Revoluční tučná dieta

5. 9. 2001
Revoluční tučná dieta
Většina běžných diet je založena na snížení množství tuku v potravě. Kdo by věřil tomu, že lze zhubnout opačně - zvýšením obsahu tuků v potravě.

Revoluční tučná dieta

Většina běžných diet je založena na snížení množství tuku v potravě. Kdo by věřil tomu, že lze zhubnout opačně -  zvýšením obsahu tuků v potravě.

Již v roce 1970 objevil dr. Robert Atkins zajímavou dietu založenou na snížení příjmu cukrů a zvýšení množství tuků a bílkovin. Základem diety je teorie, že většina lidí s nadváhou konzumuje příliš sacharidů. Podle Atkinse je nutné rozsah cukrů v potravě snížit a naopak zvýšit množství tuků a bílkovin.
Sacharidy v potravě zvyšují produkci inzulínu, ten přispívá ke zvýšení hmotnosti a hladu. Snížením příjmu cukrů a zvýšením tuků dojde k lepšímu spalování přebytečného zásobního tuku.
Podle dr. Atkinse, podle něhož byla dieta pojmenována Atkinsova, zlepší taková dieta i paměň, kardiovaskulární systém a celkové zdraví.

Princip diety:
Velkým snížením příjmu sacharidů se organizmus dostává do ketózy. Aby tělo získalo dostatek energie, musí při nedostatku cukrů ( které jsou hlavní zdroj energie v potravě) spalovat tuk. Při spalování tuků vznikají ketony, zdroj energie. Při ketóze také máme menší hlad. Tělo tedy začne používat jako svůj primární, hlavní zdroj energie místo cukrů tuk. Tuk, který je zásobní (břicho, hýždě). Výsledek? Hubnutí.

Co se děje, když přijímáme příliš cukrů?
Cukr se rychle vstřebává jako glukóza ze zažívacího ústrojí. Vysoká hladina glukózy v krvi působí jako okamžitý zdroj energie. Vytvořený inzulín uloží část cukru do jater a svalů jako zásobárnu energie. Ta nám pak postačí a není třeba spalovat uložený tuk.
Potraviny s vysokým obsahem cukru mohou způsobit prudké zvýšení hladiny cukru v těle (glykémie) a následně příliš nízkou (hypoglykémie). Tyto stavy jsou způsobeny nepřipraveností trávicího ústrojí na takové množství cukru v průmyslových výrobcích. Podle dr. Atkinsona vede toto kolísání hladiny cukru k metabolickým poruchám.

Potraviny vhodné pro Atkinsovu dietu

Jíst lze téměř vše, jen je třeba dodržet běžné zásady střídmosti a vyváženosti stravy.

Důležitý je ale seznam potravin, které nejsou povolené.

- rafinovaný cukr

  1. mléko
  2. bílá rýže
  3. bílá mouka
  4. těstoviny
  5. pečivo z bílé mouky
  6. ovoce
  7. minimální povolená konzumace zeleniny
  8. alkohol

Další doporučení

  • Sacharidy v prvních 2 týdnech lze přijímat nejvíce v množství 20 g denně, poté nejvíce 40 g denně
  • Je povoleno jíst v podstatě pouze bílkoviny a tuk: maso, vejce, „běžný“ sýr, ryby, máslo, na saláty olivový olej
  • Doporučuje se užívat vitamínové doplňky (nedostatek vitamínů přítomných v ovoci a zelenině)
  • Během doby dieta snižuje chuň k jídlu
  • Někteří jedinci potřebují fyzickou aktivitu
  • V této dietě nepočítáme kalorie, které přijímáme ve vyšším množství než před dietou ani velikost porcí.
  • Po prvních 2 týdnech je povoleno zvýšit množství cukrů, ale po celou dobu diety tedy po celý život jsou zakázány některé potraviny obsahující sacharidy (viz výše).

Některé problémy a poznatky

  • Nedostatek cukrů může způsobit problémy ( např. mozek potřebuje glukózu jako rychlý energetický zdroj pro svou činnost a získat energii přeměnou z tuků a bílkovin trvá delší dobu)
  • Tuky poskytují méně hodnotnou energii než cukry, spaluje se méně kalorií, více než tuk se ztrácí svalová hmota
  • Spalováním tuků vznikají ketony, které tlumí chuň k jídlu. Mírná, podle Atkinsona prospěšná hladina ketonů, může vést až k životuhrožujícím stavům, známým u diabetiků a lidí držících dlouhodobou hladovku. Objevují se nežádoucí účinky, ztráta energie, únava, nucení na zvracení, ztráta tekutin, bolesti hlavy, zácpa.
  • Nemocní s cukrovkou, ledvinami nebo srdcem by se měli této diety vyvarovat
  • Množství nasycených tuků vede ke zvýšenému riziku srdečních onemocnění
  • Málo zeleniny, žádné ovoce a celozrnných obilnin způsobuje nedostatek vitamínů, minerálních látek, vlákniny, vápníku, antioxidantů a dochází k poškození ledvin.
  • Vysoký příjem tuků zvyšuje cholesterol a další tuky
  • Glykogen váže vodu (1g glykogenu asi 3 g vody). Hubnutí je způsobeno tím, že při spotřebě glykogenu ( zásobního cukru) při nedostatku cukrů v dietě se ztrácí s glykogenem též voda, která je příčinou hubnutí
  • Cukry samy o sobě nejsou špatné, problém je ve vysoké konzumaci cukrů a v přejídání
  • Dieta není vhodná pro vegetariány
  • Dietní plán, recepty a vzorové jídelníčky jsou obsaženy v knize, tu je možné zakoupit i u nás. kterou je nutné za tímto účelem zakoupit.

Více informací můžete získat (bohužel jen v AJ) přímo na stránkách Atkinsnova centra..

autor: Michal

Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

Můžete se těšit na podporu ze strany samotného Slunce. To podpoří zejména vaši obchodní kreativitu. Nemusíte ovšem svoje nápady okamžitě uvádět v život. Spíše si počkejte a konkrétní…

Nejčtenější články