Nedávejte dětem zmrzlinu zadarmo

Nedávejte dětem zmrzlinu zadarmo

Moudří rodiče spojují vybrané činnosti s dobrým chováním. Asi před deseti lety jsem strávil několik dní s rodinou mého bývalého spolužáka ze střední školy. Mají tři děti v různém věku. Jednou večer jsme se všichni naskládali do jejich auta a vyrazili na zmrzlinu. Později večer, když šly děti spát, jsme si s přítelem a jeho manželkou povídali o rodičovství. Když se mě Albert zeptal, jestli bych pro něj měl nějaké návrhy, řekl jsem mu: "Nikdy nedávej zmrzlinu zadarmo."

Nedávejte dětem zmrzlinu zadarmo

Moudří rodiče spojují vybrané činnosti s dobrým chováním. Asi před deseti lety jsem strávil několik dní s rodinou mého bývalého spolužáka ze střední školy. Mají tři děti v různém věku. Jednou večer jsme se všichni naskládali do jejich auta a vyrazili na zmrzlinu. Později večer, když šly děti spát, jsme si s přítelem a jeho manželkou povídali o rodičovství. Když se mě Albert zeptal, jestli bych pro něj měl nějaké návrhy, řekl jsem mu: "Nikdy nedávej zmrzlinu zadarmo."
Vysvětlil jsem jim, že během celého dne nedošlo k žádnému spojení mezi dobrým chováním dětí toho dne a naším výletem na zmrzlinu. Ťspěšní rodiče dávají zvláštní události do souvislosti s dobrým chováním. "Dneska jsi byl celý den moc hodný. Rádi bychom tě s maminkou vzali na zmrzlinu." Můžete být také konkrétnější: "Dneska jsem si několikrát všiml, jak ses rozdělil o své hračky. Máme z toho velikou radost, a tak bychom pro tebe s maminkou chtěli udělat něco zvláštního."
Nechci tím říci, že musíme dětem naládovat plnou pusu sladkostí, kdykoli se chovají hezky. Já rodičům radím, aby spíš než sladkostmi odměňovali děti nějakými zvláštními událostmi, například společným obědem v zahradní restauraci, návštěvou kina nebo třeba nedělní projížďkou. Co dělat ve dnech, kdy se děti nechovají tak dobře? Rozhodně je neberte na zmrzlinu.
Nerozdávejte zvláštní, zajímavé a lákavé činnosti jen tak pro nic za nic. Už mnohokrát jsem si všiml, že učitelé, kteří snadno udržují kázeň ve třídě, se tímto pravidlem řídí zcela intuitivně. Například prohlásí: "Dane, dnes jsi se v matematice opravdu snažil. Odnes mi prosím tento lístek do kanceláře." "Alane, s tím čtením jsi Albertovi pomohl opravdu velmi dobře. Pomoz mi teď, prosím, rozdávat papíry." Jednou jsem slyšel učitele, jak říká: "Báro, dnes byla radost s tebou pracovat. Zůstaň prosím na konci řady a zhasni světla, až budeme odcházet ze třídy." Tento moudrý učitel dokázal vytěžit výsadu i z posledního místa v řadě.

Nejdřív práce, potom zábava
Řeč bude o činnostech, na které se děti těší. Například počítačové hry, telefonování, výlet s kamarády a podobně. Řiďte se pravidlem: "Nejdřív práce, potom zábava". "Ukliď si v pokoji, než si půjdeš hrát na počítači. Udělej si domácí úlohy, než se půjdeš dívat na televizi." Nenechejte se odbýt sliby typu "budu se učit po filmu".
Když si dítě zaslouží oblíbenou činnost, vždy ho zároveň nějakým způsobem povzbuďte. "Jistě máš radost, že sis zasloužil víc času u televize." Zdůrazňujte dobrý pocit ze sebe, nikoli sledování televize. Obohacujte činnosti tím, že se do nich sami zapojíte. Hrát si je prima, ale hrát si s rodiči je mnohem zábavnější.
Zvláštní odměnou se může stát povolení zůstat déle vzhůru nebo možnost přespat u kamaráda. Před několika lety jsme Den matek oslavili tím, že jsme šli do kina. "A kdy bude Den bratrů?" zeptal se Anthony. V současné době už každý rok připravujeme jako překvapení Den bratrů a Den sester. Pro každé dítě podnikneme něco zvláštního.
Dávejte odměny v souvislosti s dobrým chováním - ale opatrně. Nepřetřásejte každý dobrý čin dětem před nosem jako nějaký zázrak. To by jim neposloužilo. Nechcete v nich přece vyvolat dojem, že musejí být dokonalé. Zahořkly by a získaly by nesprávný postoj k pilné práci směřující ke stanovenému cíli. Některé zábavné činnosti je dobré povolit pravidelně. Ani tady není vaším cílem přesvědčit děti o tom, že kdykoli udělají něco dobrého, musejí dostat zvláštní odměnu. Měly by se naučit, že dobré chování je důležité proto, že je správné.

Hmotné odměny
Jedná se o věci, po nichž děti touží. Například sladkosti, hračky, CD, peníze atd. Když jim dáváte takový dárek, nikdy jim nezapomeňte poděkovat a povzbudit je. "Tady máš kapesné, Zuzano. Tento týden jsi výborně pomáhala s úklidem, a to je moc dobře."
Následuje seznam hmotných odměn, který jsme vytvářeli pět let spolu s více než třemi tisíci rodičů. Kdykoli jsem vedl nějaký seminář, vždy jsem rodiče žádal, aby mi napsali příklady odměn, které na jejich děti platí. Z těchto podnětů jsem pak vytvořil tento seznam. Na jeho základě si můžete vytvořit nabídku odměn, kterou lze použít spolu s tabulkami a smlouvami, o nichž se píše v následující kapitole.

Shrnutí
Zvláštní činnosti uvádějte do souvislosti s dobrým chováním. Děti se tím učí, že dobré chování se vyplácí. Pokud dítě odměníte nějakou činností nebo dárkem, vždy mu současně několika slovy poděkujte a povzbuďte ho. Soustřeďte pozornost na dobré chování, nikoli na konkrétní odměny a pobídky.

Odměny pro děti do dvanácti let
Objetí a polibky, chvála a povzbuzení.
Hraní na počítači.
Čas strávený s rodičem.
Ovocný pohár.
Řádění s rodičem.
Překvapení.
Poškrábání na zádech.
Poděkování v sáčku se svačinou.
Poštou poslané poděkování.
Návštěva cukrárny.
Čtení knížky nebo příběhu.
Plakát.
Výukové stavebnice (elektronická, chemická atd.).
Stavění modelů, stavebnice.
Práce na zahradě.
Hraní sportovních nebo společenských her.
Kouzla.
Kreslení.
Hraní s kalkulačkou.
Hraní si venku, hra na honěnou.
Sportovní události.
Kartičky s hokejisty.
Procházka, rodinná projížďka na kole.
Projížďka v autě.
Výlet s překvapením.
Nové oblečení.
Sledování televize.
Sledování videa.
Videohry.
Telefonování.
Hrací kuličky.
Sladkosti.
Pozdější odchod do postele o víkendu.
Návštěva u kamaráda.
Přespání u kamaráda.
Návštěva kamaráda u vás doma.
Dětský mejdan.
Stan z deky.
Táboření na zahradě.
Hraní a zpívání písniček.
Výlet.
Návštěva příbuzných.
Pouštění draka.
Plavání, rybaření, bruslení, kuželky.
Návštěva minigolfu.
Návštěva kina.
Návštěva zoo, parku, muzea, knihovny.
Oběd nebo večeře mimo domov.
Návštěva restaurace podle výběru dítěte.
Pěnová koupel, hračky ve vaně.
Kartáčování vlasů.
Pomoc s přípravou jídla, zákusku.
Pomoc s uklízením.
Pomoc rodičům s prací.
Pochoutka, zmrzlina.
Nálepky, samolepky.
Hvězdičky nebo body v tabulce.
Peníze, kapesné, peněžní účet.
Tajemná schránka s překvapením.

Odměny pro děti starší dvanácti let
(mnohé jsou uvedené i v předchozím seznamu)
Pochvala před ostatními.
Jít ven s kamarády, nakupování.
Čas strávený u počítače a na internetu.
Nové oblečení.
Kosmetika, kadeřník.
Zákusek.
Peníze, kapesné, práce za peníze.
Vybavení dílny.
Návštěva kamaráda na oběd nebo večeři.
Oběd nebo večeře mimo domov s kamarády.
Výběr činnosti pro celou rodinu.
Soukromí, možnost dělat něco samostatně.
Jít později do postele než mladší sourozenci.
Poslech hudby.
Pomůcky do školy.
Domácí zvíře, potřeby pro domácí zvíře.
Výlet se školou, klubem.
Návštěva diskotéky, večírku.
Vlastní telefon.
Jízda na skateboardu.
Návštěva sportovní události.
Hraní karet.
Práce na autě, používání nářadí.
Možnost být večer déle venku.
Návštěva koncertu.
Vaření.
Výzdoba dětského pokoje.
Možnost naplánovat si úklid podle svého.
Možnost jet na služební cestu s rodičem.

(ukázka je z knihy Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly, brož., 200 s., 215 Kč, vydalo nakladatelství Portál).

Doporučujeme

Články odjinud