Víte, jak se při sportování zbavit načechraných tukových polštářků?

19. 8. 2014
Víte, jak se při sportování zbavit načechraných tukových polštářků?
„Kde se spalují tuky? Ani v kostech, ani v mozku, ani v nehtech. Tuky se spalují v jednom jediném orgánu – ve svalech,“ dočtete se například v zajímavé publikaci „Žijme zdravě“ od německého lékaře a bývalého triatlonisty Urlicha Strunze.

Svaly mají samozřejmě mnoho funkcí, kromě základního poslání „hybatelů“ naší tělesnou schránkou, chrání svaly naše kosti a klouby před nepřiměřeným či nevhodným zatížením a jejich následnou bolestí. Intenzivnější pohyb svalů dokonce ovlivňuje ukládání vápníku v kostech a stimuluje náš imunitní systém. Svaly se též částečně postarají o hladký a svěží vzhled pokožky. Při sportu, popřípadě při jiné intenzivnější svalové práci, se snižuje hladina tuku a cholesterolu v krvi.

I lidské srdce je sval – dlužno podotknout, že sval extrémně namáhaný, kterému pohyb velice prospívá. Proč? Srdce pravidelně sportujícího jedince mívá nižší klidový puls, což je samozřejmě ekonomičtější, protože se v klidu méně namáhá.

Svaly jsou tedy životně důležité, zvláště chceme-li žít zdravě, být přiměřeně štíhlí a dlouho fit. Ale jak je to s tím tukem?

Rychle, středně nebo pomalu a pozvolna?

Důležitou informací pro všechny štíhlosti chtivé dámy je, že spalování tuků ve svalech má svá pravidla. Například při velice intenzivní svalové činnosti (např. sprint) se spalují zejména sacharidy. U středně namáhavých sportovních aktivit spalujeme sacharidy a tuky zhruba ve stejném poměru. Avšak při sportovní aktivitě, kdy sportujeme delší dobu, v pozvolném tempu a bez větší námahy a zadýchání (např. klidnější celodenní výlet na kole) spalujeme převážně tuky.

Doktor Strunz to ve své knize glosuje následovně: „Platí však, že čím intenzivnější je zátěž, tím méně tuku se spálí. Například při chůzi do schodů: zdoláte-li jeden schod za sekundu, spálíte 80 procent tuku a 20 procent sacharidů. Pokud budete brát 2 schody za sekundu, poměr se obrátí a ze svých boků spálíte pouze 20 procent tuku.“ Příklad je samozřejmě trochu zjednodušený a je potřeba dodat, že pohyb s velkou intenzitou svalové činnosti nás sice možná nezbaví tukových zásob, ale bude patrný na pevnosti našich svalů, což má také své výhody. Oba typy sportování (s velkou i malou intenzitou) jsou pro tělo prospěšné.

Pravidelnost = základ úspěchu

Organismus člověka pracujícího převážně duševně, využívá jako pohotový a rychlý zdroj energie zejména sacharidy. Avšak lidé pracující především fyzicky, mají své tělo nastavené tak, že je pro ně jako hlavním zdrojem energie tuk. Skvělé dle Strunze i dalších odborníků je, že tyto zákonitosti lze změnit! A není to zas až tak těžké, chce to jen vytrvalost a pevnou vůli. I přestože například začínající příležitostný běžec či cyklista spálí při svých občasných tréninkách málo tuku a více sacharidů, čím častěji a pravidelněji budete trénovat, tím víc se bude poměr sacharidů a tuků měnit.

Pravidelné sportování má ještě další benefit – pozvolna stoupá množství enzymů, které pomáhají odbourávat tuky!

Pozvolné tempo = sázka na jistotu

Pokud tedy chcete zatočit s tukovými zásobami, sportujte často, pravidelně, avšak v tzv. „pomalém“ tzv. aerobním pásmu. Tehdy má totiž organismus dostatek kyslíku a využívá jako zdroj energie převážně tuky. Doktor Strunz je v těchto souvislostech velkým propagátorem běhu. Ne sprintů, ne maratonů, ale pravidelného kondičního běhu v pomalejším tempu.

„Během 4 týdnů proměníte 70% svého svalstva v kamínka spalujícího tuky,“ tvrdí ve svých publikacích. Nicméně obdobné výsledky může mít třeba i pravidelná cyklistika a další sportovní aktivity. Zkrátka a dobře, bez pravidelného pohybu se tuku nezbavíme.

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Hlavně dnes respektujte varování hvězdné konstelace Merkuru se Saturnem. Bohužel na tom nebudete po fyzické stránce nejlépe, takže těžkou práci, kterou můžete odložit, nechte na jindy.…

Nejčtenější články