Pravý kváskový chléb: Nejzdravější pečivo, které vám pomůže zhubnout

Pravý kváskový chléb: Nejzdravější pečivo, které vám pomůže zhubnout

Kváskový chleba je zdravější a možná z jistého pohledu i dietnější než běžně dostupný chleba s kvasnicemi. V čem je tělu prospěšný a kdy je dobré ho jíst?

Kvásek se představuje

Pravý žitný „chlebový“ kvásek je sám o sobě velmi jednoduchá a zdravá potravina. Jde o řízeně kvašenou směs celozrnné žitné mouky a vody. Kvásek dodá chlebu kromě potřebné bublinkaté struktury také typickou chlebovou vůni, nakyslejší chuť a delší trvanlivost. Navíc je kváskový chléb lépe stravitelný. Druhů kvásků může být dle použitého typu obilniny vícero, avšak k pečení chleba se u nás používá nejvíce žitný. Samotný obyčejný kváskový chleba pak obsahuje nejčastěji pouze celozrnnou žitnou a pšeničnou mouku, žitný kvásek, vodu, sůl a kmín. Jde o naprosto jednoduchou a zdravou potravinu.

Jak udělat vlastní kvásek? Podívejte se na video:

Pokračování 2 / 5

Díky kvásku využijeme z pečiva více minerálů

Zdravé celozrnné mouky bohužel obsahují nejen vlákninu a cenné vitaminy a minerály, ale také kyselinu fytovou, která negativně ovlivňuje vstřebávání vápníku, železa a hořčíku obsažených v obilovinách. Nicméně díky schopnostem kvásku působit na tuto kyselinu je vstřebávání cenných látek z kváskového chleba mnohem efektivnější. Oproti tomu běžné droždí, respektive kvasnice tuto schopnost nemají.

Pokračování 3 / 5

Kváskový chleba má nižší glykemický index

Kváskový celožitný anebo i pšenično-žitný chléb má nižší glykemický index než chleba s pekařským droždím. Glykemický index (GI) udává rychlost využití jednoduchého cukru glukózy z dané potraviny. Což v praxi ovlivňuje rychlost, s jakou se po konzumaci dané potraviny dostaví pocit hladu. U potravin s vysokým GI velmi rychle, u potravin s nižším GI pomaleji. To je pro nás pochopitelně důležité ve chvíli, kdy si hlídáme váhu a příjem kalorií.

Pokračování 4 / 5

Jaký je rozdíl mezi kváskem a kvasnicemi?

Kvasnice neboli pekařské droždí je tvořeno pouze jedním druhem kvasinek, v kvásku pro vás naopak „pracují“ desítky druhů nejrůznějších přátelských mikroorganismů – kvasinek a bakterií převážně mléčného kvašení. Ty se přirozeně vyskytují na obalech zrna, je tedy nutné připravovat kvásek z kvalitní celozrnné mouky. Způsob kvašení – kynutí těsta je pak u použití těchto dvou „kypřidel“ rozdílný. Kváskové pečivo kyne několik hodin a může „pracovat“ i v chladu – některé recepty dokonce upřednostňují i kynutí v lednici! Kvasnicové pečivo kyne naopak rychle, i proto jej mají komerční pekaři rádi, je to ekonomické a šetří to čas. Kvasnice pak bohužel občas obsahují i bochníky, které výrobce deklaruje jako kváskové, speciálně upraveným kváskem se totiž mnohdy jen „dochutí a ovoní“.

Pokračování 5 / 5

Kvásek nemusíte dát jen do chleba a pečiva

Bez pravého celozrnného žitného kvásku nelze upéct kváskový chleba, ale také uvařit pravé krkonošské kyselo, jehož je kvásek základní ingrediencí. Zajímavou a chutnou potravinou je kupříkladu i rychlá kvásková placka, která se podobá jakési slané palačince. Připravíte ji velmi rychle. Kvásek ochutíte solí, popřípadě bylinkami, a rozetřete na rozpálenou vymazanou pánev. Po chvíli placku obrátíte. Výborná je třeba s hummusem nebo jen tak s kyškou či kefírem. Pokud si netroufnete doma kvásek vyrobit, lze jej získat třeba pomocí Kváskové mapy.

Doporučujeme

Články odjinud