Silnice, které fungují, jen když napadne sníh

14. 5. 2018
Silnice, které fungují, jen když napadne sníh
[Soutěž] Většina z nás se příliš netěší na zimu, až bude muset ve sněhu a náledí sednout za volant, ale v určitých oblastech Ruska na to řidiči čekají. V létě tu je totiž spousta cest nesjízdných, ale když všechno umrzne, auta vyrážejí na populární zimniky.

Do Ruska jsem zpočátku jezdil výhradně v létě a cestoval jsem především vlaky, občas i stopem. Dlouho mi tak zůstával skryt jeden podivuhodný a svébytný svět ruské dopravy – zimní jízdy autem na dlouhé vzdálenosti. Řidič Serjoža, který mě onehdy vezl svým terénním kamazem z Jakutsku směrem na Magadan, po cestě lovil kachny a zajíce, jako lovec na Divokém západě.

Po tři dny, během kterých jsme ujeli jen pár set kilometrů, kdy cesta mizela a my jsme často museli jet koryty řek, mi vyprávěl o zimních výpravách kamionem na zamrzlý Severní ledový oceán na polární stanice. V létě to prý není tak zábavné, protože se nikam takhle daleko nedostaneš a cesty jsou často nesjízdné. Zato když to v zimě všechno umrzne…

A já začal toužit po nějaké takové výpravě, toulat se po obrovských sibiřských dálkách ve vyhřáté kabině náklaďáku, poznávat lidi a drsnou přírodu. Cítil jsem v tom hodně svobody a dobrodružství. Jsem rád, že jsem si svůj sen splnil. I když realita už tak romantická nebyla – zima je vlezlá, nebezpečí opravdu reálné a hlavně jsme za naše cesty po zimniku na západní Sibiři museli celkem dost platit.

I tak to stálo za to a já dál sním o tom, že se jednou takto dostanu třeba až na Čukotku! V některých vzdálených regionech Ruska totiž tvoří zimní silnice páteř tamní dopravy. Zimniky často kopírují koryta řek, po nichž se v létě dopravují lidé na lodích do vzdálených vesnic na jejich březích.

Když řeky a okolní bažiny v průběhu listopadu a prosince zamrznou, vyjede na ně těžká technika s radlicemi, upraví zmrzlý povrch a zimní silnice je připravena. Trasu zimních silnic je často nutné hlídat i v létě – alespoň udržováním průseků přes zalesněné území nebo základními terénními úpravami v členitém území. Není však potřeba udržovat pevné podloží, natož pak zpevněný povrch. To vše obstará mrazivá a dlouhá zima.

Zimniky spojují mnoho míst na dálném severu nebo Sibiři, v oblastech, kde by z finančních i ryze praktických důvodů nebylo možné provozovat celoročně sjízdnou silnici. Od ledna do dubna, kdy je v Rusku zprovozněno největší množství zimniků, se tak tato země paradoxně stává nejlépe dopravně obslužnou. Zatímco v létě se po zpevněné silnici řidiči dostanou z centrálního Ruska nejdále do Magadanu v oblasti řeky Kolymy na Dálném východě, v zimě mohou pokračovat dál na sever až na Čukotku.

A z obydlených jižně položených oblastí země je možné se dostat až k jindy nepřístupnému pobřeží Severního ledového oceánu. Důležitá je samozřejmě také výbava vozu, se kterým se na zimniky vydáte. Nezbytností jsou kvalitní zimní pneumatiky, které vám navíc zaručí bezpečnou jízdu i v našich končinách.

Soutěžte s námi na www.svetzaobzorem.cz 

Témata článku:   

Komentáře

Přečtěte si také

Horoskopy

Se svým životem jste po včerejšku spokojeni. Ve vztahu je sice trochu nedýchatelno, ale nic, co by se nedalo vydržet. Jediným zádrhelem mohou být nevhodné investice, pofidérní půjčky,…

Nejčtenější články

Doporučujeme