Proč jsem stále unavená ?

24. 10. 2001
Proč jsem stále unavená ?
V dnešním uspěchaném světě je potřeba být stále fit a svěží. Existuje obecně známý recept. Dostatek pohybu, dostatek spánku, střídmá a zdravá stava. I když dodržujete všechny zásady, často se vám určitě stává, že jste bez příčiny unavená, ospalá, vše vás bolí. Přečtěte si, jaké existují další skryté příčiny únavy.

Proč jsem stále unavená

V dnešním uspěchaném světě je potřeba být stále fit a svěží.  Existuje obecně známý recept. Dostatek pohybu, dostatek spánku, střídmá a zdravá stava. I když dodržujete všechny zásady, často se vám určitě stává, že jste bez příčiny unavená, ospalá, vše vás bolí. Přečtěte si, jaké existují další skryté příčiny únavy.

Alkohol po obědě
O alkoholu je známé, že způsobuje únavu. Pokud si ho dáte po obědě, kdy přichází běžná polední únava z plného břicha, i malé pivo vás ještě víc skolí. Když už se bez alkoholu neobejdete, počkejte raději na večer a dopřejte si třeba sklenku dobrého vína.

Umělé a přírodní osvětlení
Lidský organismus je naprogramován tak, aby ve dne byl aktivní a v noci odpočíval. Stejně tak jako slepicím v drůbežárně se svítí 20 hodin denně umělým osvětlením ( promiňte použitý příklad, nejde o žádné přirovnání), tak aby si myslely, že je dlouhý letní den a stále snášely vajíčka, tak může umělé osvětlení zmást váš biorytmus.
Když budete den trávit v tmavé uměle osvětlené místnosti, váš organismus se bude připravovat na období klidu. Snažte si tedy během dne dopřát co nejvíce přírodního světla.
Naopak večer před spánkem je slabší umělé světlo lepší. Problém často bývá v koupelně, kde bývá silné ostré světlo.

Ťnava po odpočinkovém víkendu
Během týdne si zvyknete na určité pracovní nasazení, brzké ranní vstávání. Často se vám stane, že i když celý víkend lenošíte v posteli, jste v pondělí ještě více unavená, než v pátek. Může za to opět narušený přirozený biorytmus. Když o víkendu půjdete pozdě spát a ráno se budete vyvalovat do jedenácti, tělo z toho bude úplně mimo. Kolem čtvrté hodiny ranní začne tělo produkovat hormon kortizol. Produkuje ho až do 11 hodin. Hormon budí tělo k aktivitě, a pokud zůstanete v posteli dlouho, proces tvorby utlumíte a celý den pak stejně budete unavená. Jestliže si o víkendu opravdu chcete odpočinou, běžte raději dříve spát a celý den pak buďte aktivní.

Hluk
Hlučné prostředí je podle vědeckých výzkumů stresující. Při stresu se zvyšuje hladina kortizolu a cítíte se pak unavenější a rozmrzelejší.

Unavené oči
Při soustředěné práci se často až neúměrně namáhají právě oči. Při horších světelných a pracovních podmínkách se mohou oči namáhat až příliš, a to může vést k poruchám koncentrace a únavě. Při namáhavé práci s očima (např. u počítače) může často docházet i k bolestem hlavy.
Upravte si vaše pracoviště tak, abyste měla optimální světelné podmínky. Tak, aby monitor nebyl příliš daleko nebo blízko. Jestliže při psaní na počítači často nahlížíte do podkladů na papíře, snažte se, abyste nemusela příliš přeostřovat z jednoho místa na druhé. Oči si také odpočinou, když si dáte na pět minut pauzu.

Léky
Pokud berete pravidelně nějaké léky a jste často unavená, může to být jen vedlejší účinek těchto léků. Pozorně si přečtěte příbalový materiál, popřípadě to prokonzultujte s lékařem. Tlumící účinky má mnoho léků proti alergiím a astmatu, ale také některé léky volně prodejné proti bolesti.

Málo barev
Pokud je ve vašem okolí samá šeď a tmavá barva, může to být příčinou depresí a únavy. Zpestřete si své pracoviště, kupte barevné květiny, nebo barevné pracovní doplňky. Použijte především teplé barvy jako žlutá, oranžová a červená. Dejte také pozor, abyste to nepřehnaly.

Snad vám těchto pár rad pomůže cítit se ještě více fit. Nezapomeňte, že hlavní je dodržovat zdravé a pravidelné stravování, spánek a dostatek pohybu na čerstvém vzduchu.

autor: Helena

Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

Kroťte svoje emoce zejména ve společnosti lidí, kteří mají nebo by mohli mít vliv na vaši kariéru či další osobní život. Usmívejte se napravo nalevo, abyste dali svému okolí najevo, že z…

Nejčtenější články