Obezita ohrožuje vaše srdce

26. 11. 2001
Obezita ohrožuje vaše srdce
To, že je obezita problém pro naše srdce a nejen pro něj je věc známá, tj. vysoký "špatný" cholesterol a z toho vyplývající infarkt myokardu, mozková mrtvice atd.. Přidává se k tomu poškození nosných kloubů (zejména kyčelního), bolesti zad a snižuje se tak pohyblivost.

Obezita ohrožuje vaše srdce

To, že je obezita problém pro naše srdce a nejen pro něj je věc známá, tj. vysoký "špatný" cholesterol a z toho vyplývající infarkt myokardu, mozková mrtvice atd.. Přidává se k tomu poškození nosných kloubů (zejména kyčelního), bolesti zad, snižuje se tak pohyblivost a tento kruh se uzavírá, když člověk s nadváhou má tak zničený pohybový aparát, že už ani cvičit nemůže a musí hubnout velmi striktní dietou, která je velmi psychicky vyčerpávající. Tento problém nastává kolem 40-50. roku života. Varovné signály však naše tělo vysílá už mnohem, mnohem dříve.

Cílem našeho projektu "Ovlivnění zvýšeného rizika kardiovaskulárních onemocnění způsobených vyšší hmotností" bylo ukázat, že i u mladých žen s nadváhou již lze vysledovat právě toto zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění. Které to jsou? 
Vysoká hladina LDL-cholesterolu, tj. špatného, který je ovlivněn tím, že jíme hodně tuků z masa a mléčných, zejména smetanových výrobků. Nejvíce ovlivňují tuto hladinu smetanové mléčné výrobky (smetana, plnotučné mléko atd.) Nízká hladina "dobrého" cholesterolu, který naopak rizika snižuje. Ten ovlivňuje naše fyzická aktivita resp. neaktivita. Čím je aktivita menší, tím je i nižší hladina HDL-cholesterolu. Na konci 90. let dokonce Americká kardiologická společnost (AHA - American Heart Association) připojila "neaktivitu", tedy nedostatek pravidelného sportování alespoň na rekreační úrovni, do seznamu rizikových faktorů pro naše srdce. Hladinu cholesterolu byste si měly nechat pravidelně zjišňovat od svého obvodního lékaře, nebo gynekologa.
Dalším rizikovým faktorem je nadváha. Jak se určuje ? Vodítkem bývá tzv. BMI index, který spočítáme že váhu vydělíme výškou v metrech na druhou tj. výška 170 cm, váha 60 kg znamená BMI = 60/(1,7*1,7) = 20,7. Pokud vaše BMI překročí číslo 25, máte nadváhu a měly byste uvažovat o změně, pokud bude víc než 30, máte obezitu a Vaše riziko je velmi vysoké a musíte s tím začít něco dělat pokud možno ihned. Dalším vodítkem je obvod pasu - nad 80 cm mírné riziko, nad 88 riziko výrazné. V ČR je nadváha spolu s obezitou (tedy BMI více než 25) u více než 50% žen ! Tedy rizika se týkají každé druhé ženy!
A aby to bylo ještě složitější, ne každá nadváha je stejně riziková. Známe dva základní typy - tzv. gynoidní, tj. ženská, kdy rozmístění tuku na postavě dává výsledný tvar postavy "hruška" tedy Věstonická Venuše a "androidní", tj. mužská, kdy tuk je zejména v břišní oblasti, tj. postava se podobá jablíčku. Z hlediska zdravotního rizika je jablko daleko nebezpečnější a bohužel v ČR v poslední době právě žen-jablíček rychle přibývá.

Rozložení tělesného tuku - zejména jeho množství v břišní oblasti a dutině - je pro posouzení rizika vzniku kardiovaskulárních chorob důležité (volné mastné kyseliny, podílející se na zvyšování koncentrace "špatného" cholesterolu a ostatních krevních tuků, se do krve dostávají mimo jiné právě i z tukových zásob, a to především z vnitřního břišního tuku).
Tomuto riziku je možné předcházet rozumnou cestou - bez nesmyslně vyčerpávajícího cvičení a bez drastických diet, ale s pomocí rozumného cvičebního programu a dlouhodobé a hlavně trvalé racionální úpravy jídelníčku. Drastické diety ani hladovka nefungují, ale nejrozumnější prevencí je kombinace snížení energetického příjmu na jedné straně a zvýšení energetického výdeje na straně druhé.
Řešitelé projektu proto k naprosto přesnému diagnostikování rozmístění tělesného tuku využívali naprosto novou metodu tzv.magnetickou rezonanci, která přesně zmapovala právě množství nejen podkožního tuku, ale i tuku uvnitř břicha.
Výsledky společného projektu Fóra zdravé výživy a IKEM ukázaly, že kombinace redukční diety a zvýšené fyzické aktivity je vhodnou cestou ke snížení tělesné hmotnosti, BMI stejně jako objemu nitrobřišního tuku, a tedy i nejlepším prostředkem ke zmenšení rizika onemocnění srdce a cév.

Do projektu, který trval devět týdnů (od července do září 2001) bylo vybráno 14 žen ve věku 25 až 35 let, které měly tuk uložen především v břišní oblasti a body mass index (BMI) měly větší než 28. Ženy během pravidelného absolvování kruhového tréninku ve fitness centru (dvakrát týdně 55 minut) a při současném držení rozumné stravy zhubly průměrně z 89,2 na 81,8, tedy o 7,4 kg. Ženám se také podstatně zlepšily míry v pase - z 96,7 cm na 87,5 cm, tj. 9,2 cm. Měření nitrobřišního tuku s pomocí magnetické rezonance prokázalo pokles v průměru o 21 %, u některých žen až o 51 %.
Předběžné výsledky ukazují, že by se útrobní tuk mohl redukovat rychleji, než tuk podkožní. Dále se zdá, že čím má člověk silnější vrstvu podkožního tuku, tím je pokles útrobního tuku pomalejší.
Tento pokus jasně ukázal, že rozumnou změnou životního stylu lze úspěšně zmenšit objem tuku uloženého v břišní dutině a následně pozitivně ovlivnit riziko kardiovaskulárních onemocnění. Redukce tukových zásob, a tím i snížení kardiovaskulárního rizika u účastnic projektu není dána jednou pro vždy. Pokud se ženy vrátí po týdnech cvičení a diety k původnímu životnímu stylu, shozená kila naberou zpět.

Zdroj: Mgr. Pavel Suchánek, IKEM

Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

Jestliže potřebujete vyřešit něco hodně důležitého, snažte se směrovat jednání na odpolední čas, kdy Merkur mění radikálně svůj postoj. Tento intelektuální guru vám v této době začíná…

Nejčtenější články

Články odjinud