Ačkoli největší boom slevových portálů už máme za sebou a jejich množství a kvalita se více méně ustálily, i nadále zůstávají velmi módní záležitostí a tahají nám z peněženek tisíce, aniž si to možná uvědomujeme. Češi na slevy slyší, nemohou odolat tomu kouzelnému slovu, díky němuž mají pocit, že na něco vyzráli. Proto je hromadné nakupování hned od svého počátku u nás tak populární.
Provozovatelé „slevomatů“ brzy pochopili, že mohou prodat v podstatě cokoli. Zpočátku šly nejvíc na dračku slevy v restauracích, masáže a zkrášlovací procedury, nyní se spousta portálů zaměřuje spíše na módu a dovolené. Zejména nabídky oblečení jsou rafinované – snaží se v zákaznících vzbudit pocit exkluzivity a výjimečnosti, často se jedná o značky jinde nedostupné.
Pokud jste někdy jakýkoli slevový kupón zakoupili, museli jste se zaregistrovat. A právě taková registrace je cestou do pekel. Během několika měsíců jste se mohli upsat klidně dvaceti portálům, které vás nyní bombardují svými nabídkami. Ano, samozřejmě, zasílání nabídek lze zrušit, ale co kdybyste takovým zrušením přišli o nějakou super výhodnou akci jen proto, že byste se o ní nedozvěděli? A v tu ránu tu máme problém.
Každý den projíždíme slevy, trávíme tím spoustu času a utrácíme peníze za služby a věci, které vůbec nepotřebujeme. Je téměř vyloučeno, aby se vám v tom množství nabídek aspoň jednou týdně něco nezalíbilo, a odolejte, když je to tak levné! Často si neuvědomujeme, že kdyby nám tu věc nikdo nenutil, kdybychom se o její existenci nedozvěděli, prostě bychom ji neměli a vůbec by nám nechyběla. Utrácíme tedy za zbytečnosti a utrácíme hodně. Pak se už o nějakém šetření díky slevám, kvůli kterému celý koncept původně vznikl, vůbec nedá mluvit.
Po nějaké době zjistíte, že se vám doma hromadí kupóny do kaváren, restaurací a posiloven, které možná ani nestihnete uplatnit. I to se ale dá přežít, přece to bylo levné, takže případná ztráta není tak velká. Nevnímáte ji jako tragédii také proto, že jste platili převodem, žádné peníze jste fyzicky nevydali a v ruce máte jen vytištěný e-mail… Taková ztráta se zdá být virtuální, ačkoli je skutečná. Čím více slevy kupujete, tím lépe se také vyznáte a máte pocit, že se nenecháte jen tak ošálit. Zpočátku jste si párkrát „naběhli“, zejména v restauracích, ale teď máte pocit, že se vám to už nemůže stát. Čím dál častěji si také dopřáváte dražší a kvalitnější služby, od kterých problém neočekáváte.
Dříve se zejména v restauracích stávalo, že mnohý personál se k hostům „na voucher“ nechoval zrovna uctivě, čímž také zcela popřel původní ideu systému, a to přilákat nové zákazníky. Chyba ovšem nebývá jen u poskytovatelů slev, úplně korektní nejsou ani zákazníci. Jak známo, český národ je vynalézavý, a protože dostupných slev je mnoho, ženám např. nevadí jít každý měsíc na kosmetiku nebo ke kadeřnici někam jinam, pokaždé na voucher. Klidně zariskují nebo jedou přes celé město, protože tak ušetří. Pak se ale nemohou divit, že poskytované služby ve slevě jsou ošizené, neb kadeřnice si dobře uvědomuje, že onu zákaznici už nikdy neuvidí, přičemž nevydělá téměř nic.
Je tedy hromadné nakupování opravdu výhodné? Často není! Jenže párkrát kliknout myší je tak snadné…