Nedejte křečím šanci, bojujte s nimi s úsměvem na tváři

11. 9. 2009
Nedejte křečím šanci, bojujte s nimi s úsměvem na tváři
Stává se vám, že vás během cvičení, které by mělo člověku pomáhat, chytnou křeče? Nebo v křečích protrpíte pravidelně nebo nepravidelně pár dní v měsíci? Lámaly jste si hlavu, čím by to tak mohlo být? Každou svou myšlenku jste však brzy utnuly a s křečemi se smířily? To je ale chyba!

Váš organismus funguje jako celek. Pokud tedy něco není úplně v pořádku, ihned se to nějakým způsobem projeví. Svalové křeče jsou typickým příznakem nedostatku hořčíku v těle. Svou přítomností totiž podmiňuje aktivitu několik set enzymů, jejichž úlohou je výměna energie ve vašich buňkách- převážně svalových a nervových. Proto se jeho nedostatek projeví v podobě svalových křečí, které jsou zároveň doprovázeny bolestmi hlavy, nervozitou, úzkostmi nebo skleslou náladou. Hořčík svým působením pomáhá uvolňovat napětí nejen fyzické, ale i psychické. Celkově zklidňuje organismus a působí příznivě na srdeční činnost. Tím, že hořčík podporuje správný tok krve, pomáhá tak předcházet bolestem hlavy, nebo je alespoň zmírňuje.
Klepněte pro větší obrázek
Hořčík, neboli magnesium, působí na spojení nervů a svalů, umožňuje tak smršťování a povolování svalů, pomáhá uvolňovat energii (štěpením nukleové kyseliny ATP na ADP). Jestliže svaly postrádají dostatečné množství hořčíku, stáhnou se, což může vyústit v křeče.
Tento zázračný prvek pozitivně působí nejen během zvýšené zátěže, ale i po ní. Hořčík se totiž podílí na regeneraci svalstva, které je unavené cvičením, včetně svalu srdečního. Díky němu se tělo z únavy dříve zotaví a je pak schopné dalšího výkonu.
Zároveň je vědecky potvrzena myšlenka, že hořčík snižuje křeče související s menstruací. Na křeče zapůsobily relaxační účinky magnesia, jehož předností je rozšiřování cév, a tak dochází k lepšímu průtoku krve. Podpora kardiovaskulárního systému je další z významných předností hořčíku. Pokud vás provází nejen během vašich dní pocity deprese, skleslosti, jste podrážděná a přecitlivělá, hořčík pomůže i zde. Působí silně antidepresivně a pozitivně ovlivňuje naše emoce.
Klepněte pro větší obrázek
Hořčík by se měl obzvláště doplňovat tehdy, pokud zažíváte stresující situace. Ať už se jedná o „pozitivní stres“ (svatba, výhra v loterii), nebo o stres negativní (strach ze zkoušky, pracovní stres). To totiž dochází k nadměrné spotřebě hořčíku, tělo se připravuje k boji a hořčík je nadměrně vylučován. Jsou známy pokusy na krysách, které byly stresovány- v jejich moči bylo vyloučeno až 20x více hořčíku, než je v běžných situacích. Proto by se mělo v těchto situacích dbát na to, aby byl hořčík dostatečně doplňován.
Klepněte pro větší obrázek
Doporučená denní dávka pro dospělé a mladistvé je 270-400 mg pro muže a 280-300 mg pro ženy, pro děti ve věku 7-10 let = 170 mg, 4-6 let = 120mg, 1-3 roků = 40-80 mg. Těhotné ženy by měly denně přijmout 320-400 mg, ženy kojící až 450 mg. Hořčík získáte jak z potravin, tak i díky potravinovým doplňkům. Nejúčinnější možností je kombinace obého, tedy potravin s vysokým obsahem hořčíku i doplňků, např. Promagsan (30 tablet za 40 Kč- preventivně stačí 1 tableta denně). Ve stravě ho najdete v celozrnných obilninách, v banánech, mandlích, ořechách, v listové zelenině- hlavně špenát, v rýži a v olejnatých semenech (např. slunečnice, seznam), ale i v kakau a čokoládě.
.

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Vyjít s nadřízenými dnes bude docela těžké. Aby si sami ulevili, tak na vaše bedra navalí nové povinnosti. Nejhorší je, že to budou věci, o nichž nemáte ani páru. Ukažte, že jste silní a…

Nejčtenější články