Padělky výrobků prestižních značek nezaplavují jen vietnamská tržiště v českém pohraničí, ale stávají se celosvětovým problémem. Ukázat, jak obludných forem řádění obchodních pirátů nabývá, je cílem výstavy v pařížském Museé de la Contrefaçon, jediné instituci na světě, která odborně zkoumá falzifikáty průmyslových produktů.
Vedle značkových kravat od Diora jsou zde vystaveny jejich levné napodobeniny, luxusní doutníky Romeo y Julietta spočívají vedle na první pohled nerozeznatelných smotků zhotovených z podřadného tabáku a řezanky z dubového listí. Návštěvníci mohou zkusit štěstí a hádat, ve kterých z vystavených lahví s originálními vinětami se nachází pěnivý mok z oblasti Champagne, a kde jen laciná šumivá limonáda.
"V loňském roce zadržela francouzské policie zásilku flakonů zcela nerozeznatelných od těch, které používá známý designér Yves Saint-Laurent. Místo parfému však obsahovaly jen lidskou moč," uvedl prezident sdružení francouzských průmyslníků Marc Antoine Jamet.
"Falzifikáty osvědčených značek v současnosti tvoří až sedm procent světové průmyslové produkce, připravují renomované výrobce ročně až o 300 miliard euro a výrazně se podílejí na růstu nezaměstnanosti ve vyspělých zemích," zdůraznil Marc Antoine Jamet a dodal, že levné napodobeniny, které stále častěji pronikají i do kamenných obchodů, jsou v mnoha případech životu nebezpečné.
"Originální náhradní díly k automobilům procházejí řadou náročných testů, jejich plagiáty nikoli," konstatoval.
Připomněl baterie do mobilních telefonů, které při dobíjení explodovaly, lahve, které místo léčivé minerálky obsahovaly baktériemi nasycenou vodu z potoka protékajícího některou z příměstských průmyslových zón, radioaktivitu vyzařující ciferníky náramkových hodinek, plagiáty značkových rtěnek vyvolávající kožní záněty
Řešení, jak řádění obchodních pirátů čelit, výstava nenabízí. Jen připomíná, že pokusy přiživit se na cizím úspěchu jsou staré jako lidstvo samo. Naznačuje to nejcennější výstavní exponát, vinné džbány z někdejší římské provincie Narbonne, které pocházejí z roku 27 před Kristem. Byly zhotoveny přesně podle těch, v nichž se do oblasti přiváželo víno z jižní Itálie a svým vzhledem měly oklamat konzumenty.
"Jde však o jediný případ v historii, kdy cena padělku průmyslového designu je téměř shodná s originálem," uvedla Delphine Sarfatiová, mluvčí Museé de la Contrefaçon. (Plus)