Seriál o hubnutí s Petrem Havlíčkem - 6. díl: Které potraviny jsou při hubnutí nepřípustné?

23. 8. 2012
Seriál o hubnutí s Petrem Havlíčkem - 6. díl: Které potraviny jsou při hubnutí nepřípustné?
Dieta a hubnutí jsou jedním z nejdiskutovanějších témat, která se nám ženám honí hlavou a která stále dokola řešíme. Možná i vy potřebujete zhubnout, ale nevíte jak. Proto jsme pro vás připravili "hubnoucí seriál" s Petrem Havlíčkem - specialistou na výživu. Ten nám odpověděl na nejčastější otázky souvisejí s dietou, hubnutím a zdravým životním stylem.

Které potraviny jsou při hubnutí nepřípustné?

Všechno, co je smažené na přepálených olejích a tucích, dále potraviny, které jsou nepřirozené, tzn. značně chemicky upravované, uzeniny, sladké limonády, sladkosti, které obsahují tuk, cukr, bílou mouku apod. – jde hlavně o oplatky, dorty, kynuté buchty a koláče, cucavé bonbóny, nekvalitní čokolády ze ztužených rostlinných tuků, sušeného mléka a cukru, cukrovinky s náplní ze ztužených tuků a dále věci, které se tváří jako racionální výživa, ale přitom jí vůbec nejsou. Například pufované rýžové chlebíčky s jogurtovou nebo ovocnou polevou (polevu tvoří ve většině případů ztužený rostlinný tuk a bílý cukr).

Čemu je dál dobré se vyhnout?

Dále se vyhněte smaženým nudlím, instantním potravinám, pečeným a smaženým hranolkům, lupínkům a knedlíkům. Rybám konzervovaným v nekvalitních remuládách, tučným masům, špeku, vnitřnostem a konzervám. Všem salámům, párkům, klobáskám, paštikám, vlašským, pikantním a jiným salátům a nekvalitní šunce. Taveným a plísňovým sýrům, slazeným tvarohům, omáčkám a jíškám, praženým ořechům, smetanovým slazeným jogurtům, kandovanému ovoci, pudingům, šlehačce, kořenícím směsím s glutamáty… těch potravin je opravdu hodně.

Co si můžeme dát občas?

V malém množství a občas nevadí hořká čokoláda (to je můj favorit pro chvíle pohody), kvalitní octy, sójová omáčka, hořčice plnotučné i s příchutěmi, zeleninové omáčky s minimem přidaného cukru a soli, kvalitní majonéza (malinké množství), mořská sůl, nakládaná zelenina, čalamády, zelenina ve slazených nálevech. Opatrní buďte také v množství banánů, vodního melounu, hroznového vína, kokosového mléka, neproslazovaného sušeného ovoce, kompotů.

Co bychom si měli myslet o light výrobcích?

Já osobně bych se většině light výrobků asi vyhýbal. Zvláště těm, kde je cukr nahrazen sladidly a tuk škrobem. Proč nemám rád sladidla, vyplývá z mé předchozí odpovědi. A čím si vlastně pomůžu, když odstraním tuk a nahradím ho škrobem, který má sice o něco nižší energetickou hodnotu, nicméně ji má?! Anebo želatinou, která je velmi nehodnotnou bílkovinou? Podle jedné anglické studie, prezentované zhruba před rokem v našich médiích, může např. konzumace mléčných light výrobků vést k ženské neplodnosti.

Jak je to s dietou a alkoholem?

Alkohol k hubnutí příliš nepatří, ale proti malému množství jednou za čas u dospělých lidí nelze nic namítat. Mějte neustále na paměti, že alkohol se mění na tuk (proto mají alkoholici ztučnělá játra – cirhóza jater). Když chceme hubnout, měli bychom konzumaci alkoholu omezit. Při vaření naopak alkohol nevadí. Jde totiž o těkavou látku, proto se alkohol při vaření odpaří a zůstane pouze chuť a vůně.

Extra tip: Zdravá žena může přijmout 3 dcl vína týdně, zdravý muž 5 dcl.

Petr Havlíček

specialista na výživu

Od roku 1994 se specializuje na doplňkovou a sportovní výživu, nutriční programy, které jsou součástí léčebné terapie optimalizace stravování, nutriční programy pro vrcholový sport, nutriční programy pro rekreační sport.

Od roku 1995 je odborným konzultantem v oblasti výživy, spolupracuje s vrcholovými sportovci.

Je autorem odborných a odborně-populárních článků o výživě, jako konzultant spolupracoval na pořadech Jste to, co jíte a Souboj v těžké váze.

Společně se šéfredaktorkou Diety vydal knihy - Jídlo jako životní styl, Hezky česky, hravě a zdravě a Jak se hubne v Čechách.

Ve volném čase rád jezdí na výlety se svojí dcerou Lucií, má rád dobré jídlo, dobrý relax a sympatické lidi kolem sebe.

Zdroj: Převzato z knihy Jídlo jako životní styl, Petr Havlíček a Petra Lamschová



Tuto knihu, společně s dalšími tituly naleznete na

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
1. díl: Začínáme s dietou

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
2. díl: Jak předejít jo-jo efektu?

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
3. díl: Co jíst k snídani, obědu a k večeři

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
4. díl: Cukry a umělá sladidla při dietě

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
5. díl: Jaké tuky, oleje a margaríny při dietě přijímat? A jak je to se sádlem?

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Se svým životem jste po včerejšku spokojeni. Ve vztahu je sice trochu nedýchatelno, ale nic, co by se nedalo vydržet. Jediným zádrhelem mohou být nevhodné investice, pofidérní půjčky,…

Nejčtenější články

Doporučujeme