Základní složka potravy - SACHARIDY

1. 3. 2000
Co jsou to sacharidy, Zpracování v těle, Kde v těle jsou, K čemu jsou v těle potřeba, Kde je seženu?

Základní složky potravy

SACHARIDY
(cukry, uhlohydráty, karbohydráty, uhlovodany, glycidy)

Co jsou to sacharidy
Většina lidí si pod pojmem cukr představí bílé kostky cukru. Toto je však jej jeden druh cukrů, takzvaný řepný cukr. Cukrů odborně sacharidů je celá řada. Dělíme je na jednoduché a složené. Mezi jednoduché patří např. glukóza, fruktóza a galakóza. Ke složeným cukrům disacharidy, složené ze dvou jednoduchých, trisacharidy, ale i polysacharidy (škroby) tvořené řetězcem většího počtu cukerných jednotek. Rostlinná potrava obsahuje různé druhy sacharidů, které jsou buď zcela stravitelné, ale také polysacharidy, které jsou zcela nestravitelné nebo jen z části. Tyto látky, ke kterým patří především součásti obalů rostlinných buněk, nazýváme vlákninou. Přestože tyto látky procházejí trávicím traktem téměř zcela nedotčeny, jsou pro normální činnost trávicího traktu nezbytné. O vláknině si řekneme více v dalším článku.

Zpracování v těle
Přijaté cukry organismus rozštěpí na základní cukerné jednotky (glukóza, fruktóza a galakóza). Fruktózu a galakózu pak v játrech na glukózu. Pro tělo je tedy základním cukrem glukóza. Z celkového množství přijaté glukózy se přibližně 50% rozštěpí oxid uhličitý a vodu. Asi pouze z 5% se v játrech a svalech tvoří zřetězením glukózy živočišný sacharid glykogen. Zbytek glukózy 30-40% se přestavuje na tuk.

Kde je v těle
Glukóza je základní látka dodávající tělu nezbytnou energii. Výhodou sacharidů je jejich vysoká účinnost. Mohou být spalovány ve svalech jak při aerobním, tak i při anaerobním cvičení.
Glukóza je ve svalech, krvi a v játrech. Ve svalech se zpracovává a převádí na energii potřebnou k pohybu. V krvi je stálé množství a játra slouží jako zásobárna, která doplňuje glukózu do krve. Tělo se snaží udržet v krvi určitou hladinu glukózy, neboň je nezbytná pro fungování organismu. V játrech je ovšem jen malá zásoba, která by stačila při hladovění zásobovat mozek jen na několik hodin. Tvorba glukózy pak v těchto chvílích probíhá štěpením bílkovin ze svalů a štěpením tuků.

K čemu je v těle potřeba
Za běžných okolností spotřebuje dospělý člověk 160g glukózy za den. Největší část spotřebuje mozek: 120 g, svalstvo v klidu: 30-10g a ostatní orgány cca 40g. Nedostatek glukózy způsobuje pocit únavy, vyčerpání, svalové ochablosti, podrážděnost a chuň k jídlu.

Které cukry je vhodné přijímat
Pro tělo jsou vhodné především složité cukry (polysacharidy). Uvolňují se v těle postupně a nedojte tak k velkému zvýšení hladiny glukózy v krvi (hyperglykemie). Naopak velké množství jednoduchých cukrů způsobí zvýšení hladiny glukózy v krvi hyperglykémii. Tělo se pak snaží hladinu snížit. Po výrazné hyperglykémii může ovšem dojít k přehnané reakci organismu a ten sníží hladinu glukózy moc a dojde pak k hypoglykemii. Ta se pak projevuje pocitem únavy a vyčerpanosti, tak jak je napsáno výše.

Sacharidy by měly být základní složkou naší potravy. Pokud to jde vyhýbejte se základním cukrům

Právě podle rozložení základních a složených cukrů určujeme u potravin tzv. Glykemický index - GI.

Příklady potravin s obsahem sacharidů.

Obiloviny

GI

Kořenová zelenina

GI
Chléb 69 Řepa 64
Rýže 70 Mrkev 92
Špagety 50 Brambory 80
Kukuřice 49 Sladké brambory 51
Ovesné vločky 49

Luštěniny

GI
Pšeničné vločky 67 Fazole 40
Ovoce

GI

Sojové boby 15
Jablka 39 Hrách 51
Banány 62 Čočka 29
Pomeranče 40

mléčné výrobky

GI
Grapy 26 Zmrzlina 36
Hrozinky 64 Mléko 33
Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

Druhé prosincové pondělí se vyvede. Váhy mají dost energie, i když už nejsou tak přitažlivé jako minulý týden, dokážou na sebe díky své kultivovanosti upozornit. Nadřízený je s výkony…

Nejčtenější články

Doporučujeme