Základní cviky z jógy, které vás zbaví stresu i tuku

24. 7. 2015
Základní cviky z jógy, které vás zbaví stresu i tuku
Cvičením jógy můžete výrazně zlepšit svůj zdravotní stav, náladu a také kvalitu spánku. Vyzkoušejte sérii jednoduchých jogínských ásan, které vám dokáží ulehčit život.

Jóga výrazně redukuje stres a vede ke snížení napětí i různých psychických problémů, takže je vynikající pro lidi, kteří pracují pod neustálým tlakem. Kromě relaxace a tréninku je tu ještě jedno důležité pozitivum jógy: ovlivnění endokrinního systému, který udržuje hormonální rovnováhu, reguluje metabolismus a podporuje růst i reprodukci.

PROTI MENSTRUAČNÍM BOLESTEM

Virásana (hrdina)

Výchozí pozicí je Vadžrásána neboli diamantový sed na patách, kdy jsou palce u sebe a paty lehce vytočeny do stran pod hýžděmi. Setrváme tak několik dechů. Pomalu se opřeme o ruce vedle kolenou, přizvedneme zadek, posuneme pravou i levou nohu lehce do strany tak, abyste dosedla mezi chodidla. Při problémech s koleny, kyčlemi nebo kotníky můžete sedací kosti vypodložit polštářem. ÚČINKY: při bolestivé menstruaci, uvolnění oblasti podbřišku, protažení přední části stehen

NA ROZPROUDĚNÍ LYMFY

Garudásana (orel)

Výchozí pozicí je stoj vzpřímený. Lehce pokrčíme obě kolena, zvedneme pravou nohu a překřížíme s ní levou nohu. Pokud jsme schopni, zaháčkujeme nártem a prsty lýtko stojné nohy. Jednodušší varianta je nechat nohy volně v překřížení. Zvedneme obě ruce v pokrčení před hrudník, překřížíme obě paže. Je-li stojná noha levá, pak v překřížení je pravá ruka pod levou. Snažíme se paže protahovat dopředu a lehce jít i horní částí těla do předklonu. Díváme se na jeden bod. Poté provádíme i na druhou stranu.

ÚČINKY: stimulace uzlin lymfatického systému v tříslech a v podpaží, flexibilita kyčlí, ramenou a protažení lopatek

PRO LEPŠÍ TRÁVENÍ

Sfinga

Výchozí pozice je leh na břiše. Pokrčíme si ruce, lokty jsou pod rameny, předloktí leží na zemi směrem dopředu v ose loktů. Zatlačíme předloktím do země a zvedneme hrudník a ramena s hlavou od země, která zůstává v prodloužení páteře. ÚČINKY: stimulace oblasti dutiny břišní, podpora trávicího a zažívacího systému, tonizace páteře

PROTI STRESU

Virabhadrásana II (bojovník II)

Výchozí pozicí je stoj vzpřímený. Začínáme s pravou nohou vpředu. Vzdálenost chodidel je krok až dva od sebe. Zadní noha svírá mírný úhel a leží celou plochou na zemi. Přední noha je pokrčená, koleno je kolmo nad kotníkem. Pozor, koleno nevtáčet dovnitř! Ramena a boky jsou otevřené do strany. Lehce stahujeme kostrč pod sebe, čímž hlídáme bedra. Totéž opakujeme na druhou nohu. ÚČINKY: posílení celého těla, převážně spodní části a zároveň otevření ramenou a hrudníku, posílení psychiky a zbavení stresu, stimulace nervového systému

SNÍŽENÍ TUKU V OBLASTI BŘICHA A BOKŮ

Bojovník II v rotaci

Ze stoje přejdeme levou nohou dozadu a položíme levé koleno na zem. Pravá noha zůstává pokrčená v koleni nad kotníkem. Levou ruku položíme k pravému chodidlu. Prodlužujeme páteř a rotujeme v hrudníku. Oblast břicha je stlačená a o to více se soustředíme na dech. Provádíme i na druhou stranu s vyměněnýma nohama. ÚČINKY: uvolnění páteře, odbourání tuků v oblasti břicha a boků, stimulace orgánů

PRO OKAMŽITOU ENERGII

Adho mukha svanasana (pes hlavou dolů)

Výchozí pozicí je klek na zemi. Zatlačíme rukama proti zemi a vytáhneme sedací kosti s pánví nahoru. Snažíme se s nádechem prodlužovat páteř za kostrčí a s výdechem stahovat paty k zemi. ÚČINKY: protažení celého těla, stimulace všech systémů v těle, a tím okamžité probuzení a rozproudění energie v celém těle

ROZPOUTÁNÍ RADOSTI

Dhanurásana (luk)

Výchozí pozicí je leh na břiše. Pokrčíme obě nohy a chytíme je za kotníky. S nádechem vytáhneme od země nohy, hlavu, hrudník a také ramena. ÚČINKY: otevření hrudníku, ramenou a celé přední části těla, čímž dochází k příjemnému přívalu energie a radosti do těla

ZRYCHLENÍ METABOLISMU

Halásana (pluh)

Výchozí pozicí je leh na zádech. S nádechem snožmo nohy protáhneme nahoru a přeneseme je za hlavu nebo nad hlavu, pokud nás tam bedra nepustí. Snažíme se udržovat ramena stažená od krku. Ruce můžeme položit na zem nebo si stále podepírat záda. ÚČINKY: regeneruje nervovou soustavu, posiluje břišní orgány, podpora metabolismu

PODPORA DETOXIKACE

Matsjendrásana (poloha rotace v sedu)

Výchozí pozicí je vzpřímený sed. Pravou nohu pokrčíme a chodidlo dáme za levé koleno. Levou nohu pokrčíme pod pravou tak, aby se pata dotýkala pravé půlky hýždí. Položíme pravou ruku za záda a levou obejmeme pravé koleno. S nádechem protáhneme páteř a s výdechem rotujeme za pravým ramenem. Provedeme i na druhou stranu. ÚČINKY: stimulace vnitřních orgánů v dutině břišní, čímž dochází k jejich prokrvení, regeneraci a zbavení toxinů v oblasti břicha

PROTI NESPAVOSTI A MIGRÉNĚ

Balásana (pozice dítěte)

Z kleku přejdeme do sedu na patách. Hlavu opřeme čelem o zem a ruce dáme podél těla, nejlépe dlaněmi nahoru. Pokud máte problém s krční páteří, podložte si čelo hřbety rukou nebo pěstmi. ÚČINKY: jednoduchá zklidňující pozice při bolestech hlavy nebo při problémech se spaním

OMEZENÍ CHUTI K JÍDLU

Sarvangásana (svíčka)

Výchozí pozicí je leh na zádech. Snožmo nohy s nádechem vytáhneme nahoru. Kolena přeneseme nad čelo a nohy protáhneme nahoru. Rukama si pro oporu podepíráme záda. ÚČINKY: stimulace krevního oběhu, odkrvení nohou, prokrvení pánve, srdce a hlavy, pomáhá při léčbě křečových žil, může také omezit neustálou chuť k jídlu, a to tím, že působí na hluboké tuky, které se časem odbourávají

PRO ENERGII PO CELÝ DEN

Pozdrav slunci

Pozdrav slunci je základní a nejznámější jogínské cvičení. Nejedná se o jeden cvik, ale sérii cviků. Má mnoho variant a je vhodný úplně pro každého. Nezabere vám více než pár minut a je ideální ranní rozcvičkou. Základní pozicí je stoj vzpřímený, z něj se odvíjejí ostatní polohy. ÚČINKY: psychické zklidnění a uvolnění, dodání energie, celkové posílení obranyschopnosti organismu

Video s přesnými instrukcemi naleznete zde:

zdroj: www.youtube.com

Děkujeme instruktorce jógy Evě Vrbové ze studia jógy YogaMe (www.yogame.cz) za předvedení cviků.

Témata článku:   

Komentáře

Přečtěte si také

Horoskopy

Nahlásí se vám návštěva, na kterou se budete velice těšit. Připravit super pohoštění pro vás není problém, horší je, že počasí asi nebude podle vašeho gusta. Radost vám udělají vaše…

Nejčtenější články