Vlákniny nám skutečně pomáhají hubnout, prokázala dvanáctiletá americká studie

24. 6. 2010
Vlákniny nám skutečně pomáhají hubnout, prokázala dvanáctiletá americká studie
Profesorka Joanne Slavini z minnesotského Ústavu potravinářské vědy a výživy uskutečnila jednu z největších studií o vlivu vlákniny na lidské zdraví a tělesnou hmotnost. Výsledky byly pozoruhodné.

Více než dvanáctileté studium ukázalo, že účastnice průzkumu, které zvýšily podíl vlákniny ve stravě zhruba o 12 gramů denně, vážily dlouhodobě v průměru o 5,5 kg méně než ženy, které tak ve výzkumu neučinily.

Proč může mít vláknina tak pozitivní vliv na snižování váhy, vysvětlila renomovaná odbornice a dietoložka Monika Divišová.

"Potraviny s vysokým obsahem vlákniny jsou více sytivé, to znamená, že celkové můžeme jíst energeticky méně náročné jídlo a přitom se cítit dostatečně zasyceni. Vláknina zabraňuje příliš velkým výkyvům krevního cukru, neboť zpomaluje jeho vstřebávání do krve. Díky tomu netrpíme nárazově hladem ani únavou. Další důležitou funkcí vlákniny je `péče` o naše trávení," konstatovala Divišová.

Vlákniny podle ní také pomáhají odvádět z těla odpadní látky a působí i proti zácpě. Dostatek vlákniny ve stravě je tedy výbornou prevencí nejenom proti nadváze, ale také cukrovce, infarktu či rakovině tlustého střeva.

I přes tyto nesčetné výhody, které vláknina přináší, statistiky ukazují, že většina lidí konzumuje méně než polovinu její doporučované denní dávky. Podle Světové zdravotnické organizace se má tento denní příjem pohybovat u dospělého člověka mezi 20 - 35 g na den.

Kynychová: Má snídaně? Celozrnný chléb a sýr

A z jakých potravin získává tento doporučovaný přísun vlákniny Hanka Kynychová, cvičitelka a vyznavačka zdravého životního stylu?

"Vláknina je pro naše tělo nepostradatelná. Proto je vhodné nahrazovat bílé pečivo pečivem celozrnným, bohatým na vlákninu. Sama osobně začínám s přísunem vlákniny již ráno vydatnou snídaní, kdy si namažu svůj oblíbený celozrnný chléb z řady Fit den od Penamu se sýrem cottage. V mojí snídani nechybí ani přísun ovoce jako je hroznové víno či jablko, jež jsou na vlákninu taktéž bohaté," podotkla cvičitelka.

ČTĚTE TAKÉ:
Vlaďka Erbová: Mám zadek jako blázen!

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Senzační náladu zrovna nemáte, ale jste rádi, že vedoucímu už dochází vaše potřebnost. Nikdy jste nedělali nic napůl, protože to prostě neumíte. Nadřízený si všimnul vašich skvěle…

Nejčtenější články

Doporučujeme