Ze zatím viděných filmů začínám mít trochu pocit, že si letos na karlovarských plátnech daly dostaveníčko samé neobyčejné, ba dalo by se říct přímo nezemské bytosti.
include("mffkv2.htm");=""?>
Vřídla vášně plné ďáblů a andělů
Exkluzivní zpravodajství z 37. MFF KV pro www.dama.cz
Ze zatím viděných filmů začínám mít trochu pocit, že si letos na karlovarských
plátnech daly dostaveníčko samé neobyčejné, ba dalo by se říct přímo nezemské
bytosti.
Možná, že představovat prvního ze dvou českých příspěvků do soutěže bude
tak trochu nošením dříví do lesa, ale stejně mi to nedá. Rok ďábla
režiséra Petra Zelenky je fiktivním dokumentem s řadou pravdivých momentů
- o léčení, které Jarek Nohavica podstoupil v protialkoholní léčebně, o
krušných začátcích Českomoravské hudební společnosti, o setkání s ďáblem
- famózním muzikantem Jazem Colemanem i o projektech, které výše zmiňovaní
spolu dali dohromady. Místy až "dogmatická" kamera, kterou tu zastupuje holandský
dokumentarista Jan Holman mapuje bez příkras všechny vzlety a pády hrdinů,
aby později i nevěřícně přihlížela výbuchu Karla Plíhala - Nohavicova anděla
ochránce.
Také hlavní hrdinka polského soutěžního snímku Cisza
(Ticho) má svého poněkud tajemného "anděla". Šimon si ale onou ochranou kompenzuje
vinu, kterou - byň nechtěně - zavinil smrt dívčiných rodičů a tak se snaží
dávat pozor na její další život. Je otázkou, nakolik to Magdě vyhovuje -
při svém hektickém životě top managerky kosmetické firmy a vášnivé návštěvnice
techno party nestíhá sledovat, jak vyrůstá její dcerka "odklizená" na venkov
k babičce a cit spíš kompenzuje dárky. Šimonovi, kterému na začátku nabízí
své tělo, postupně zasvěcuje svou duši a nechá si od něj vyprávět své vzpomínky
- byň oba ví, že s realitou mají pramálo společného. Celý příběh stojí a
padá na hereckém umění Kingy Preis, která musí byň jen pohybem očí odehrát
všechna tápání a vnitřní pocity své hrdinky, jež si luxus projevovat na venek
své city dopřává skutečně sporadicky.
Láska španělksé infantky Juany - dcery kastilské královny Isabelly - ke svému
manželovi Filipu Sličnému vyšlehla v prvním okamžiku a hořela oslňujícím,
vše kolem sebe stravujícím plamenem - a stejně jako vysoký oheň i ona měla
ničivé následky. Milenky svého muže stíhala jako šílená a pověstné jsou třeba
ostříhané vlasy jedné z králových milostnic. Ne nadarmo si královna vysloužila
přízvisko Juana la loca
- šílená. Režisér stejnojmenného španělského snímku Vicente Aranda vidí královnu
ne jako duševně chorou hysteričku, ale vášnivou a mimořádně bystrou ženu,
která prohlédla i intriky stahující se kolem krále, vládne srdcím svých poddaných
a ve chvíli, kdy její muž umírá, udělá jediný, ale rozhodný krok - odchází
do kláštera, aby tam mohla dožít vedle hrobu svého milovaného muže. Skvělá
výprava a výborná práce s herci dělají z téměř dvouhodinového filmu umělecký
zážitek, k němuž přispívá zejména herecké podání hlavní hrdinky Pilar López
de Ayala, která si svou oduševnělou krásou i bohatým hereckým rejstříkem
vysloužila za roli nešňastné infantky cenu za ženský herecký výkon na MFF
v San Sebastianu 2001.
autor: Magda Petreková
foto: MFFKV