Význam vitamínu C a zinku pro naše zdraví

24. 10. 2001
Význam vitamínu C a zinku pro naše zdraví
Vitamín C čili kyselina askorbová je látka nezbytná pro řadu metabolických reakcí v lidském těle. Patří mezi tzv. antioxidanty. To jsou látky redukující některé nežádoucí produkty metabolismu, kterým se říká volné radikály.

Význam vitamínu C a zinku pro naše zdraví

Vitamín C čili kyselina askorbová je látka nezbytná pro řadu metabolických reakcí v lidském těle. Patří mezi tzv. antioxidanty. To jsou látky redukující některé nežádoucí produkty metabolismu, kterým se říká volné radikály.

Celková zásoba vitamínu C v těle je 1500 mg. Za klidový ch podmínek (bez zátěže) je denní potřeba vitamínu C u dospělého člověka asi 75 mg, tedy 3 % z této zásoby, která za normálních podmínek vystačí na 30 - 40 dnů. Deficit se projeví při jeho zvýšené spotřebě, která nastává v průběhu fyzické a psychické zátěže, rekonvalescence, v těhotenství, dále při nachlazení a infekčních onemocněních nebo při traumatu a popáleninách. Vyšší potřebu mají také kuřáci cigaret.

Absolutní nedostatek vitamínu C se projevuje tzv. avitaminózou neboli skorbutem, kdy jsou nejvíce postiženy výstelky kapilár, zubní lůžka a dásně. Rány se špatně hojí a dochází k drobným krvácením. V naší praxi a v našich podmínkách se spíše setkáme jen s tzv. hypovitaminózou, tedy mírnější formou nedostatku kyseliny askorbové.

Vitamín C můžeme přijímat buď v jeho přirozené formě nebo jako vitamínový doplněk. Užívat vitamín C v umělé podobě má význam zejména u forem s pomalým uvolňováním. Takovým přípravkem je např. Cetebe. Ťskalím konzumace vitamínu C v přirozené formě je riziko jeho znehodnocení. Ničí se zejména nevhodným skladováním a tepelnou úpravou.

V zájmu vyváženého přístupu je na místě připomenout, že neodůvodněné nadužívání nepřináší žádný užitek. Dlouhodobé konzumování dávek nad 150 mg denně u jinak zdravých nezatížených jedinců nemá smysl. Velmi vysoké dávky (nad 2 gramy denně) mohou dokonce vyvolat žaludeční obtíže, ledvinové kaménky, nedostatek vitamínu B12 či dokonce zvýšit hladiny cholesterolu v plazmě.

Zinek patří mezi 14 životně důležitých stopových prvků a je součástí více než 100 metaloenzymů s významnou rolí v buněčných reakcích. Podstatné místo má v procesu regenerace sliznic. Svým účinkem na syntézu nukleových kyselin je nezbytný v proteosyntéze (tvorbě tělu vlastních bílkovin), dále při růstu a obnovování tkání.

Klinicky se deficit zinku projevuje narušenou syntézou bílkovin a tím i zhoršeným hojením ran. Typickým výsledkem jeho nedostatku je dermatitida čili zánět kůže kolem úst, vypadávání vlasů, průjem a drsná kůže. Vede také k imunosupresi (potlačení imunitní odpovědi) a ke zhoršení funkce tzv. T- lymfocytů. Nedostatek zinku v organizmu může být dán i špatnou výživou nebo alkoholismem. Bylo doloženo, že u pacientů s pokročilým AIDS je snížená hladina zinku v organismu spojena s vyšším výskytem oportunních infekcí. Zinek významně snižuje délku trvání příznaků tzv. chorob z nachlazení, tím že zvyšuje některé parametry imunity, např. produkci protivirového interferonu alfa. Avšak přehnané nadužívání zinku, jakožto nespecifického imunostimulačního prostředku u jinak zdravých jedinců bez imunodeficitu, by mělo být přehodnoceno. Racionální je podpůrná léčba při infekcích a zátěži, nikoli trvalé podávání vysokých dávek. Aplikace zinku by měla být založena na individuálních potřebách jedince a neměla by být přehnaná.

Kombinace vitamínu C nejlépe s prodlouženým postupným uvolňováním se zinkem je vzhledem ke shora uvedeným skutečnostem účelným doplňkem stravy o látky doložitelně podporující obranyschopnost organizmu proti infekcím.

Autor: MUDr. Petr Čáp
Imunologická ambulance Nemocnice na Homolce, Praha

Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

Jestli jste si ještě nevybrali, kde a jak strávíte dovolenou, tak už to neodkládejte. Nemůžete počítat s tím, že to bude lehká domluva, ale nakonec se s protějškem či celou rodinou…

Nejčtenější články