Trička, trička, trička

Trička, trička, trička

Triko nebo tričko má každý z nás v šatníku. Většinou v několika variantách. Je to pohodlná část oděvu, patří k džínům, přes plavky nebo třeba jako improvizované pyžamo. Kdo by si myslel, že jsou jen pohodlným kusem oblečení k džínám, je na omylu. Trička se nosí úplně ke všemu, třeba i ke kostýmku.

Triko s námi prostě žije. Je nutno říct, že někdy žije svým vlastním životem. Oblíbená trika s námi rostou, mění barvu a stávají se čím dál tím méně populárním modelem v očích našich drahých poloviček. Triko je součást našeho životního stylu. A můžeme ho jím i vyjádřit.

Tričko je na trhu oblečení poměrně krátce. Jeho vznik úzce souvisí s odklonem od honosných, přezdobených rób k střízlivému, praktickému oblečení, ke kterému došlo koncem 19.století. Tehdy začala diktovat tón oblékání Francie, do popředí se dostával sportovní styl. Také krize po první světové válce vedla k strohosti, ženy tehdy poprvé začaly nosit kalhoty. Tričko je vlastně méně formální variantou košile, která se těší stále větší oblibě.

Vzpomeňte si třeba na slavnou scénu z Forresta Gumpa, kdy hlavní hrdina běží skrz Ameriku a je vzorem pro spoustu lidí, kteří se k němu za běhu obrací o radu. Jeden takový člověk přiběhne k Forrestovi a chce poradit se sloganem na tričko. Forrest zrovna proběhne místem s nepříjemným dárečkem od nějakého pejska. Ale nic si z toho nedělá a prohlásí slavný lehce vulgární slogan, který se pak proslaví po celé Americe. Slavné jsou i trička s obličeji známých osobností. Namátkou známe ty s Marylin Monroe nebo Che Guevarou. Takový národní dres, který si fanoušek obléká na zápas národního týmu, není pak ničím jiným, než větším trikem.

V současné době představuje tričko a jeho různé varianty včetně polokošile, různých tílek a topů klíčovou součást oděvu. Designéři mnoha lifestylových a sportovních značek se předhánějí, kdo představí tričko s výraznějším designem, které bude více originální, trendy, šik a sexy. Přitom rozdíl mezi obyčejným a trendy tričkem je často velmi nepatrný.

Tričkem můžete vyjádřit i svůj odpovědný přístup k životu. Někdy není podstatné to, co na triku je natisknuté, ale z čeho je sám materiál a odkud pochází. Například celosvětové hnutí, které se označuje jako Fair Trade usiluje o spravedlivý a etický mezinárodní obchod. Co to znamená? Firmy a obchodní řetězce, které tento přístup vzaly za svůj, se zavazují, že budou se svými dodavateli z Afriky a dalších znevýhodněných oblastí, budovat férové vztahy. Dodavatelé účastnící se programu dostávají za svou práci adekvátně zaplaceno a navazují s firmami dlouhodobější spolupráci. Ta je navíc často daleko šetrnější k životnímu prostředí, protože farmáři a plantážníci jsou podporovaní v ekologických postupech své produkce. Pokud tento proces chcete podpořit a vyjádřit svůj životní postoj, nakupujte výrobky označené značkou Fair Trade. Trika s takovým označením můžete sehnat např. u Marks & Spencer.

Věděli jste, že:

  • Původně bylo bavlněné triko součástí spodního prádla armádních uniforem.
  • Průkopníkem v nošení trika jako módního oblečení se stal James Dean ve filmu Rebel bez příčiny.
  • Bavlna je nejčastější materiál, ze kterého je triko vyráběno. Speciální novinkou, kterou uvedl Marks & Spencer je RealCool Cotton - bavlna, která skvěle pomáhá tělu, aby mohlo regulovat svou teplotu.
  • V některých muslimských zemích není dovoleno ženám nosit triko na veřejnosti. Často je ale nosí pod tradičními oděvy právě proto, že je pohodlné.
  • Za předpokladu, že každý Američan a Evropan má v šatníku 10 triček, je jich na těchto dvou kontinentech 8 miliard.

Trendy trička léto 2008

Doporučujeme

Články odjinud