Některé obchody už přijímají zpět dárky

Některé obchody už přijímají zpět dárky

Spotřebitelé se nyní obracejí na SOS s dotazy, co dělat s dárky, které se sešly pod vánočním stromečkem dvakrát a nebo svého majitele nepotěšily. Podle některých prodejců lze už nyní zboží vrátit zpět do obchodu. Zákazníci si mohou vybrat jiné věci a nebo dostanou zpět peníze.

Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností, mohou si pro vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky, které je nutné respektovat. Může to být přítomnost originálního obalu, nebo krabice, nejčastěji to ale bývá lhůta, do kdy jsou obchodníci k tomuto vstřícnému kroku ochotni. Některé obchody umožňují vrátit věci do poloviny, nebo konce měsíce ledna. Vždy se ale spotřebitelé musejí prokázat dokladem o zakoupeném zboží a musejí vracet věci, které nejsou nijak poškozeny. Zákazníci by se proto měli nyní informovat přímo v prodejně, zda a za jakých podmínek jsou přijímány dárky zpět.

„Situace je jiná u internetových obchodů, katalogových nákupů a teleshopingu, kde ze zákona lze zboží vrátit do 14 dnů od jeho obdržení a to i bez udání důvodů, upozorňuje Jan Mišurec z SOS. Internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci ale nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, u nichž byl porušen originální obal. V mnoha kamenných obchodech nelze také vrátit kosmetiku, potraviny, knihy a spodní prádlo, což u internetových obchodů je ze zákona možné, “ dodává Mišurec.

V případě uplatnění reklamací u dárků, u kterých se projevila vada, se musejí spotřebitelé prokázat paragonem a nebo výpisem z bankovního účtu, případně dodacím listem. V rámci reklamace musí být sepsán reklamační protokol a jednu kopii musí obdržet zákazník. Na nové spotřební zboží se vztahuje 2 letá záruční doba, po tuto dobu je nutné doklady o nabití zboží uchovávat. Prodejci mají na vyřízení reklamace 30 dnů, pokud se obchodník se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Nedodrží-li prodávající 30 dní na vyřízení reklamace, má spotřebitel právo požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz nebo právo na výměnu za nové zboží.

zdroj: SOS - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) www.spotrebitele.info

Doporučujeme

Články odjinud