Silnice, které fungují, jen když napadne sníh

Silnice, které fungují, jen když napadne sníh

[Soutěž] Většina z nás se příliš netěší na zimu, až bude muset ve sněhu a náledí sednout za volant, ale v určitých oblastech Ruska na to řidiči čekají. V létě tu je totiž spousta cest nesjízdných, ale když všechno umrzne, auta vyrážejí na populární zimniky.

Do Ruska jsem zpočátku jezdil výhradně v létě a cestoval jsem především vlaky, občas i stopem. Dlouho mi tak zůstával skryt jeden podivuhodný a svébytný svět ruské dopravy – zimní jízdy autem na dlouhé vzdálenosti. Řidič Serjoža, který mě onehdy vezl svým terénním kamazem z Jakutsku směrem na Magadan, po cestě lovil kachny a zajíce, jako lovec na Divokém západě.

Po tři dny, během kterých jsme ujeli jen pár set kilometrů, kdy cesta mizela a my jsme často museli jet koryty řek, mi vyprávěl o zimních výpravách kamionem na zamrzlý Severní ledový oceán na polární stanice. V létě to prý není tak zábavné, protože se nikam takhle daleko nedostaneš a cesty jsou často nesjízdné. Zato když to v zimě všechno umrzne…

A já začal toužit po nějaké takové výpravě, toulat se po obrovských sibiřských dálkách ve vyhřáté kabině náklaďáku, poznávat lidi a drsnou přírodu. Cítil jsem v tom hodně svobody a dobrodružství. Jsem rád, že jsem si svůj sen splnil. I když realita už tak romantická nebyla – zima je vlezlá, nebezpečí opravdu reálné a hlavně jsme za naše cesty po zimniku na západní Sibiři museli celkem dost platit.

I tak to stálo za to a já dál sním o tom, že se jednou takto dostanu třeba až na Čukotku! V některých vzdálených regionech Ruska totiž tvoří zimní silnice páteř tamní dopravy. Zimniky často kopírují koryta řek, po nichž se v létě dopravují lidé na lodích do vzdálených vesnic na jejich březích.

Když řeky a okolní bažiny v průběhu listopadu a prosince zamrznou, vyjede na ně těžká technika s radlicemi, upraví zmrzlý povrch a zimní silnice je připravena. Trasu zimních silnic je často nutné hlídat i v létě – alespoň udržováním průseků přes zalesněné území nebo základními terénními úpravami v členitém území. Není však potřeba udržovat pevné podloží, natož pak zpevněný povrch. To vše obstará mrazivá a dlouhá zima.

Zimniky spojují mnoho míst na dálném severu nebo Sibiři, v oblastech, kde by z finančních i ryze praktických důvodů nebylo možné provozovat celoročně sjízdnou silnici. Od ledna do dubna, kdy je v Rusku zprovozněno největší množství zimniků, se tak tato země paradoxně stává nejlépe dopravně obslužnou. Zatímco v létě se po zpevněné silnici řidiči dostanou z centrálního Ruska nejdále do Magadanu v oblasti řeky Kolymy na Dálném východě, v zimě mohou pokračovat dál na sever až na Čukotku.

A z obydlených jižně položených oblastí země je možné se dostat až k jindy nepřístupnému pobřeží Severního ledového oceánu. Důležitá je samozřejmě také výbava vozu, se kterým se na zimniky vydáte. Nezbytností jsou kvalitní zimní pneumatiky, které vám navíc zaručí bezpečnou jízdu i v našich končinách.

Soutěžte s námi na www.svetzaobzorem.cz 

Doporučujeme

Články odjinud