Hlavní roli v jarní módě hrají materiály. Důležitá je jejich lehkost, splývavost a kompaktnost. U mnoha z nich se uplatňují tzv. inteligentní technologie (např. nanotechnologie), které jsou funkční i praktické.
Cupro - tenká tkanina na bázi přírodní viskozy se vzhledem ušlechtilého hedvábí (objevuje se třeba na pánských košilích). Příměs mědi (chemická značka Cu), která zaručuje matný lesk, inspirovala i její název.
Godetová sukně - sukně ve štíhlé, postavu obepínající linii. Od pasu ke kolenům, směrem ke spodnímu lemu se dále výrazně rozšiřuje: nejčastěji pomocí vložených záhybů, či vložených dílů, které přidávají sukni rozšířený tvar připomínající zvon nebo kornout.
Dandy styl - je založený na jednoduchosti, střízlivé barevnosti a umírněných doplňcích a pochází z přelomu 18. a 19. století z Anglie. Ovlivnil především pánskou módu od Spojených států amerických po Evropu. Jeho zakladatel G. B. Brummell mj. zavedl černou jako prioritní barvu na pánském slavnostním obleku. Mladí Angličané, tzv. dandyové, se přičinili o trvalé prosazení nové módy. Nosili jednoduché obleky: komplety kalhot, saka, vesty a kabátu. Nyní je znovu na výsluní dandy look také v dámské módě, což znamená, že se především u dámských kostýmů objevuje vesta a bílou halenku doplní vázanka nebo sametová či saténová stužka.
Degradé - vzor tkaniny s různobarevným seskupením, které přechází od světlého do tmavého tónu, poté se „láme“ a opětně se opakuje. Na látce tak vznikají schodovité barevné přechody. Uplatňuje se ponejvíc u tkaných i potištěných pruhů, nově rovněž u károvaných materiálů.
Empírové členění - poprvé se jako objevilo v době Napoleonovy vlády a rychle se rozšířilodo celé Evropy. Empírový styl oděvů přinášel hladkou střízlivou atickou linii s menšími výstřihy. Ženský oděv (často ze sametu a brokátu) končil nad kotníky a měl košilový střih. Empírové šaty se nyní nově vracejí především v různé výši tvarovaného pasu. U původních šatů ze začátku 19. století převažovala výrazně vyznačená těsná hrudní část, která se rozšiřovala pod prsy. Empírová linie se často zdobila a zdobí mašličkou nebo šperkem. Aktuální silueta nekopíruje přesně střih starý dvě staletí, pas bývá umístěn v různé výši, nejčastěji v polovině horního dílu.
Five pocket style - původní, dnes již klasické řešení denimových džínsů. Kromě výrazného štepování se na kalhotách s různým řešením nohavic objevuje pětikapsový („five pocket“) střih, se třemi kapsami vepředu a dvěmi na zadním díle. Kovbojské oblečení se stalo nejslavnější v rebelujících 50. letech minulého století - mladí se oblékali jako tehdejší význačné celebrity – James Dean, Marlon Brando nebo Elvis Presley. Bez sepraných džín a coca-coly tehdy život nebyl možný. Dnešní módní vlna nemá takovou razanci a ačkoliv se každá generace snaží džíny změnit, pětikapsový vzhled je věčný a přes aktuálními výstřelky nepřekonatelný.
Inbetween - anglické slovo, které známe i jako název himalájské čajové směsi. V módě označuje něco „mezi“ a definuje variaci mezi krátkými a dlouhými plášti trenčkotového typu. Novinky označené inbetween se mohou nosit prakticky po celý rok, především se jedná o pláště poněkud delší než paleto, často s textilní vázačkou.
Kotelé - tužší tkanina s drsným omakem a viditelným žebrováním. Název je odvozený z francouzského cotelé - žebroví, takže se jím přiléhavě naznačuje povrch látky. Kotelé efekt sluší především dámským plášťům a kostýmům.
Micromoss - měkká technologická novinka, která připomíná vzhledem velur s jemným chloupkem. Micromoss byl vytvořený na bázi mikrovlákna a spolu s podšívkou se hodí nejlépe pro svrchní oblečení (bundy a kabátky) v přechodném období (například předjaří).
Palazzo pyjama - nejprve dámské i pánské dvoudílné noční oblečení, kabátek a kalhoty. Do Evropy se dostalo v 19. století z tropických zemí. V druhé polovině 50. let se tento název ocitl u nového ležérního dámského oblečení, kombinézách s širokými nohavicemi, zvanými palazzo pyjama. Móda se k tomuto typu oblečení znovu vrací.
Piké - bavlnářská na omak tužší tkanina s plastickým geometrickým vzorem tvořeným pomocí vaflové vazby. Používá se na halenky, šaty. Nosí se jednobarevná nebo pokrytá celoplošným tzv. tapetovým vzorem.
Popelín - název je odvozený ze slova papeline (fr. papežský), protože se látka začala vyrábět v Avignonu v době, kdy bylo město sídlem papeže. Jde o hustou a měkkou tkaninu, která vytváří efekt jemného příčného žebrování. Často se objevuje v kombinaci bavlny a hedvábí nebo bavlny s vlnou. Látka je velmi oblíbená na pánských košilích, dámských halenkách a šatech. Efektně působí také na vestách.
Pucci vzory - Emilio Pucci (původně vynikající lyžař, který si jako první model, ušil zajímavý lyžařský úbor) okouzlil módní svět svými oděvy s výraznými, dones nezaměnitelnými textilními tisky. Oslnil také dalšími novinkami určenými pro svět zimních sportů, vyvzoroval lyžařské bundy ve výrazných neonových tónech (žluté, modré i červené). Neotřelá barevnost a konturované vzory ve spojení s novými syntetickými materiály, zajistily návrháři výlučné postavení na módní scéně počátku 2. poloviny minulého století. Pucci se k nám v současnosti vrací originálními tisky, dézény s vírem barev s černou hraniční konturou. Mezi další inspirační prameny se řadí emblémy, heraldika a výrazné renesanční žakárové vzory.
Seersucker [sirsacker] – vzdušná, porézní lehká látka charakteristická seskupenými zvrásněnými efekty. Slovo v původním významu znamená v perštině pokrčený, puchýřovitý. Jde tedy o mačkaný vzhled tkaniny, která především v kombinaci s pruhy nebo kostkami vytváří na dámských halenkách, šatech a sukních rafinovaná řešení.
Stones wash - lehce opraný efekt na denimových oděvech.
Šanžán - pestře tkaná látka, která upoutává na první pohled měnlivým efektem. Někdy až výrazné barevnosti je dosaženo kontrastními barvami použitými pro osnovu a útek tkaniny. Název, odvozený z francouzského slova changeant (měníci se) se v posledních sezonách s oblibou používá na dámské kabátky, kardigany, šaty i obleky.
Tencel - silnější materiál na bází přírodní viskózy v keprové vazbě. Podobá se silnějšímu letnímu plátnu, ale může mít navíc jemný lesk a nemačká se. Jde o výborný materiál vhodný především na letní saka a kalhoty.
Vichy - kostkovaná bavlněná látka ve dvou kontrastních barvách (např. černé a bílé).
Voál - polotransparentní lehká tkanina, která vynikne hlavně na vrstvených modelech. Název pocházá z francouzského slova voile – závoj.
Žoržet - velmi jemná tkanina používaná především na dámské šaty a halenky.
zdroj: Steilmann Praha