Voda s bublinkami: Opravdu škodí zdraví, nebo vám naopak prospívá?

Voda s bublinkami: Opravdu škodí zdraví, nebo vám naopak prospívá?

O vodě s bublinkami koluje spousta mýtů a informací. Že bychom měli vypít maximálně jednu sklenku denně, že by ji neměli pít těhotné nebo lidé, kteří drží dietu, protože se po bublinkách tloustne – a tak dále. Jak je to tedy doopravdy? Je voda s bublinkami škodlivá, nebo není?

Co je vlastně bublinková voda?

Je to voda, která je sycená oxidem uhličitým. Vzniká tak nápoj s bublinkami, který známe jako sodovku nebo perlivou vodu. Některé druhy, zejména minerálky, obsahují navíc řadu dalších minerálních látek. Jiné, například tonik, obsahují hořkou látku zvanou chinin spolu s cukrem a fruktózou.

Pokračování 2 / 6

Bublinky a zuby

Když do vody přidáte oxid uhličitý, vyrobíte z vody velmi slabou kyselinu uhličitou. Voda – nápoj s neutrální chutí, se tak lehce okyselí. Logicky by měla každá kyselina ničit zubní sklovinu. Většina studií na toto téma se ale zaměřovala na jiné sycené nápoje, jako jsou například Coca-Cola nebo káva, které prokazatelně sklovinu poškozují. Jiná studie ovšem zjistila, že bublinková voda poškozuje sklovinu jen o něco málo více než obyčejná voda. V jiné studii se ukázalo, že ničivý účinek na sklovinu mají pouze ty sycené nápoje, které obsahují cukr.

Pokračování 3 / 6

Perlivá voda a trávení

Protože bublinková voda obsahuje kyselinu uhličitou, může se stát, že po nadměrné konzumaci začnete škytat nebo budete mít poruchy trávení. Ovšem pokud to s konzumací nepřeháníte, nic tak strašného se nestane. Překvapivě je to dokonce naopak. V jednom klinickém pokusu pili lidé s častou dyspepsií (trávicími obtížemi) a zácpou po dobu patnácti dnů bublinkovou vodu a část z nich pila vodu neperlivou. Trávicí obtíže téměř zmizely u těch, kteří pili právě vodu perlivou!

Pokračování 4 / 6

Bublinky a pocit plnosti

Vědci z Japonska zase zjistili, že pití bublinkové vody může mít vedlejší účinek u žen, které se snažily zhubnout. Jejich žaludky se mírně zvětšily a ženy měly pocit, že jsou plné, i když nejedly. Perlivá voda také způsobuje, že zkonzumovaná potrava zůstává v žaludku delší dobu, což samozřejmě vyvolá pocit plnosti. Tento pozitivní efekt byl však relevantní pouze v případě, že ženy vypily maximálně 250 ml sodovky.

Pokračování 5 / 6

Perlivá voda a kosti

Spousta lidí se domnívá, že perlivá voda je kvůli obsahu kyseliny uhličité nezdravá pro kosti. Výzkumy ale ukazují, že na kosti nemá karbonace žádný vliv. Velká studie, která zkoumala 2500 lidí, zjistila, že jediný sycený nápoj, který má vliv na nižší minerální hustotu kostí, je Coca-Cola. Obyčejná čistá sycená voda nemá na zdraví kostí vliv.

Jiná studie zkoumala mladé dívky, které pily bublinkové nápoje, a došla k závěru, že měly nižší minerální hustotu kostí, ale to proto, že mléko a mléčné výrobky nahrazovaly právě sycenými nápoji. V další studii odborníci naordinovali osmnácti ženám po menopauze, aby denně po dobu osmi týdnů konzumovaly perlivou vodu bohatou na sodík. Výsledkem bylo, že ženy měly lepší retenci (ukládání) vápníku, než když pily neperlivou minerálku.

Pokračování 6 / 6

Bublinky a srdce

Ačkoli jsou důkazy omezené, ukazuje se, že sycená voda může zlepšit zdraví srdce. Jedna studie prokázala, že pití sycené vody obohacené sodíkem snižuje „špatný“ cholesterol a zánětlivé markery a hladinu cukru v krvi. Navíc se zvýšila hladina „dobrého“ cholesterolu. Podle dalších průzkumů bylo o 35 procent nižší riziko vzniku srdečních onemocnění u těch osob, které pily perlivou vodu. Takže – je pití perlivé vody pro vaše zdraví škodlivé? Ne, navíc je to nápoj bez kalorií, takže není důvod, abyste se jeho konzumace vzdali.

Doporučujeme

Články odjinud