Nemůžete zhubnout? Možná vám chybí jód!

4. 2. 2015
Nemůžete zhubnout? Možná vám chybí jód!
Cvičíte, nejíte, snažíte se a… nic? Je vaše hmotnost i přes veškeré redukční snažení stále stejná, nebo je úbytek jen nepatrný? Možná vám chybí jód!

Důvodů, proč v některých případech nelze i přes prokazatelné úsilí zhubnout, nebo je každý ztracený kilogram vyvážen doslova zlatem (třeba za permanentky do posilovny a speciální doplňky stravy), existuje samozřejmě celá řada. Negativní vliv na rychlost redukce hmotnosti má například nedostatečný spánkový režim, blížící se klimakterium, dlouhodobý stres, problémy se štítnou žlázou atd. Jedním z důvodů, proč i promyšlená dieta a dostatek pohybu nemá kýžený efekt, může být dle některých odborníků i deficit jódu ve stravě.

Nenahraditelný jód

Jód patří mezi prvky, které jsou pro lidské zdraví naprosto nezbytné. Jód se podílí na tvorbě hormonů štítné žlázy, orgánu, který ovlivňuje řadu pochodů v organismu – od spotřeby kyslíku po rychlost látkové výměny a růst. Mezi nápadné příznaky nedostatku jódu patří zejména častá neodůvodnitelná ospalost a slabost, neustálý pocit chladu, špatná nálada až deprese a později i problémy se srdcem. T

yto příznaky samozřejmě nesignalizují jen nedostatečný příjem jódu, ale následně i problémy se štítnou žlázou. Osoby, jejichž příjem jódu je dlouhodobě nízký, často trápí potíže s regulací hladiny cholesterolu v krvi. Specialista na výživu RNDr. Petr Fořt, CSc. v souvislostech s dlouhodobým deficitem jódu ve stravě tvrdí: „Výsledkem je zvýšený cholesterol a důsledky se pak také projeví plíživým vzestupem tukových zásob, tudíž nárůstem tělesné hmotnosti,“

Málo jódu, pomalý metabolismus

Při nedostatečném příjmu jódu se s velkou pravděpodobností snižuje efekt redukčních diet, protože omezený přísun jódu neumožňuje dostatečnou tvorbu hormonů štítné žlázy, které mají vliv na regulaci látkové přeměny a samozřejmě tedy i „spalování“ tuků. Produkuje-li, například kvůli nedostatku jódu štítná žláza hormonů menší množství, než by tělo potřebovalo, funguje organismus v jakémsi „zpomaleném režimu“.

Bohužel se tyto problémy mnohem často týkají žen, a to zejména v tzv. reprodukčním věku. „Poruchy štítné žlázy se vyskytují především u žen. Poměr vůči mužům je asi 5:1, ženy jsou také více ohrožené nedostatkem jódu, zejména v reprodukčním věku.“ tvrdí například endokrinoložka Božena Kalvachová.

Nejen špíčky, ale i druhá brada?

Bohužel, je to tak! V mnoha případech je sice zvětšený podbradek pouze kosmetickou vadou, která se obvykle dědí po předcích a věkem a přibývajícími kilogramy se zvětšuje, nicméně může být i varováním, že má tělo nedostatečné množství jódu. Aby mohla štítná žláza získat z krve jódu maximum, musí se totiž násobně zvětšit.

4 nejvýznamnější zdroje jódu

  1. Mořská zelenina (řasy)
  1. Mořské ryby, rybí olej a mořské plody
  1. Některé minerální voda, zejména unikátní Vincentka
  1. Obohacená sůl (je vhodnější solit spíše hotové pokrmy, jód se při vaření odpařuje)

(Menší množství jódu najdeme i v česneku, cibuli, bazalce, višních, malinách, citrónech, rybízu nebo rajčatech.)

Nepřátelé jódu: Zelí, květák, růžičková kapusta!

Některé druhy zeleniny, zejména: zelí, květák, růžičková kapusta a také luštěnina sója a výrobky z ní obsahují látky, které mohou snížit vstřebávání jódu z potravy! Je-li tato zelenina tepelně upravená, množství nežádoucích látek se snižuje až o 30 %.

NÁŠ TIP: Pokud nemáte rádi ryby, a nechcete kupovat upravený rybí olej v tobolkách, popíjejte pravidelně Vincentku. Denně postačí několik doušků! Vincentku lze také použít místo vody tam, kde ji nevaříte, například pár lžic na zálivku do salátů.

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Vyplatí se vám, když se ve všem spolehnete jen na své schopnosti. Jestli vám někdo tvrdí, že se za vás postaví, tak mu nevěřte. Jen byste mrhali časem. Nic pak neohrozí pozici, již jste si…

Nejčtenější články