Proč (ne)jíst maso

6. 3. 2000
Maso je důležitá složka potravy především pro optimální obsah bílkovin. Žádná jiná potravina neobsahuje takové množství a složení bílkovin jako právě maso.

Proč (ne)jíst maso

Maso je důležitá složka potravy především pro optimální obsah bílkovin. Žádná jiná potravina neobsahuje takové množství a složení bílkovin jako právě maso. Předem si řekneme, k čemu vlastně bílkoviny slouží a kolik jich potřebujeme.

Bílkoviny jsou menší či větší molekuly složené z menších částí tzv. aminokyselin. Lidské tělo využívá 20 druhů těchto aminokyselin, z nichž si 12 dokáže tělo samo vytvořit. Zbylých 8 druhů si tělo vytvořit nedovede a je závislé na příjmu potravou.
Bílkoviny slouží v těle jako základní stavební kámen pro stavbu kostí, svalů, pro růst vlasů a  nehtů, a ke tvorbě hormonů a krvinek. Tělo dospělé osoby (70kg) obsahuje 11 kg bílkovin, které se během 100-200 dní z poloviny zcela obnoví.
Optimální množství přijatých bílkovin v potravě by mělo být 0.75 až 1g na 1 kg tělesné hmotnosti. Alespoň z poloviny by měla být pokryta bílkovinami živočišného původu.
Nedostatek bílkovin způsobuje, že organismus odbourává vlastní tělesné bílkoviny.

Nejvhodnějším zdrojem bílkovin je libové krůtí nebo kuřecí maso bez kůže a ryby. Vepřové, hovězí i jehněčí obsahuje daleko větší množství tuků. Pamatujte, že tmavé maso není zdravější, neboň obsahuje velké množství tuku. U drůbežího masa dejte pozor na kůži, ta obsahuje velké množství tuků. Nejméně tuku je v drůbežích prsíčkách.
Z červeného masa je nejlepší panenka nebo raménko. Vepřové maso, i když je světlé obsahuje 3x více tuku než kuřecí.

Vegetariáni se musí na bílkoviny více soustředit, neboň obsah bílkovin v jejich stravě není zcela optimální a proto by měli jíst rozmanitější stravu. Rostlinná strava také obsahuje bílkoviny, ale není zcela vyvážená a vždy některé aminokyseliny chybí. Je potřeba dostatek luštěnin, mléčných výrobků, celozrnných výrobků.

Obsah bílkovin v některých potravinách: (100g )

Potravina (100 g) obsah (g)
bílkovin
Potravina (100 g) obsah (g)
bílkovin
Sýr Eidam
Libové hovězí maso
Drůbeží maso bez kůže
Kapr
Chleba
Plnotučné kravské mléko
30
27
25
16
5.2
3,3
Sója
Čočka
Hrách
Pšeničná mouka
Rýže
Brambory
35
25
23
15
6,7
3,3
Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

Připravte se na to, že se vaše vyzkoušené milostné narážky začnou míjet účinkem. Měli byste se začít chovat seriózněji. Především mladí nebo nezadaní Býci by se před svou vyvolenou (před…

Nejčtenější články