Od nového roku roční jízdné v Praze pouze s opencard – a nedostatky

Roční kupon pro pražskou hromadnou dopravu pro rok 2009 je možné pořídit pouze v elektronické formě. Pro tento případ je nutné vlastnit tzv. opencard. Ostatní kupony v papírové podobě přetrvávají. Úplný přechod na elektronické jízdné je plánováno do poloviny roku 2010.

Na SOS - Sdružení obrany spotřebitelů, o.s. se obrací stále více nespokojených cestujících, kteří vyjadřují nesouhlas s tím, že roční kupon na pražskou hromadnou dopravu je vázán na pořízení karty opencard bez jakékoli alternativy a aniž by byla nejdříve odzkoušena funkčnost systému v praxi na méně významném jízdném, než je roční kupon. Také poukazují na některá sporná ustanovení v podmínkách pro vydávání a využívání karty opencard (dále jen „podmínky), které jsou nedílnou součástí žádosti o vydání karty.

S prvním sporným bodem se cestující setkají již při vyplňování žádosti o vydání karty, na které je automatický souhlas cestujícího se zasíláním obchodních sdělení týkajících se systému opencard, aniž by měl cestující na výběr zvolit ano/ne. „Pokud cestující si nepřeje takovéto zasílání, doporučujeme přeškrtnout toto ustanovení a tím vyjádřit nesouhlas,“ doporučuje právník SOS Jiří Žůrek.

„Podmínky obsahují navíc některá další problematická ustanovení. Například omezení odpovědnosti za škodu vzniklou porušením povinností podle podmínek na částku Kč 5 000,-, což není v souladu s platnou legislativou upravující náhradu škody a uživatelům karty doporučujeme žádat náhradu škody v plném rozsahu podle platné legislativy,“ dodává právník SOS. „Za velmi sporné považuje SOS – Sdružení obrany spotřebitelů ustanovení o právu opencard nevydat.

V  podmínkách se tvrdí, že správce je oprávněn nevydat kartu, a to i bez udání důvodu. S ohledem na to, že lidé žijící či pracující v Praze, kteří si chtějí pořídit roční kupon, nemají jinou alternativu, považuje SOS tuto podmínku za naprosto neudržitelnou,“ dodává mluvčí SOS Ivana Picková.  Z těchto důvodů se SOS obrátilo dopisem na pražský magistrát s připomínkami k danému projektu.

zdrpj: SOS - Sdružení obrany spotřebitelů www.spotrebitele.info

SOS - Sdružení obrany spotřebitelů, založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává časopis SOS magazín a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese www.spotrebitele.info/kodex

Doporučujeme

Články odjinud