Hodně školáků se ani po roce výuky cizího jazyka nedostane přes nejisté španělské "hola" nebo francouzské "bon jour". Žáci základní školy Newbury Park Primary mají větší ambice. Děti se tu učí základní fráze ve více než čtyřiceti jazycích - všech, kterými plynně mluví jeden či více žáků školy.
Při odchodu na střední školu mluví poměrně slušně francouzsky, ale i třeba čínsky. Jsou schopni do určité míry se domluvit i afrikánsky, hebrejsky, japonsky či norsky. Jak uvádí list Daily Mail, školní program "jazyka měsíce" také pomohl nově příchozím žákům překonat pocit izolace. V průběhu posledních deseti let se v této škole ve východním Londýně procento žáků, kteří doma nemluví anglicky, zdvojnásobilo a vyšplhalo na 80 procent. Největší etnickou skupinou jsou tu Tamilové, jejichž rodiče utekli před občanskou válkou na Srí Lance.
Učitel Jeo Debono, který je za jazykový program zodpovědný, říká, "Ve škole máme 250 tamilských dětí. Je záležitost běžné zdvořilosti umět je pozdravit v jejich jazyce a vědět něco o jejich kultuře. A je to také způsob jak etnické rozmanitosti naší školy využít a nenahlížet na ni jako na problém." Mezi jazyky, kterými mluví alespoň jeden žák a jsou zařazeny do programu, patří i španělština, swahilština a různé indické a africké dialekty. Škola teď uvažuje o tom, že do osnov zařadí i latinu, protože mnozí odborníci mají za to, že může pomoci žákům v učení jakéhokoliv jazyka.
Sedmiletý Aneeka Bhatturai, jehož rodina je z Nepálu, je současným "učitelem jazyka". Pan Debono o jazyku mluví s jeho rodiči a filmuje malého Aneeku, jak mluví rodným jazykem. Nahrávky pak používá každá třída ve škole, která má celkem 850 žáků. Hodiny začínají pozdravem v jazyce měsíce. S pomocí žáků učitel Debono sestaví seznam tuctu praktických frází. Říká, "Jde o věci, které by se vám hodily, kdybyste do dané země jeli na dovolenou. Děti jsou na sebe pyšné a podporuje to jejich sebevědomí."