Ďábelské růžky
Procesy s čaroději a čarodějnicemi jsou staré jako lidstvo samo, už ve Starém zákoně v knize Exodus Hospodin přikazuje: „Čarodějnici nenecháš naživu.“ Avšak svaté knihy židů a později i křesťanů nejsou ve svých brutálních příkazech osamocené. Kruté tresty znali již Babyloňané a jejich slavný Chamurappiho zákoník, antický Řím i starověká Indie. Raný středověk byl v našich končinách k čarodějnicím a čarodějům kupodivu poměrně laskavý – považoval čarodějnictví za pověru, procesy v podstatě neexistovaly. Soudní řízení s čarodějnicemi začaly vystrkovat své ďábelské růžky až ve 14. a 15. století. V roce 1486 pak byla katolickou církví vydána doslova ďábelská kniha Malleus maleficarum neboli Kladivo na čarodějnice. Ta se zevrubně zabývá činností čarodějnic a následně i jejich trestáním. Ale šlo jen o nesmělý začátek…
Jak probíhaly čarodějnické procesy v Praze? Podívejte se na video:
Pokračování 2 / 5
Démonické Kladivo
Zrůdná kniha či spíše příručka inkvizitorů s odpudivým názvem Kladivo na čarodějnice je rozdělena do tří částí. V prvních dvou je popisována samotná nekalá činnost čarodějnic – jejich obcování s démony, skupinový i incestní sex a další zvrácenosti. Třetí část se zevrubně věnuje samotnému trestnímu procesu s hříšníkem, jeho průběh je pak vylíčen do všech odporných detailů! Zajímavé je, že v době svého vzniku bylo Kladivo na čarodějnice kontroverzní a kritizovanou knihou, a dokonce se přechodně objevilo i na seznamu zakázaných knih! I přesto bylo po Bibli druhou nejrozšířenější knihou, kterou vlastnil každý soudce a mnohý inkvizitor.
Štěpánka Bínová
16. května 2024
Pokračování 3 / 5
Čechy milostivé
Zatímco v Německu, Rakousku, Francii a Skotsku zažívalo v 16. a 17. století pronásledování čarodějnic velký rozmach, v českých zemích byly až na jednu brutální a velmi početnou výjimku procesy spíše ojedinělé. Za nejstarší písemně zaznamenaný čarodějnický proces na území Čech a Moravy je považován náchodský případ z roku 1540. Tehdy byla po předchozím krvavém mučení a doznání upálena Markyta, žena drába, která se spíše než do čarování, k němuž se doznala, pravděpodobně zapletla do krádeže, z níž obvinila jistého mladíka, který ji z pomsty nařkl z čarování.
Jiřina Sivcová
24. září 2023
Pokračování 4 / 5
Zahrabány za živa
Podobné ojedinělé procesy se pak odehrály například v Přerově a na Plzeňsku, jejich společným jmenovatelem byla nenaplněná láska, žárlivost a pomsta. Několik závažných případů čarodějnictví bylo pak popsáno také ve Velké Bíteši. Šlo pravděpodobně o jednu z největších sérií čarodějnických procesů před nejšílenějším běsněním na Jesenicku a Šumpersku. Oběťmi bítešských případů byly též ženy. Kupříkladu jistá Markéta Koutná podle dochovaných záznamů přiznala, že prováděla kouzla s pomocí prachu ze spálených psích a ptačích těl a také přidávala rosu z obilí do těsta, z něhož pekla chléb a dávala jej kravám, aby lépe dojily. Procesy s dvouciferným počtem obětí se odehrály také v Žamberku, kde bylo přes dvacet žen upáleno či zahrabáno zaživa!
Štěpánka Bínová
1. listopadu 2024
Pokračování 5 / 5
Nejšílenější procesy v dějinách Zemí koruny české
Naprosto nejzběsilejším inkvizičním běsněním si prošlo Jesenicko a Šumpersko s převládajícím německým obyvatelstvem, které bylo údajně více nakloněno pověrám o čarodějnicích a magii. Obětí mnoha procesů bylo odhadem až 500! Ve Velkých Losinách vše odstartovala obyčejná hostie, kterou jistá žebračka během mše schovala pro nemocnou kravku. Byla bohužel viděna ministrantem fanatického kněze… Na začátku byla hostie a na konci přes sto nevinných obětí. Lavinu jesenických procesů, které těm v Losinách předcházely, spustilo obvinění umírajícího obecního pasáčka. Ten nařkl svou ženu z toho, že mu kouzlem přivodila vážnou nemoc. Žena byla mučena a upálena, brzy následovaly další a další oběti.
Štěpánka Bínová
27. srpna 2023