Ve stati "Známe své přednosti " jsme se zabývali významem poznávání svých vlastních předností. Dnes postoupíme o krůček kupředu. Budeme postupně vyhledávat naše žádoucí přednosti, popisovat je a charakterizovat.
Umíte chválit?
Ve stati "Známe své přednosti " jsme se zabývali významem poznávání
svých vlastních předností. Dnes postoupíme o krůček kupředu. Budeme postupně
vyhledávat naše žádoucí přednosti, popisovat je a charakterizovat.
Žebříček užitečných předností bude u různých osobností z hlediska jejich
individuality různý.
Ze zkušenosti, potvrzenou celou řadou výzkumů, víme, že k významné a velmi důležité
přednosti každé osobnosti bezesporu patří umění ocenit, uznat, pochválit druhého
a to jak v rodině, tak i na pracovišti, ale i v kroužku přátel.
Upřímná pochvala vyjádřena v pravou chvíli, zlepšuje atmosféru, vyvolává
povzbuzení, pocit radosti a chuň chovat se lépe, účinně a výkonně pracovat. Každý
z nás více nebo méně podobné pocity zažil, zažívá a jistě v budoucnu zažije.
Problém je v tom, že vyjádřit pochvalu a uznání nám často připadá těžké, někdy
také bezvýznamné. Stále zapomínáme, že uznání, pochvala vede ke zvyšování výkonu.
Zdá se, že vytýkat umíme, ale chválit se musíme stále znovu a znovu učit.
Radostné pocity z práce a pracovní atmosféry jsem osobně zažila, když jsem učila
u švýcarské vzdělávací společnosti. Šéfové ve Švýcarsku si vždy našli čas přijet
nás osobně pochválit, nebo aspoň ve Švýcarsku zvednout telefon, aby mně nebo kolegu
pochválili. Naše práce potom měla i výborné výsledky. Učili jsme dobře a s potěšením
jsme psali učební pomůcky, které se jinak na školách dost těžko rodí. Spokojeni
byli studenti, naši nadřízení a spokojeni jsme byli i my zaměstnanci.
Když jsem po ukončení činnosti švýcarské společnosti začala vyučovat na jedné z
našich univerzit, zjistila jsem, že mně švýcarský systém uznání a pochval velmi
chybí a velice ho postrádám.
Větší účinnosti pochvaly dosáhneme použitím těchto ověřených pravidel:
- Pochvalu potřebuje každý člověk. U někoho více apelujeme na rozum u někoho na
cit.
Muže většinou chválíme věcněji, ženy osobněji.
- Pro každou chválu je důležitý individuální přístup a proto při pochvale musí
ten kdo chválí, nalézt vnitřní kontakt s chváleným.Tím nalézá i správné metody
jak ocenit, uznat, pochválit.
- Nechválit jen na konci určité činnosti, nýbrž i průběžně, taková průběžná
pochvala více povzbuzuje.
- Pro chválení platí, že chvála musí být objektivní a úměrná obsahu činnosti.
Někdy stačí slovo díky, či pokývnutí hlavou, jindy je potřebné slovní či písemné
zdůvodnění.
- Pochvala má být spíše veřejná. I když ani veřejná pochvala není bez problémů.
Někteří pracovníci mohou závidět, cítit se ukřivdění atd. Zcela veřejná
pochvala bývá realizována při zvlášň vynikajících výkonech, při dosažení významných
cílů atd.
- Ťstní pochvala by měla být doprovázená přátelským pousmáním, působí přirozeně,
opravdově.
- Když jsou pracoviště vedoucích a spolupracovníků navzájem značně vzdálená, můžeme
pochvalu vyjádřit nejenom osobně, nýbrž i telefonicky či e-mailem.
- Významná pochvala může být spojena i s povýšením, vyznamenáním, darem.
Nezapomeňme, že chválit je umění, které charakterizuje úroveň naší laskavosti
ve styku s lidmi, především však umění reálně zhodnotit osobní i pracovní
situaci.
Kritizujme málo - chvalme hodně !
Jaké jsou Vaše zkušenosti s pochvalou ?
Autor : Milada S.