Vsetín, Chrudim a Hodonín jsou prvními městy v České republice, která měří ekologickou stopu (ES) svých základních škol. Poznají tak a mohou porovnat vzájemně i v čase, nakolik udržitelně se jejich školy rozvíjejí a jak šetrně se chovají k životnímu prostředí.
Ekologická stopa školy je souborným ukazatelem, jehož velikost určuje celá řada faktorů – od managementu školy po jednání žáků. Mezi ně patří například způsob a efektivita vytápění školní budovy, velikost školy a školních pozemků, používání energeticky šetrných spotřebičů, spotřeba potravin ve školní jídelně, produkce a způsob třídění odpadů, ale například i to, z jaké vzdálenosti a jakým způsobem se děti a učitelé do školy dopravují. Výsledný údaj se vztahuje na jednoho žáka dané školy. Zjednodušeně řečeno – udává, kolik plochy je zapotřebí k zajištění běžných potřeb tohoto žáka za určité časové období.
Kromě toho, že ES umožňuje porovnávat mezi sebou i v čase, jak šetrně k životnímu prostředí školy fungují a srozumitelně ukáže, jaké mají v tomto ohledu možnosti zlepšení, je i užitečným nástrojem osvětovým a výchovným. V prostředí škol to platí dvojnásob.
„Stopa nabízí řadu možností, jak dětem i dospělým názorně přiblížit důležité ekologické zásady, které jsou jinak těžko srozumitelné“, říká Viktor Třebický z Ústavu pro ekopolitiku, který se dlouhodobě tímto konceptem zabývá. „Do sledování stopy je možné zapojit samotné žáky, kteří mohou v rámci různých předmětů shromažďovat údaje pro její výpočet. Prostřednictvím ‘stopování‘ si uvědomí propojenost zdánlivě nesouvisejících aktivit a mohou sledovat, jak se stopa sníží, pokud začnou třídit odpady či používat úsporné zářivky,“ dodává k praktickému efektu tohoto nástroje.
Individuální ekostopu si už dnes může každý spočítat v jednoduché aplikaci na stránce www.hraozemi.cz/ekostopa
Jaká je vaše Ekologická stopa?