Týden módy bez návrháře Alexandera McQueena

Týden módy bez návrháře Alexandera McQueena

Londýnský týden módy, který před několika málo dny skončil, opět dokázal, že Anglie a její talenty mají světu, co říci. Návrháři a slavné značky představili kolekce na příští podzim a zimu ve velmi silné konkurenci a bylo se skutečně, na co dívat.

Již od samotného zahájení v pátek 19. února se stalo multi-miliónová událost nesla ve smutném duchu, neboť nás opustila velmi výrazná osobnost a nadčasový talent, jakých rodí jen pár – Lee Alexander McQueen. Ten sice své kolekce představoval v Paříži, ale tvořil a žil v rodném Londýně, kde také náhle zemřel. A toto město na něho rozhodně nezapomnělo. Všechny deníky dennodenně přinášely zprávy o jeho životě, tvorbě i o budoucnosti značky Alexander McQueen.


V Sommerset House, kde se konala podstatná část přehlídek, prezentací a výstav, vznikla upomínková tabule, kam lidé mohli nechat své vzkazy a vzpomínky na Leeho. Hned první den se zcela zaplnila a den za dnem nabírala na objemu. Každý, kdo prošel úzkostlivě střeženým přehlídkovým stanem na nádvoří krásného paláce Sommerset House se tu zastavil a uctil památku tohoto jedinečného talentu. Po zodpovězení palčivé otázky ohledně pokračování či ukončení značky (ano, bude pokračovat) vyvstalo více otázek než uspokojivých odpovědí. Neboť samotný tvůrčí team si není zcela jistý kolekcí podzim – zima 2010/2011. Alexander nikdy zcela nerozkryl svou ideu a měnil vše do posledního okamžiku.


London Fashion Week se samozřejmě netočil pouze kolem McQueena. Hosté ze všech koutů světa se sjeli do britské metropole shlédnout a nakoupit kolekce oblečení a doplňků na sezónu podzim-zima 2010/2011. A bylo skutečně z čeho vybírat. Návrháři tentokráte vsadili na velmi exklusivní materiály, výrazné siluety a maximálně propracované detaily. Originální potisky na jemném hedvábí v kombinaci s kožešinami, kůží, kovem a luxusními úplety určují trendy, které se budou nosit za půl roku. Na přehlídkovém mole se objevily modelky v ultra vysokých podpatcích (a opět s ponožkami) nebo naopak ve zcela plochých botách. Obecně se dá říci, že londýnští tvůrci ubrali na opulentní extravaganci a vsadili více na sofistikovanost a eleganci, přičemž si zachovali typickou hravost a smysl pro odvážnost.


Šaty a boty nebyly tím jediným, čím se designéři prezentovali. Velký prostor zabrala výstava spodního prádla, šperků, klobouků a galanterie. Nechyběly tu takové značky jako Patrick Cox, Mulberry, Antoni & Alison, La Perla, Yes Master a mnoho dalších. Velké přehlídky pro stovky novinářů a nákupčích uspořádaly značky Burberry, Matthew Williamson, Paul Smith, Pringle of Scotland, Aquascutum, Vivienne Westwood, Jasper Conran, John Rocha, Betty Jackson, Paul Costelloe, Basso & Brooke, Bora Aksu, Hannah Marshall, Mark Fast, Julien McDonald, Jaeger London, Christopher Kane (nová posila u Versace), Amanda Wakeley a mnoho dalších. Velkou předností London Fashion Week je podpora mladých talentl, především z řad studentů slavné Central Saint Martins, dostávají možnost ukázak své výtvory na hlavním pódiu. Ti odvážnější a šťastnější získávají sponzorskou podporu ze strany TopShopu a Britské módní rady a mohou tak uspořádat vlastní módní přehlídky, ať již v prostorách zmiňovaného Topshopu, či ve Freemasons' Hall a ve Victoria Hall. Díky tomu se dostávají do většího a většího podvědomí výrazné talenty v čele s Markem Fastem, Mary Karantzou, Louise Goldin, Peterem Pilotto, Marií Francescou Pepe či Jamesem Longem. První jmenovaný – Mark Fast – vloni získal pozornost a publicitu díky modelkách s plnými ženskými tvary, ty předvedly jeho sexy úpletové šaty ve velikostech 40 a 42 a to hrdě po boku tradičně velmi štíhlých dívek. Mark tuto strategii zopakoval i tentokráte a nutno podotknout, že topmodelka Crystal Renn odvedla perfektní práci.


Ostatně křivky a zdravé ženské tělo se v Británii dostává do popředí zájmu samotných návrhářů, vydavatelů módních časopisů i obchodníků. Řetězec Debenhams vyměnil figuríny na bulváru Oxford Street za realisticky vypadající těla v průměrné velikosti britských žen, tedy č. 16. Zákaznice tak mají jasnou představu, jak na nich oblečení bude skutečně vypadat. Pokud se tento počin shledá s pozitivním ohlasem, a zda se, že ano, pak obchodní domy po celé zemi vymění tradiční hubené figuríny.


I samotný pohled na návštěvníky týdne módy ukázal, že se ženy již nestydí za svá těla a to i když nenosí velikosti 32-34. Ženské křivky jsou zkrátka konečně v módě a doufejme, že se tento proces nezastaví. Díky podpoře britského vydání časopisu Vogue, modelingových agentur a stále více návrhářů se zdá, že zdraví, krása a přirozenost vítězí nad ve většině případů nad nepřirozenou štíhlostí až vyslovenou hubeností.


Foto: Autorka

Doporučujeme

Články odjinud