ŠMEJDI ÚTOČÍ: A nejen na seniory! Jak se jim bránit?

ŠMEJDI ÚTOČÍ: A nejen na seniory! Jak se jim bránit?

Už jste se vy nebo vaši blízcí setkali s těmito "obchodníky"? Pokud ne, máte štěstí. Dokáží být velmi vynalézaví a zákeřní. Co dělat a na koho se obrátit, když vám šmejdi zkříží cestu?

Šmejdi, slovo, které se v českých zemích vžilo jako synonymum pro šiřitele nekalých obchodních praktik. Jejich vynalézavost a neustále se měnící nabídky ohrožují převážně seniory, na které se tito podvodníci zaměřují. Rozeznat včas neseriózní jednání těchto rádoby „obchodníků“ není jednoduché a mnozí z těch, kteří se zúčastnili na první pohled lákavého pozvání na výlet spojeného s obědem, přišli nejen o značnou část svých úspor, ale s pocitem hořkosti také o svoji důstojnost.

Tomu, aby okradených a podvedených seniorů bylo stále méně, se snaží napomáhat Asociace osobního prodeje, která začala na jaře tohoto roku pořádat pravidelné semináře na téma Jak se bránit šmejdům, moderované hercem Janem Čenským, který se do projektu osobně zapojil. Na nich se účastníci naučí včas rozlišit seriózní firmy od nepoctivců, kteří se snaží jejich důvěřivost využít ve svůj prospěch. Současně mají příležitost vyměňovat si zkušenosti, které se šmejdy zažili a poučit se navzájem, aby tyto chyby neopakovali.

V posledním zářijovém týdnu se ve Spolkovém domě Kutné Hory a na radnici Prahy 2 uskutečnila další z plánovaných setkání. Na radnici účastníky, převážně seniory žijící v této městské části, přivítala předsedkyně představenstva AOP Ildiko Dikošová společně s místostarostkou Prahy 2 Alexandrou Udženija.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zde jsou příběhy těch, kteří se setkali se šmejdy na vlastní kůži:

Příběh paní Marie Novotné (67) všechny pobavil, ale také upozornil na to, že vynalézavost šmejdů a ostatních podvodníků, kteří chtějí zneužít seniory, je nekonečná. Elegantní dáma v klobouku popisovala s humorem, jak slyší manžela, který se vrací domů a ve dveřích volá: „Maruško, Maruško, představ si, vyhráli jsme.“ A dále paní Marie pokračuje: „V předsíni vidím manžela a za ním se do bytu cpou mladší muž a žena, oba v rukou pytle s věcmi a volají, paninko, vyhráli jste, neseme vám výhru. Nejdřív jsem vystrkala z bytu nezvané návštěvníky a hned potom manžela, za kterým jsem zabouchla dveře. Jinak bych je ven nedostala. Manžel se naštěstí za chvíli sám vrátil.“

Další příběh není tak veselý a vůbec nemá dobrý konec. Stal se panu Janu Horákovi (78) .

„Když jsem před pár lety ovdověl, přestěhoval jsem se do malé vesnice za Prahou, kde bydlí můj kamarád, také vdovec. Jednou jsme oba dva našli ve schránkách barevnou pozvánku na lákavý zájezd, který sliboval návštěvu hradu a chutný oběd v příjemné restauraci. Řekli jsme si, proč ne, aspoň se někam podíváme a setkáme se i s jinými lidmi. Hrad byl prima, řízek sice vysušený, ale zase zadarmo. No, a pak už to jelo.

Nejdřív nám taková hezká slečna předvedla elektrickou dečku, její mladý kolega nás mezitím přesvědčoval, jak bez ní dál nemůžeme žít, (bez té dečky, ne bez té slečny), a když jsme se začali cukat, začal řvát jak pominutý, zesměšňoval nás a pak si mě najednou vytáhl na chodbu, kde mi prskal do obličeje, co si jako myslím, že oni nám věnují čas, vyvezou nás ven, nakrmí nás a my že jsme takhle nevděčný. Než tohle, raději jsem si ten neskutečně předražený krám koupil a válí se mi doteď doma, protože to, co mi mělo pomoct na revma, jen divně brnělo. No, pak mi vnuk řekl, proboha dědo, vůbec na to nelez, vždyť to probíjí a tímhle skončil můj slavný výlet. Doteď si kvůli tomu připadám jako hlupák. Peníze oželíte, ale ten pocit, že vám někdo vezme důstojnost, ten trvá.“

Poslední příběh dokazuje, že bezvýchodná situace, do které se senioři kvůli těmto nepoctivcům často dostanou, zasahuje nejen je, ale i jejich blízké, kteří musí leckdy pouze přihlížet, jak se člen jejich rodiny trápí pocitem bezmoci.

”Jedná se o mojí maminku, která bohužel naletěla šmejdům. Je to něco přes 14 dní, takže jsme z toho ještě teď velmi otřesení. Nejprve ji kontaktovali telefonicky a potom jí poslali písemnou pozvánku, mělo se jednat o zdravotní pomůcky. Maminka chtěla udělat radost nejen sobě, ale také zdravotně pomoci nám. Bohužel naletěla. Pán pak přijel se zbožím až domů, vyinkasoval peníze. Jednalo se o desítky tisíc.

S těmito zkušenostmi jsme se hned obrátili na ČOI, která už na tu firmu má nějaké špatné ohlasy, ale nemůžou na ně doskočit. Odstoupili jsme ihned od smlouvy i úvěrové smlouvy a čekáme na odpověď. Rozhodně to skončí u právníků. Přestože byla maminka varována a máme na dveřích ceduli - Nenaletět, nezvedat telefony, nepřijímat pozvání, nepouštět cizí lidi do bytu!”, i tak naletěla.”

„Nekalé obchodní praktiky a nepoctivé jednání některých firem velmi poškozují spotřebitele a výrazně škodí také společnostem, které dodržují zákony a přísná pravidla etického podnikání. „Pro mnohé z přítomných bylo pozitivním zjištěním, že o dodržování pravidel etického obchodu a dodržování zákonů se v AOP stará nezávislý právník, tzv. administrátor Etického kodexu AOP.“ vysvětluje předsedkyně AOP Ildiko Dikošová. “Z reakcí seniorů víme, že tento projekt má smysl a z jejich pozitivních ohlasů máme nejen radost, ale čerpáme i zkušenosti pro pořádání dalších seminářů,“ dodala na závěr.

Desatero proti šmejdům:

  • 1) Prověřujte!

Nebuďte důvěřiví, opatrnosti nikdy nezbývá!Nepouštějte do bytu, do domu, na zahradu cizí lidi. Zjišťujte pozitivní reference a nekupujte od neprověřených.

  • 2) Vybírejte důkladně!

Kupujte jen to, co opravdu potřebujete. Nebojte se poradit s blízkými.

  • 3) Věnujte pozornost ceně!

Není cena za zboží příliš vysoká nebo naopak příliš nízká? Máte porovnání?

  • 4) Lákavá nabídka?

Příliš lákavá nabídka může být podezřelá. S nákupem nepospíchejte!

  • 5) Co o zboží víte?

Víte, kdo zboží prodává, kdo je výrobce? Splňuje zboží Vaše potřeby a očekávání? Ověřili jste si informace na webových stránkách firmy?

  • 6) Nákup musí být bezpečný!

Zjistěte, jaká je záruční lhůta a reklamační podmínky.Nezapomeňte na možnost od koupě odstoupit a zboží vrátit.Žádejte přesné kontaktní údaje pro reklamaci.

  • 7) Kontrolujte zboží při přebírání!

Při převzetí zásilku zkontrolujte. Poškozenou zásilku nepřebírejte, nic nepodepisujte, neplaťte. Kontrolujte, zda konečná cena odpovídá domluvené částce.

  • 8) Požadujte doklad!

Při nákupu požadujte vždy účtenku a pečlivě si ji uschovejte!Účtenka musí uvádět všechny tyto údaje: název, cena zboží, jméno prodávajícího a datum prodeje.

  • 9) Nákup zboží není vaše povinnost!

Nákup zboží je dobrovolný. Nákup zboží nesmí být podmíněn nákupem jiného. Vracejte se tam, kde jste byli spokojeni.

  • 10) Nebojte se odmítnout!

Nejste-li si jistí, buďte sebevědomí a nebojte se odmítnout.Raději být opatrní, než přijít o úspory a radost z nákupu.

Připravila:

Dáma.cz je na facebooku. Přidejte se k nám!

Doporučujeme

Články odjinud