Ženské archetypy: Jak je chápat a proč se jimi zabývat | Foto: iStock

Foto: iStock

Ženské archetypy: Jak je chápat a proč se jimi zabývat

Díky znalosti ženských archetypů dokáže každá žena lépe porozumět svému tělu i duši, může být energičtější a přitažlivější. Zdá se vám to jako pohádka? S teorií archetypů i způsobem, jak s nimi pracovat, vás seznámí jógová lektorka a terapeutka Gabriela Neradilová.

Co jsou to ženské archetypy?

Každý z nás má v sobě určité vzorce chování, myšlenky i nezaměnitelné vlastnosti. Ženské archetypy můžete pochopit jako konkrétní role, do kterých se každá žena staví při různých situacích a životních etapách. Z podstaty je pak naprosto logické, že na světě nenajdete dvě úplně stejné ženy, jež by měly identický vkus, vyjadřování, chování i koníčky.

Jako první vystoupil s myšlenkou archetypů švýcarský lékař a psychiatr Carl Gustav Jung, kolem roku 1912. Podle něj je pro každý archetyp určující věk člověka. Definoval celkem 12 základních archetypů. 

Jaké jsou archetypy ženy?

Všechny ženy v sobě skrývají 4 základní archetypy: Panna, Milenka, Matka a Vědma. Každý z nich má svůj příběh, motivaci a úskalí. Pokud pochopíme, ve které roli se právě nacházíme, kam směřujeme a jak dosáhnout optimální kombinace všech archetypů souběžně, máme vyhráno. Svůj potenciál využijeme k uspokojení svých potřeb a uvědomění, co naše tělo a duše potřebuje, abychom byli úspěšní a šťastní.

Základní archetypy ženy se mohou rozdělit do dalších podtypů, které nesou vlastnosti toho hlavního, např. archetypy řeckých či slovanských bohyň. Setkáváme se pak s archetypy, jako jsou Héra, Pallas Athéna, Artemis, Hekaté nebo Morena.

Gabriela Neradilová, jógová lektorka a terapeutka ve studiu Yofyz v Olomouci, dále vysvětluje charakteristiku všech archetypů.

  • Panna nese náboj mládí, nevinnosti a vášně k životu. Proti tomu ale nedostatek jejích zkušeností může způsobovat určitou zranitelnost a naivitu.
  • Milenka má na rozdíl od Panny více životních zkušeností, víru v sebe sama a lásku nejen k sobě, ale také k přírodě. Je nespoutaná a divoká. Stinnou stránkou může být nedostatek sebeúcty, či sklon k manipulacím s druhými.
  • Archetyp Matky je plný výživy, péče o druhé. Je napojen na přirozené rytmy Země. Pokud ze sebe ale vydává příliš mnoho, hrozí zde vnitřní vyčerpání a závislost na vztazích.
  • Poslední archetyp Vědma představuje zralou ženu. Často je to žena v období menopauzy, která je nabitými životními zkušenostmi podporou pro mladší generace a zároveň zná již své hranice a potřeby. Pokud se však nedokáže vyrovnat se svou novou rolí, může se cítit osamělá a beze smyslu života.”

S archetypy se můžete setkat také v marketingu nebo brandingu. V zásadě jde o stanovení všech skupin zákazníků a definování jejich charakteristických rysů. Podle toho lze pak vhodně cílit komunikaci a reklamu.

Jak pracovat s archetypy?

Při identifikaci archetypů vám mohou být nápomocné:

  • ženské kruhy, jógové rituály a další cílené rituály. „Rituální práce s archetypy není jistě pro každou ženu. Dle mého názoru je ale vhodná pro ty z nás, které se chtějí cestou sebepoznání napojit více na své tělo. Uvědomíte si, že v sobě máte všechny ženské archetypy, a pochopíte, jak s nimi pracovat. Skrze společné sdílení s dalšími ženami je tato cesta často jednodušší,” doplňuje Neradilová.
  • Vlastní myšlenky – zkuste si začít zapisovat deník. Snáze tak pochopíte, v jaké životní fázi jste, jaký archetyp ve vás aktuálně převládá a jak zvládáte nejrůznější životní situace. Následně pro vás budou životní změny a výzvy jednodušší a příjemnější.
  • Symbolické akce – každý archetyp můžete podpořit konkrétní akcí. Např. když chcete posílit Milenku, zajděte si ke kadeřníkovi, na nákupy nebo přátelskou kávu s kolegou.

Co aktuálně řešíte?

  • Sebereflexe a poznánímožná máte pocit, že často o druhé pečujete více, než samy o sebe. Někdy už na sobě pociťujete vyčerpání, protože se snažíte každému pomoct, vyřešit jeho problém a udělat ho šťastným. Pravděpodobně ve vás nyní převládá archetyp Matky. Pokud se vám podaří uvědomit si to, můžete s tím začít pracovat. Podaří se vám pak najít rovnováhu mezi osobní péčí a starostí o druhé. Zajděte si na masáž, kupte si dovolenou nebo si splňte některý ze snů.
  • Výzvy a nové životní etapy – uvažujete o povýšení? Nebo chcete změnit zaměstnání? Chtěly byste začít sportovat, malovat nebo potřebujete zhubnout? Pak vám vládne archetyp Panny. Je spojen s novým pohledem na váš život, novými zvyklostmi, koníčky a vším, co je pro vás dosud nepoznané. Uvědoměním si archetypu Panny se vám podaří lépe přijímat nová dobrodružství a výzvy. Snažte se očistit si svou duši, mysl i tělo. Vhodně k tomu poslouží detoxikační rituály a duševní očista meditací.  
  • Láska, touha, přitažlivost a kreativita práce s archetypem Milenky vás povede k tomu, abyste plně prožívaly radosti života a otevřely se hlubokému emocionálnímu i tělesnému prožitku. Tento archetyp vás učí lásce k sobě, k druhým a k životu jako takovému. Umožňuje vám objevovat vnitřní vášeň a autenticitu. Začněte milovat své tělo, nestyďte se za něj a milujte sama sebe přesně takovou, jaká jste. Oddejte se emocím prostřednictvím tance, jógy nebo masáží.
  • Poučení, moudrost, změny v životě – vyhodili vás z práce, ztratila jste dobrého přítele, je před vámi nová životní etapa, která vám nahání strach? Pokud jste si alespoň jednou odpověděla ano, je ve vás nyní archetyp Vědmy. Životní strasti, obavy a nejistoty musíte začít vnímat jako nový začátek. Něco končí, ale před vámi je nyní nová etapa života. Poučte se ze svých minulých chyb a inspirujte se sama sebou. Představujte si v sobě starou moudrou ženu (vědmu), která vám ukáže správný směr. Nebojte se neznámého. Naopak je vnímejte jako výzvu.

Doporučujeme

Články odjinud