Večeře na dobrou noc

31. 7. 2012
Večeře na dobrou noc
Posledním jídlem dne je večeře. Měla by vás zasytit a zároveň být lehká, aby se vám v noci dobře spalo a neukládaly se tuky do zásoby.

CO VŠECHNO BYSTE MĚLI VĚDĚT O VEČEŘI?

Dříve se říkalo, že nezhubnete, když budete jíst po páté hodině odpoledne. To je ovšem mýtus, který možná platil v době, kdy vaše babičky a dědečkové ulehávali s večernicí a ráno se vstávalo se slepicemi.

Pokud se chystáte jít si lehnout až mezi desátou a jedenáctou, navečeřte se okolo sedmé hodiny a ještě v devět, pokud vám kručí v břiše, si můžete dát něco malého k snědku v podobě tzv. druhé večeře. Podstatné je nehladovět déle než 10 hodin v noci, protože pak organismus vyčerpá téměř všechnu glukózu (cukr) v krvi.

JAK SE NAUČIT SPRÁVNĚ VEČEŘET?

Máte pocit, že už večer nemáte hlad? Pak se přinuťte sníst alespoň polévku nebo lehčí salát. Přijmout dostatek energie je i večer zapotřebí. Jinak vás s velkou pravděpodobností bude i v pozdějších hodinách honit mlsná. Problém může nastat i během pracovních dnů, kdy přes den toho moc nesníte a když dorazíte domů, „vybílíte" doslova celou ledničku. Tomu se snažte vyhnout. Jezte v pravidelných dávkách po celý den, průběžně pijte a nejezte doma u televize či počítače. Večeře by měla být společenská událost, při které se schází rodina a přátelé, a vy byste si ji měli patřičně užít.

Z ČEHO BY SE MĚLA SKLÁDAT VEČEŘE?

K večeři se hodí ideální kombinace pomalu se uvolňujících sacharidů s rostlinnými tuky a bílkovinami v podobě sýrů, mléčných výrobků, libového masa, ryb nebo náhražek masa vyrobených z luštěnin. Můžete si dopřát i vejce natvrdo, které je dobrým zdrojem esenciálních mastných kyselin. Dopřejte si zeleninové saláty dresinkem z panenského řepkového nebo olivového oleje, jež pomohou rozpustit vitaminy A, D, E a K a pomohou snížit hladinu tzv. zlého LDL cholesterolu v krvi.

JAKÁ BY MĚLA BÝT KALORICKÁ HODNOTA VEČEŘE?

Večeře je třetím nejdůležitějším jídlem dne, pro lidský organismus je stejně tak důležitá jako snídaně nebo oběd. Měla by tvořit 15 až 20 % energetického příjmu dne. Při redukci váhy by poslední porce dne neměla u žen přesáhnout 1500 kj, což je 357 kcal, a u mužů 1800 kj, tedy 429 kcal. V případě, že si dáte ještě i tzv. druhou večeři, ta by neměla přesáhnout 500 kj, v přepočtu 119 kcal. Spíše ale než na kalorickou hodnotu se zaměřte na pestrou a vyváženou večeři.

JAK BY MĚLA VYPADAT VEČEŘE?

  • libové maso či ryba (100-150 g), rýže (80-100 g), zelenina (100 g), voda nebo neslazený čaj (300 ml)
  • zeleninový salát (200-250 g) se zálivkou, sýr (30 g), tuňák ve vlastní šťávě (80 g) nebo vejce (max. 2x do týdne), celozrnné pečivo (50 g), voda nebo neslazený čaj } (300 ml)
  • tofu, tempeh či jiná náhražka masa (50 g), rýžové nudle, rýže (80-100 g), zelenina (100 g), voda nebo neslazený čaj (300 ml)
  • zeleninová či luštěninová polévka (200-250 g), celozrnné pečivo (50 g), voda nebo neslazený čaj (300 ml)

CO SI MŮŽETE DÁT K DRUHÉ VEČEŘI?

  • méně sladké ovoce (např. jablko, pomeranč, grapefruit, blumy)
  • kousek zeleniny (např. mrkev, papriku, rajče, okurku, ředkvičky, apod.)
  • bílý polotučný jogurt (150 g)
  • kousek tvrdého sýra (do 30 % tuku v sušině)
  • semínka nebo ořechy v přírodní podobě (hrst)


Rádi vaříte a hledáte inspiraci? Navštivte Recepty.cz

Témata článku:   

Komentáře

Přečtěte si také

Horoskopy

Jako málokdo víte, že hvězdy člověku pouze trochu pomáhají, nebo někdy prostě jen maličko zbrzdí nepříjemnosti, avšak nedokážou pozměnit základní životní nasměrování člověka. Zejména ne…

Nejčtenější články