Proč jsou sušené švestky zdravé? Pomáhají při cukrovce i hubnutí | Úvodní foto: iStock

Úvodní foto: iStock

Proč jsou sušené švestky zdravé? Pomáhají při cukrovce i hubnutí

Sušené švestky jsou dokonalou pochoutkou, mají příznivý vliv na zdraví, zejména na hubnutí. Sušené ovoce má sice vysoký obsah cukru, ale některé druhy jako například švestky mají nízký glykemický index a také hodně vlákniny. Pak můžete i se sušeným ovocem hubnout jedna radost.

Vitamíny a vláknina versus kalorie

Výživoví specialisté radí, aby se lidé při konzumaci sušeného ovoce měli na pozoru. Sice obsahuje vitamíny, vlákninu, antioxidanty i minerální látky, ale většinou také vysoké množství cukru. Přesto má konzumace sušených švestek příznivý vliv na zdraví. Je to díky jejich nízkému glykemické indexu a vysokému množství vlákniny, které obsahují. 

Kolik sušeného ovoce si můžeme dovolit? Mrkněte na video: 

Pokračování 2 / 5

Klíčem k hubnutí je glykemický index potravin

Přibírání na váze způsobuje kolísající hladiny cukru v krvi. A na ní má vliv právě hodnota glykemického indexu (GI). Čím vyšší je (obvykle 70 a výše), tím je pravděpodobnější, že se zvýší hladina cukru v krvi, což je pro hubnutí, respektive tloustnutí klíčové. 

Čím nižší je GI, tím pomaleji stoupá hladina cukru v krvi, což pomáhá tělu lépe zvládat změny po jídle – tělo není nucené vyplavit do krve tolik inzulínu, který rychle sníží hladinu cukru v krvi, což ale zase rychle vede k pocitu hladu. Rychlý vzestup hladiny cukru nevyvolají potraviny, které mají glykemický index 55 a nižší. 

Pokračování 3 / 5

Pozor na sacharidy

Ještě užitečnější je sledovat i glykemickou zátěž, která zahrnuje nejen hodnotu GI, ale taky množství jídla, které jste snědli. Jinými slovy, ideální je hlídat si nejen samotný glykemický index, ale taky množství přijatých sacharidů. Pokud máte chuť na sladké, které má vysoký glykemický index, je dobré si k tomu dát bílkoviny, které celkový glykemický index pokrmu sníží. Tak si raději dopřejte menší kousek bábovky či štrúdlu a k tomu šlehačku – ovšem pravou ze smetany. 

Pokračování 4 / 5

Dvě hrsti denně a váha je pod kontrolou

Podle Harvard Medical School je glykemický index sušených švestek kolem 29, přičemž 60 gramů je asi 6 švestek. Je tedy třeba hlídat jejich množství, ale jinak si je můžete dopřát. Tato hodnota se ale týká pouze nezpracovaných a nepřislazovaných švestek. Běžně prodávané sušené švestky jsou ovšem uměle slazené, ochucené a zpracované, takže jejich glykemický index je mnohem vyšší. Ideální je proto kupovat sušené švestky v biokvalitě, případně si je můžete usušit sami.

Pokračování 5 / 5

Malá svačinka

Nedávné studie jasně ukázaly, že jedinci, kteří pravidelně konzumovali menší množství sušených švestek, zhubli snadněji než ti, kteří je nejedli vůbec. Kromě nízkého GI sušené švestky obsahují taky spoustu vlákniny. Díky ní se pak člověk cítí více a déle nasycen, takže nepotřebuje sníst takové množství jídla k potlačení hladu. Ke kontrole hladiny cukru v krvi i nezvladatelných chutí na nezdravé potraviny by měla stačit konzumace malé hrsti sušených švestek dvakrát denně.

Doporučujeme

Články odjinud