Vánoční koledy v obchodních domech nemají v zákaznících navodit vánoční náladu. Mají totiž především podporovat utrácení peněz. A podle britských psychologů se to odrhovačkám s tématem Vánoc daří skvěle. Hlasitě přehrávané koledy a vánoční songy totiž skutečně nutí lidi utrácet mnohem více peněz než v případě, že je v obchodě naprostý klid.
„Vánoční písničky jsou nakupujícím vnucovány, aby změnily jejich náladu, ovlivnily jejich vnímání času a navnadily je k nákupu zboží. Jinými slovy je to pokus, jak manipulovat s chováním nakupujících tak, aby si toho nebyli příliš vědomi,“ tvrdí doktor psychologie Alan Bradshaw z University of London.
Podle něj sice mohou obchodníci tvrdit, že máme svobodnou volbu výběru, manipulace vnuceným nasloucháním koledám nás této svobody dokonale zbavuje. Podle doktora Bradshawa jsou typickými manipulátory ti obchodníci, kteří pouštějí instrumentální varianty koled a vánočních písní. Ty lze totiž zpomalovat a zákazníci tak nabývají dojmu, že čas plyne pomalu. Tráví mezi regály mnohem více času a utrácejí více.
„To ale není špatné jen pro samotné hudebníky a úctu k jejich práci, prezentuje to jasné vítězství komerční rozežranosti nad uměleckou kreativitou, ale hlavně to má negativní vliv na samotnou společnost, neboť to propaguje kulturu neposlouchání,“ varuje Bradshaw.