Seriál o hubnutí s Petrem Havlíčkem - 7. díl: Čokoláda a ovoce při dietě. Jaké množství je možné konzumovat?

27. 8. 2012
Seriál o hubnutí s Petrem Havlíčkem - 7. díl: Čokoláda a ovoce při dietě. Jaké množství je možné konzumovat?
Dieta a hubnutí jsou jedním z nejdiskutovanějších témat, která se nám ženám honí hlavou a která stále dokola řešíme. Možná i vy potřebujete zhubnout, ale nevíte jak. Proto jsme pro vás připravili "hubnoucí seriál" s Petrem Havlíčkem - specialistou na výživu. Ten nám odpověděl na nejčastější otázky souvisejí s dietou, hubnutím a zdravým životním stylem.

Jak poznám kvalitní čokoládu a jaké množství je při dietě a hubnutí povolené?

Čokoláda, která je považována za pochutinu, se může objevit občas i v jídelníčku hubnoucího člověka. Jde jen o to vybrat tu správnou. Správná čokoláda je vždy hořká a obsahuje minimálně 70 % kakaa, dále obsahuje kakaové máslo a trochu cukru. Avšak pozor, pokud obsahuje ztužené tuky, sušené mléko a velké množství cukru. Taková čokoláda do dietního jídelníčku opravdu nepatří. A pokud jde o povolené množství, pak rovnou zapomeňte na celou tabulku. Jedna až dvě kostičky k uspokojení chuťových buněk jednou začas úplně stačí a navíc hubnoucího nezruinují.

Jak je to s užíváním tuzemských a exotických druhů ovoce a zeleniny? Co je dobré preferovat?

Já osobně preferuji ovoce a zeleninu tuzemského původu v bio kvalitě, poctivě dozrálé na sluníčku. V zimních měsících, kdy je nabídka tuzemských produktů omezena, pečlivě vybírejte, co nakupujete. Abyste si za cenu luxusních jahod nekoupili něco, co má chuť a výživovou hodnotu jako obyčejná brambora.

Je pravda, že mohu při redukcích váhy konzumovat jakékoli množství ovoce a zeleniny?

U většiny druhů běžné zeleniny toto tvrzení platí, výjimkou je sladká zelenina (například mrkev nebo karotka), která obsahuje vyšší podíl cukru. Tam bych doporučil se v množství trochu krotit. U ovoce je situace zcela jiná. Podle druhu obsahuje ovoce různě velké množství cukrů (glukózy a fruktózy). Nejkoncentrovanějším zdrojem cukrů jsou například banány, naopak velmi málo cukru obsahují jahody. Takže, s ovocem si počínejte jako s jakoukoli jinou potravinou – vždy v konsekvencích s celkovým energetickým a živinovým příjmem.

Je možné místo ovoce či zeleniny konzumovat pouze ovocné či zeleninové šťávy? Je možné, že sklenice fresh džusu může mít víc kalorií než kousek čokolády?

V zásadě ano – pokud se jedná o množství freshe, které by odpovídalo dennímu definovanému množství ovoce. A pokud jde o druhou otázku – neporovnávejme neporovnatelné. Zapomeňme na pouhé porovnávání energetických hodnot potravin. Obsah energie je sice důležitý, ale stejně důležité je i to, z jakých a jak kvalitních živin ono množství energie pochází. Počítání kalorií nechme opravdu minulosti.

Petr Havlíček

specialista na výživu

Od roku 1994 se specializuje na doplňkovou a sportovní výživu, nutriční programy, které jsou součástí léčebné terapie optimalizace stravování, nutriční programy pro vrcholový sport, nutriční programy pro rekreační sport.

Od roku 1995 je odborným konzultantem v oblasti výživy, spolupracuje s vrcholovými sportovci.

Je autorem odborných a odborně-populárních článků o výživě, jako konzultant spolupracoval na pořadech Jste to, co jíte a Souboj v těžké váze.

Společně se šéfredaktorkou Diety vydal knihy - Jídlo jako životní styl, Hezky česky, hravě a zdravě a Jak se hubne v Čechách.

Ve volném čase rád jezdí na výlety se svojí dcerou Lucií, má rád dobré jídlo, dobrý relax a sympatické lidi kolem sebe.

Zdroj: Převzato z knihy Jídlo jako životní styl, Petr Havlíček a Petra Lamschová



Tuto knihu, společně s dalšími tituly naleznete na

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
1. díl: Začínáme s dietou

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
2. díl: Jak předejít jo-jo efektu?

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
3. díl: Co jíst k snídani, obědu a k večeři

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
4. díl: Cukry a umělá sladidla při dietě

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
5. díl: Jaké tuky, oleje a margaríny při dietě přijímat? A jak je to se sádlem?

http://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.czhttp:www.dama.czhttp://www.dama.cz/2012/8/havlicek-100.jpg" align="left" border="0">

ČTĚTE TAKÉ:
6. díl: Které potraviny jsou při hubnutí nepřípustné?

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Cítíte-li se jako hračka v rukách negativních sil, tak na vině je Merkur, váš vládce, jenž se na vás trochu mračí a působí na vaše myšlení. Mentální pochody nejsou tak slavné jak obvykle.…

Nejčtenější články