka Jana Garajová, architekt Martin Kurel, který nechal ve vysočanských ateliérech kromě hangáru s funkčním i sportovním letadly vyrobit letištní halu a trup Boeingu 737 v životní velikosti a také neotřelé a velmi fotogenické prostory bytů hlavních představitelů.
Za úspěchem Letiště stojí pochopitelně také populární tváře. Hned v první „rundě“ to byla slovenská herecká elita Anna Šišková, Maroš Kramár a Zuzana Norisová. Zvláště charismatický Maroš Kramár získal díky Václavu Šindlerovi na velké popularitě. Trojici výtečně doplňovali David Matásek, Aňa Geislerová (která poprvé hrála v seriálu), Pavel Řezníček, Filip Blažek, Zuzana Bydžovská, Vladimír Kratina a excelentní Bohumil Klepl. Na své si přišly také poměrně neotřelé herecké typy jako Jitka Schneiderová, Vojtěch Dyk, Kristýna Nováková, Lumír Olšovský, Matouš Ruml a další.
Seriál zaujal a našel si své stálé publikum. První série měla 84 částí, následovala druhá s 34 epizodami. Poslední epizoda Letiště s pořadovým číslem 118 se vysílá 19. prosince letošního roku, kdy se příběhy definitivně uzavřou. Závěrečná klapka natáčení je pochopitelně dříve - 27. října. Snad lze prozradit, že převážná část děje se odehraje v porodnici a na svět přijdou hned dvě děti.
Kromě diváckého ohlasu zaznamenalo Letiště další pozitiva. Dostalo se do nominací v anketě popularity TÝTÝ a dokonce bylo prodáno do „země seriálů“, do Spojených států. Pro řadu herců, ale také členů realizačního štábu, byl seriál výborným odrazovým můstkem pro další profesionální práci.
Rozhovor s producenty
Srovnejte dobu před rokem a půl a teď… Co všechno bylo na té práci fajn, co bylo pozitivní, co nového jste se naučili, v čem jste pokročili?
Petr Bílek: Zjistili jsme, jak je vlastně práce na jasné zadání z televize zábavná, nebo jak může být zábavná. Původně jsme pro Primu chystali sitcom, který se nikdy nerealizoval, ale pak nás oslovili na seriál, který měl tehdy podle původního plánu nahradit Rodinná pouta. První obavu jsem měl z toho, že nedokážeme dělat seriál, který by splňoval zadání Primy a nám se prostě líbil. Petr Zahrádka ale přišel s tak atraktivním námětem, že moje dilema úplně vymazal ze světa. Šel bych do toho znovu opakovaně.
Vratislav Šlajer: To, že jsme udělali seriál Letiště, nebyla náhoda. Od vzniku FilmBrigade jsme usilovali o podobný projekt, účastnili se tendrů u různých televizí, promýšleli možnosti žánru. Když Prima začala hledat nové seriálové projekty, byli jsme připravení. Tzn. že náš zájem věnovat se nejen filmu, ale i televizi (a podobným velkým televizním projektům) je dlouhodobý a chceme dál pokračovat tímto směrem. Letiště dokázalo, že to umíme. Zkušenost to byla pořádná. Přesvědčení, že televizní seriál lze dělat dobře, nás neopustilo a víme líp, jak na to. Stejně důležité je, že se na realizaci Letiště podařilo dát dohromady skvělý tým lidí.
Co problémy, neříkejte, že nebyly…
Bílek: Na začátku nám přívalové deště vyplavily kompletní dekorace seriálu, onemocněla Anna Šišková, na týden jsme museli přerušit natáčení, jednou nám vykradli rekvizitárnu a komparzisté si opakovaně pletli dekoraci toalety se skutečnou toaletou.
Šlajer: Všichni nás varovali, že bez zkušeností to nemůžeme dokázat. Pro nás to ale byla výzva. Na začátku nám taky připadalo nemožné udržet to vražedné tempo a dodávat televizi dvakrát týdně našlapanou epizodu seriálu. Rok a půl nebyl moc čas si odpočinout, někdy přišla krize z únavy. Nejdůležitější je užívat si tu práci, když se daří, a nepropadat panice, když se daří méně.
To, co se na začátku zdálo jako limitující – omezený počet postav a prostředí, a krátký čas na realizaci, bylo nakonec docela inspirující. V určitých momentech si seriál žil vlastním životem. Každá z postav už měla svojí historii, konflikty, smysl pro humor (nebo jeho absenci), který určoval směr a někdy nás překvapoval. Časový a produkční tlak byl někdy nervující, ale nakonec to bylo vždycky docela dobrodružství. Myslím, že nikdo nechodil do „Kolbenky“, kde byly ateliéry, pracovat „tupě ke strojům“, ale že nás to všechny bavilo.
Před rokem a kousek jste byli v oboru seriálová tvorba hodně nezkušení a možná i naivní. Mohla to být dokonce přednost?
Bílek: Nezkušenost a naivita přednostmi samy o sobě nejsou. Jde o to z nich přednost udělat – musíte se na dva roky odpojit od běžného života a věřit, že to bude mít smysl. Nasekali jsme spousty chyb, ale všechno jsme se snažili dělat nejlíp, jak jsme mohli.
Šlajer: Já bych (možná troufale) tvrdil, že nezkušení a naivní jsme rozhodně nebyli. Sice jsme před Letištěm neprodukovali žádný podobný seriál, vyrobili jsme ale několik celovečerních filmů. To, že nikdo z nás předtím nepracoval na dlouhodobém seriálovém projektu, byl trochu záměr – nechtěli jsme se svazovat zvyklostí a rutinou české televizní tvorby. Naše společnost FilmBrigade vznikla na tezi, že český filmový a televizní mainstream lze obohatit o nový přístup. Od začátku byl proto náš přístup k tvorbě seriálu trochu jiný. Rozhodující ale byl fakt, že jsme brali seriálový žánr vážně – nejen jako komerční projekt, ale jako něco, co má opravdu smysl.
Na začátku jsme jistě budili rozporuplné pocity – na jedné straně důvěru, že to myslíme vážně a chceme to dělat jinak a dobře. Díky tomu se nám podařilo přesvědčit řadu herců, kteří předtím nikdy o českém seriálu neuvažovali – např. Aňu Geislerovou. Na druhé straně jsme budili obavu, že to bude velký průšvih. Zejména Prima logicky tlačila na doplnění štábu „zkušenými“ tvůrci. Zpětně musím říct, že spolupráce s těmi „zkušenými“ byla často spíše na škodu. Nakonec jsme se museli naučit všechno sami a za pochodu.
Proč Letiště končí?
Bílek: Letiště končí, protože seriálové postavy došly na konec příběhu. Už před podpisem smlouvy na druhou řadu Letiště, která má 34 dílů, jsme si společně s Vráťou řekli, že žádná další série už nebude. Chceme se věnovat novým projektům. Navíc, pokud je mi známo, ani televize Prima s třetí řadou nikdy nepočítala.
Šlajer: Všechno jednou musí skončit. A hlavně – nejlepší je přestat v nejlepším. Konec první série byl docela tragický – zemřely dvě hlavní postavy. Konec druhé je mnohem pozitivnější – budeme mít doslova „porodní“ finále.
Jak vaše zkušenosti a vlastně celý tým, který obstál, využijete dál? Jinými slovy, na co si FilmBrigade troufne?
Bílek: V posledních měsících jsme se věnovali přípravě dalšího seriálového projektu, ale u takových zakázek nikdy nemůžete dopředu říct, jak dopadnou a kdy se dostanou do realizace. FilmBrigade navíc před dvěma roky dostala grant z fondu EU na vývoj čtyř celovečerních filmů, tak se teď k přerušené práci vrátíme. Naší prioritou je tedy natočit film a v neposlední řadě jsme se rozhodli otevřít reklamní produkci FilmBreak.
Šlajer: Během práce na Letišti se vyladil skvělý kreativní tým. Končíme v plné síle a chceme společný potenciál využít dál. Na příští rok připravujeme natáčení celovečerního filmu, pracujeme na několika televizních a filmových námětech. Prostě se nechceme rozejít. Za rok a půl jsme se toho spoustu naučili a vyladili se. Práce na seriálu jako je Letiště je velmi náročná a zatěžkávací. Když jsme to spolu vydrželi doteď, vydržíme to spolu jistě i dál. Troufneme si na cokoli, co nás bude zajímat.
Prima odstartuje nové seriály
Celkem třináct dílů první série seriálu Instinkt zabijáka zavede diváky ke speciální policejní jednotce, která v San Francisku objasňuje zvlášť těžké zločiny související s deviantním jednáním. Instinkt zabijáka každému připomene, že bestie se může skrývat v každém z nás. Jen málo pak stačí, aby se pak probudila. V tu chvíli se do akce pustí detektiv Jack Hale. Hlavní hrdina seriálu přitom nebojuje pouze se zvláště krutými a vyšinutými zločinci, ale i sám se sebou. Jací jsou jeho démoni? Dozvíte se každou středu po 22 hodině.
Hlavní hrdina seriálu Blade je napůl člověk, napůl upír. Bojuje ale proti rozmáhajícímu se upírskému podsvětí, které se snaží postupně vyhubit celou lidskou rasu. Aby nepřevážily jeho temné stránky a sám se nestal krvelačným monstrem, musí užívat speciální sérum. Díky svým nadpřirozeným schopnostem je tím posledním, kdo stojí mezi upíry a zkázou světa…
Na začátku seriálu se Blade objeví v Moskvě, kam pronásleduje upíra, který převáží těla pro upírský výzkum. Dozví se, že zásilka je adresována do Detroitu pro Marcuse Van Scivera, a vydá se tam. V Detroitu se svým čínským pomocníkem Shenem založí základnu a začnou s likvidováním upírů. Jak se děj dále rozvine, to diváci uvidí vždy v neděli v pozdním večerním čase.
zdroj: Ladislav Pavlík
tiskový mluvčí Prima TV
zdroj: 2media.cz, s.r.o.