"Opalovací krémy sice ochrání pokožku před spálením, ale nezabrání vzniku rakoviny kůže," varuje před dlouhodobými pobyty na slunci doktor Eckhard Breitbart z německé společnosti pro dermatologickou prevenci, který představil v Mnichově výsledky dlouhodobé studie, jež se věnovala této problematice.
Ve spolupráci s německou organizací na pomoc postiženým rakovinou prozkoumal na 14 000 dětí, které zahajovaly školní docházku. Zaměřil se u nich především na četnost výskytu pigmentových skvrn. O čtyři roky později vyšetření zopakoval. Při porovnání poznatků z obou prohlídek dospěl k závěru, že počet pigmentových skvrn se zvyšuje úměrně s tím, jak často se malý školák na slunci spálil, i s frekvencí jeho pobytu v jižních zemích. U většiny prověřovaných chlapců a děvčat stoupl počet skvrn na dvojnásobek.
"Je to nebezpečné, protože každé mateřské znaménko v sobě nese zvýšené riziko pozdější rakoviny kůže," uvedl autor studie.
Za pravdu mu dává i celkový prudký nárůst případů tohoto onemocnění mezi dospělou populací, u níž bylo v uplynulých třech desetiletích zaznamenáno zvýšení o sto procent. Většina ze 150 000 Němců, kteří ročně přibudou mezi nové pacienty, se pohybuje ve věkové kategorii mezi 40 až 50 lety. Dřív touto chorobou strádali lidé v průměru o dvacet let starší.
Podle odborníků je prapříčinou hojnějšího výskytu rakoviny kůže zásadní změna v naplňování a využívání volného času a častější pobyty v teplých krajích, dále pak stoupající obliba solárií a nikoli v poslední řadě také rozšiřující se ozónová díra.
Proto pracovníci obou organizací přistoupili k masivní osvětové akci zaměřené především na děti. Stěžejním heslem je slogan: 50 pobytů na slunci s opalovacím krémem ročně je dovoleno, víc už ale ne! Rodiče přitom nabádají, aby vůbec nevystavovali slunečním paprskům batolata do jednoho roku věku.
Na pomoc jim přispěchal i tvůrce dětských písniček Rolf Zuckowski, jenž vydal CD Nobbi und die Sonnenkinder (Nobbi a děti slunce), na němž prostřednictvím tuleního mláděte varuje před nebezpečnou sluneční aktivitou.
"Pokládám za důležité zaujmout posluchače i po citové stránce, a zapůsobit tak nejen na děti, ale také na jejich rodiče," vysvětlil Rolf Zuckowski svůj záměr. (Plus)