Národní divadlo dvakrát uvede oceňovaného Orfea

Národní divadlo dvakrát uvede oceňovaného Orfea

Operu Claudia Monteverdiho Orfeo můžete vidět jen 24. a 25. ledna ve Stavovském divadle. Představení v režii Jiřího Heřmana mělo premiéru na jaře loňského roku.

Claudio Monteverdi ORFEO

24. & 25. 1. 2008, 19.00 Stavovské divadlo

Moderní vize barokní opery s autentickým hudebním nastudováním

Dirigent: Roberto Gini Režie: Jiří Heřman Scéna: Pavel Svoboda Kostýmy: Lenka Polášková Světelný design: Daniel Tesař Sbormistr: Robert Hugo

Obsazení: Vincenzo Di Donato, Markéta Cukrová, Petra Noskaiová, Salvo Vitale, Dali Mor, Hasan El-Dunia, Lavinia Bertotti, Luca Cervoni, Hasan El-Dunia, Stanislav Předota, Luca Cervoni, Ivo Michl, David Jurion a další Sbor in spe Ensemble Concerto – soubor interpretů na dobové nástroje Inscenace vznikla ve spolupráci s in spe o. s.

Pouze dvě představení v této sezoně!

Lavinia Bertotti (Hudba), foto: Hana Smejkalová

Národní divadlo dvakrát uvede oceňovaného Orfea

Za úspěšnou inscenací stojí mezinárodní, renomovaný tým tvůrců. Vedle Jiřího Heřmana, současného uměleckého šéfa opery Národního divadla, je pod pražským Orfeem podepsán například dirigent a autor hudebního nastudování Roberto Gini. Řadu zahraničních jmen lze nalézt i mezi pěvci; po boku Markéty Cukrové v roli Eurydiky se představí Vincenzo Di Donato – zkušený a rovněž teoreticky výborně připravený italský pěvec. Ostatně i Markéta Cukrová má pro roli v Monteverdiho Orfeovi vynikající praktické zkušenosti: specializuje se na barokní hudbu a vystupuje s tělesy zaměřenými na autentickou interpretaci - Collegium Marianum či Musica Florea.

Téma Orfeova sestupu do hlubin podsvětí za mrtvou Eurydikou bylo hudebně zpracováno mnohokrát - vzpomeňme kupříkladu hojně uváděné dílo Christopha Willibalda Glucka. Monteverdiho dílo bylo poprvé provedeno o karnevalu v roce 1607 ve vévodském paláci Vincenza Gonzagy v Mantově. Stalo se také nejuváděnějším titulem v 17. století.

Vstupenky na koncert jsou v prodeji v pokladnách Národního divadla a předprodejních sítích BTI, Ticketpro, Ticketportal a dalších.

Jiří Heřman – režie Vystudoval zpěv na konzervatoři v Plzni a operní režii na pražské AMU. V současné době patří k nejvýraznějším českým operním režisérům. Charakteristickým rysem jeho inscenací je sugestivní prostupování zpěvu, slova, prostoru, pohybu a světla v abstraktním jevištním tvaru odkazujícím k jakémusi rituálu duše. Po Severních nocích, scénickém provedení písňových cyklů Roberta Schumanna, Petra Ebena a Jaroslava Křičky (2000), realizoval v roce 2001 s Klubem pro soudobou operu projekt Dvakrát nová opera, dvojici komorních aktovek Michala Nejtka (Dementia praecox) a Marka Ivanoviće (Dívka a smrt), za nějž byl oceněn na pražském festivalu Opera 2003. V letech 2002 a 2004 inscenoval v Divadle J. K. Tyla v Plzni Saint–Saënsova Samsona a Dalilu a Wagnerova Bludného Holanďana, který byl nominován na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Inscenace roku 2004 a oceněn Cenou Sazky a Divadelních novin za režii a Cenou Alfréda Radoka za scénografii (Pavel Svoboda). Jako první samostatný projekt svého sdružení in spe uvedl Jiří Heřman na podzim 2004 v pražském Universálním prostoru NoD a ve švýcarském Schlachthaus Theater Bern inscenaci Lamenti (spolu s Michalem Nejtkem a Francescem Micielim), původní projekt inspirovaný Monteverdiho Nářkem Ariadny. Tato inscenace reprezentovala v říjnu 2005 Českou republiku na mezinárodním divadelním festivalu Riocenacontemporanea v brazilském Riu de Janeiro. V rámci Mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu 2005 uvedl s velkým úspěchem v netradičním prostoru bývalého kostela sv. Maří Magdaleny na Malé Straně v Praze duchovní operu Benjamina Brittena Curlew River. Na začátku dubna 2007 byl jmenován novým šéfem opery Národního divadla v Praze.

ROBERTO GINI - hudební nastudování a dirigent Vystudoval hru na violoncello. Poté se specializoval na techniku starých hudebních nástrojů. Houslista, violoncellista, cembalista a varhaník Roberto Gini nejprve rozvíjel významnou koncertní činnost a natáčel na zvukové nosiče jako sólista (v duu s ním zpívali Laura Alvini, Wieland Kuijken, Anner Bijlsma) a jako člen různých těles (mimo jiné Hesperion XX, s nímž spolupracoval deset let). V roce 1985 založil soubor Concerto, který si od svého debutu vydobyl významné místo v mezinárodním kontextu a, především díky řadě dobrých produkcí Monteverdiho hudby, se může vykázat významnou koncertní i diskografickou činností. Jako dirigent debutoval v roce 1991, kdy řídil orchestr a sbor při příležitosti odpoledních koncertů ve Verdiho síni Konzervatoře v Miláně. Pravidelně hostuje jako dirigent četných hudebních těles. Jeho diskografie jako dirigenta obsahuje díla C. Ph. E. Bacha, Mozarta, Haydna, Schuberta. Po celou svou kariéru věnuje tvorbě Claudia Monteverdiho velkou pozornost. V současné době působí na Accademia Musicale Franchino Gaffurio v Lodi. Na Konzervatoři A. Boita v Parmě je navíc od roku 2002 vedoucím katedry violy da gamba.

Více informací na www.narodni-divadlo.cz zdroj: SMART Communication s.r.o.

Doporučujeme

Články odjinud