Rajčata a mrkve vždy vařte, papriky a špenát jezte syrové

7. 5. 2015
Rajčata a mrkve vždy vařte, papriky a špenát jezte syrové
Zastánci syrové (raw) stravy s tím souhlasit nebudou, ale mnohé druhy zeleniny dodají tělu více vitaminů a biologicky aktivních látek, když jsou povařeny. Třeba u rajčat to platí vždy. Ačkoli je lidé milují syrová, zdravější jsou vařená. Tehdy se totiž uvolní z jejich buněk antioxidant lykopen, který se ze syrového rajčete do těla téměř nevstřebává. Podobné je to s mrkví, zatímco špenát a papriky jsou naopak zdravější v syrovém stavu.

„Co se mi na syrové stravě líbí, je to, že nás podporuje ke konzumaci velkého množství ovoce a zeleniny a pomáhá omezovat příjem tuků a přidaného cukru a soli v našem jídelníčku, omezuje také příjem potravinářských výrobků. Ale strava založená vyloženě na nevařeném jídle je velmi omezující a také nudná, není vhodná z dlouhodobého hlediska. Navíc nám nedodá některé živiny, které potřebujeme, abychom byli zdraví,“ tvrdí dietoložka Helen Bondová ze Spojeného království.

Rajčata jsou tak nejlepší vařená, lykopen se vařením uvolní a je stravitelnější. Brokolice je nejlepší pouze spařená, čím syrovější, tím lépe. Ze syrové brokolice se dostane do těla více sulforafanu, který působí jako protirakovinná látka. U mrkve je lepší ji opět povařit a konzumovat s tukem. Betakarotén – barvivo – se uvolní do trávicího traktu lépe než ze syrové mrkve. Rozpouští se v tucích, nikoli ve vodě, proto je potřeba mrkev vařit a konzumovat s tukem.

Špenát je zase lepší syrový jako salát, dodává tělu vitaminy A a C, minerály a také kyselinu listovou, která omlazuje a posiluje imunitu, mozek a srdce. Růžičková kapusta se syrová moc jíst nedá, proto je dobré ji lehce a krátce spařit, ale opět nerozvařit. Čím syrovější, tím lépe. Červenou papriku je nejlepší vychutnat si v salátu, je bohatým zdrojem vitaminu C, který se vařením ničí. Zelí je dobré uvařit, přijde sice o vitamin C, ale povařené je stravitelnější a dodá tělu jiné látky, které se teplem neničí. Vedle toho kapusta je ideální mladá a syrová jako salát, pak dodá tělu vitamin C a vitamin A (rozpustný v tuku), dále kyselinu listovou a vápník.

Témata článku:   

Komentáře

Přečtěte si také

Horoskopy

Tentokrát se klidně můžete držet pěkně v pozadí. Pro vás dnes totiž platí, že můžete sedávat v koutě a nemusíte vyvíjet žádnou mimořádnou aktivitu, pokud se chcete vyšvihnout výš. Lidi, na…

Nejčtenější články