Z čeho a kdy si bere tělo energii pro pohyb?

27. 8. 2004
Z čeho a kdy si bere tělo energii pro pohyb?
V článku o bazálním metabolismu jsme se zmiňovali o tom, že naše tělo spaluje kalorie i když zrovna cíleně necvičíme. Jaký systém tréninku a druh sportu si vybrat v případě, že se pro cílenou práci na vlastním těle rozhodneme, máme jasno v tom, zda chceme spíše zhubnout nebo si zvýšit svalovou sílu a vytrvalost?

Naše tělo získává energii dvěma způsoby - cestou aerobní a anaerobní. Do fáze aerobního hrazení energie se tělo dostává při aktivitách spíše nižžší intenzity, ale ke spalování tuku dochází až přibližně po 30 min. V aerobním procesu jsou zdrojem především tuky, jejichž spalování probíhá výhradně za přístupu kyslíku, na rozdíl od anaerobního, kde jsou zdrojem především krevní glukóza a svalový glykogen. Pokud nám jde o redukci tuků - měli bychom se tedy věnovat aerobním aktivitám (chůze, aerobic, běh, běžky, jízda na kole) v nižší intenzitě (ideálně podle tepové frekvence v jejím optimálním pásmu tj. 40%-60% maximální tepové frekvence) alespoň po dobu 30-40 min.

V anaerobním procesu jsou zdrojem hlavně okamžité svalové cukry (glukóza a glykogen), bohužel nedochází k pálení tuků neboť toho je tělo schopno jen při přístupu dostatečného množství kyslíku. Mezi typy anaerobních aktivit patří silové sporty: bodybuilding, sprint a pohyby výbušného charakteru. Odpadní látka - kyselina mléčná způsobuje klasickou bolest svalů po zátěži, která se dá zmírnit důstedným protažením namáhaného svalu bezprostředně po zátěži.

zdroj: www.cviceni.org

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Pokud máte nějakého sourozence, tak ho dobře poslouchejte. Pravděpodobně vám vnukne dobrý nápad spojený s budováním či vylepšováním vašeho domácího prostředí. Jakmile vás pak osvítí ta…

Nejčtenější články

Články odjinud