Trendový módní slovníček podzim/zima

Trendový módní slovníček podzim/zima

Společnost Steilmann Praha nabízí v sezoně podzim/zima 2005/06 kultivovanou módu s dotekem luxusu i prvky retra, která má univerzální využití. Kromě trendovosti znamená ovšem prioritu také kvalita materiálů a zpracování všech distribuovaných značek. Ležérní elegance, výrazné barvy (např. zelená, žlutá, fialová, vínová) v kontrastu k béžovým, šedým či hnědým odstínům a neotřelé kombinace materiálů, tak zní ve stručnosti módní charakteristika aktuální sezony.

Batika - tradiční technika potištěné látky pocházející z Jávy. Předběžným pokrytím látky voskem nebo jejím zavazováním zůstávají příslušná místa nezbarvená.

Britské klasické vzory:

  1. Glenček - tkaný vzor ze základního a vrchního kára, tón v tónu nebo barevně sladěný.
  2. Kohoutí stopa - vzor ve dvoubarevném nebo vícebarevném provedení, napodobující kohoutí stopu.
  3. Pepř a sůl - vzor tkaniny s jemným tečkovým motivem, vzniklý použitím kontrastních barevných přízí, název je odvozen od vzhledu rozsypaného pepře a soli.
  4. Rybí kost (fiškret) - má lomené řádkování, které může mít různou šířku.
  5. Rybí kostra (ševiot) - vlnařská tkanina s jemným leskem, s výraznou lomenou vazbou, která vytváří charakterický vzor rybí kostry.
  6. Tatrsál - vzor s malým kárem, původně v mixu hnědé a okrové na bílém základě (původně se uplatňoval na koňské přikrývky), nyní v četných dalších barevných kombinacích.

Dufflecoat - dámský nebo pánský rovný krátký kabát s kapucí s velkými nakládanými kapsami. Zapínání je na podlouhlé olivy. Plášť se objevuje se často bez podšívky – bývá ušitý z dublu (dvojité tkaniny), na rubové straně bývá vzor kára. Po dvojím návratu na módní scénu během 20. století je tu nyní zase a líbí se opět mužům i ženám.

Esterhazy - jedná se o vzor velmi podobný glenčeku (viz britské klasické vzory). Jmenuje se po rakousko-uherském šlechtici, který nosil s oblibou obleky s tímto vzorem tkanin. V aktuální sezoně podzim/zima 2005/06 se objevuje i na dámských modelech.

Fancy potisk - která označuje fantazijní celoplošný tisk na kordech, bavlně atd.

Flamé - tkanina s nepravidelným plastickým povrchem, který je tvořen efektními flamé nitěmi, vytvářející zesílená místa.

Knoflíky - tyhle malé i velké praktické šperky zase získávají u klasických a čistých siluetách současného oblečení na váze, mohou působit jako atraktivní akcent. Velmi in jsou ušlechtilé a luxusní materiály, které navozují retro opulenci 20. let minulého století (perleťové, rohovinové, zlaté a stříbrné – často poměrně velké). Ženy přebírají také další z mužských detailů, manžetové knoflíčky. Ve světě podlouhlých, kulatých či kovových knoflíků zůstává neměnná snad jediná věc: tenisové tričko s límečkem by mělo mít tři malé knoflíky.

Kožešiny - v módě se znovu objevuje jehnětina a beránek s dlouhým vlasem, vysoké manžety a límce v mnoha barevných odstínech. Kožešinové límce se nosí k jakémukoliv oblečení volně nebo zapnuté či s vázačkou. K velkým favoritům patří vedle nich také kožešinové vesty a ponča. Na denním, ale především večerním oblečení se uplatňují kožešinové štoly, vlastně šály nošené na krku, jejíž konce jsou přehozeny přes ramena dopředu. Z pravé kožešiny nebo její imitace navozuje aktuální glamour vzhled. V luxusním světě kožešin (nebo těch s jejich imitovaných vzhledem) jsou módní norek, sobol a činčila.

Merino vlna - je určena k výrobě jakostních vlnařských tkanin a pletených výrobků. Jedná se o obloučkovou, jemnou vlnu z místních ovcí, které se pěstovaly původně ve Španělsku, v současné chvíli je hlavní chovatelskou oblastí Austrálie. Merino je dlouhá desetiletá spojená s jakostními vlnařskými tkaninami a pletenými výrobky. U těch vítězí především noblesní jemností.

Melanž - příze upředená ze směsi různobarevných vláken určitého poměru k dosažení žádaného výsledného barevného vzhledu. Používá se převážně ve vlnařských tkaninách. Melanž se získává také tím, že se jeden druh vlákna „imunizuje“ proti barvení, a tak získá neobarvený – tím se také docílí melanž. Nově se nyní na některých melanžích vzhled materiálu umocňuje i geometrickými (à la Bauhaus), florálními a tištěnými desény.

Jehlový (křídový, nitkový) proužek - vzor tkaniny s úzkými jemnými, po délce přerušovanými proužky, které vypadají dobře na kostýmech z hladkého materiálu nebo z látek z flanelovou úpravou. Nově bývá prošití přerušované. Tenhle „věčný“ vzor sluší nejen ženám mladým, ale těm v nejlepších letech (best ager), kde na nových střizích nepůsobí klasicky

Nanotechnologie - speciální úprava materiálů, která zaručuje mimořádné vlastnosti jako odolnost vůči tekutinám i mastnotě, nemačkavost a příjemnou prodyšnost.

Ozdobné detaily - mnohé z ozdob rezervovaných do večerní společnosti patří nyní do ozdob pro běžný den – jsou to především: pajetky (drobné, lesklé destičky - plíšky) z umělé hmoty. Zdobí se jimi jednotlivé díly oděvů. K dostání je také „pajetková látka“. Štrasy - olovnaté sklo (s podkladem aluminiové folie) s velkým lomem světla se používají jako napodobenina drahých kamenů, třpytné kamínky, zlatá barva nebo pajetkový pásek.

Paisley vzor - jemná kresba květinových motivů, seskupená do tvaru indických piniových šišek. Původně v červenohnědých koloritech byla v Indii používána pro tisk kašmírových šálů. Název vzoru vznikl podle skotského města Paisley, kde se podobná tkanina vyráběla.

Pončo - oděv ve tvaru přehozu s uprostřed vystřiženým otvorem pro hlavu, bez rukávů. Okraje se často nosí jako dámský univerzální plášť. Nyní globální součást našich šatníků se vyvinuly z mexického národního kroje. Vedle jednobarevně řešených ponč se nyní také uplatňuje efekt patchworku.

Příze a úplety - vedle pletení se nyní objevuje jako módní háčkování, které navozuje dojem ruční práce přede vším u oděvů s folklorním nádechem. Vedle hladkých úpletů jsou velmi aktuální žebrové vzory (s výsledným plastickým povrchem) a příčné proužky, jemné ažury a solitérní copánkové vzory, které působí velmi čistým a uklidňujícím dojmem na svetrech i kabátcích. Zapletené copánky se objevují také na šatech (látkové copánky) a na páscích.

Skotská kostka - velký károvaný vzor, většinou ve výrazných barvách, který vychází z tradičního skotského národního kroje. Károvaný vzor se objevil už u Keltů (asi pět set let před Kristem) na mužských pláštěnkách. Od 16. století vzor zdobil tradiční skotské kilty (pánské zavinovací sukně). Skotskou sukni s tartanovými vzory (kárové vzory původně odlišující rodinné klany) nosili princové z Walesu v 19. století a nosí jej stále.

Transparentní šifon – tato jemná průsvitná tkanina s nepravidelným povrchem z přírodního hedvábí nebo chemických vláken patří v posledních letech k velmi módním materiálům – a to od pravého hedvábí po šifony krepové (lehce zrnité) nebo s lurexovými vlákny. Často se nyní kontrastně spojuje s jiným materiálem (s hrubým povrchem). Nosí se nejen večer, ale i dne.

Trenčkot - jednořadový i dvouřadový dámský (i pánský) plášť se širšími klopami a límcem, sportovně zpracovaný se štepováním a často s nárameníky, sedlem, klínový rukávy. Po úspěchu v 70. letech minulého století je zde ve své před století dlouhé historii již po několikáté. Variace na twinset - původně pletené duo (kombinace jemného pulovru a pleteného kabátku, které se k sobě hodí materiálem, barvou i vzorem) získává v posledních sezonách překvapující příbuzná řešení, spodní top může mít výstřih do písmene „V“ nebo nemá „klasické“ rukávky, vesta zase se zkracuje až do bolerkové podoby. Navíc se lemy obou velmi zajímavě a unikátně zdobí.

Zimní capri kalhoty - kalhoty se tuto zimu nemusí ohrnovat, nosí se totiž dámské kalhoty inspirované kalhotami italských rybářů – v polovině minulého století je vytvořil návrhář Emilio Pucci. Zkrácený (3/4) střih úzkých nohavic se výtečně hodí k vysokým kozačkám. Kromě střihu capri se uplatňují i golfky (sportovní kalhoty původně na golf pod kolena, které se zapínají různými způsoby) a pumpky (velmi široké kalhoty a nohavicemi nabranými do lemu v polovině lýtka inspirované bloomers, tedy tureckými kalhotami). Nyní se objevují v podstatně užší variantě.

Zvířecí tisky aneb „Animal prints“ - tištěné motivy zvířecí kůže. Jako jeden z prvních se srstí šelem inspiroval návrháe Norman Novell už v 50. letech minulého století. Unikátní potisk upoutal také Christiana Diora a další návrhářské špičky. Po celou dobu prvního boomu zvířecího tisku dominovala krása kočkovitých šelem, ostatní „vzory“ hrály jen okrajovou roli. V současné módní hře začíná být škála vzorů z pravé kůže i imitace napodobujících zvířecí kůží daleko širší: ražené vzory hadiny (např. krajtí kůže) a krokodýlí kůže (používané na doplňcích zlaté charlestonové doby) bojují o své místo na výsluní se zebří a žirafí nádherou. Není to ovšem jen exotický svět safari, který má mondénní nádech, ale také „tuzemská“ králičina nebo kozlečina. V každém případě se dá říct, že imitace kůže zvířat jsou velkým námětem současné módy.

Žakár - označení pro velkoplošné vzorované vzory, tkané na žakárovém stroji – jeho mechanismus umožňuje tkát téměř neomezenou velikost vzorů. Dnes se objevuje nejen na damašku a brokátu, ale také na dalších typech materiálů. Vytváří umné „gobelínové“ vzory.

Všechny aktuální trendy (a ještě mnohem více) naleznete v dámských kolekcích Steilmann, Apanage a Emozioni i pánské kolekci STONES společnosti Steilmann Praha.

zdroj: Steilmann Praha

Doporučujeme

Články odjinud