Změna času − opravdu působí negativně na zdraví?

25. 10. 2012
Změna času − opravdu působí negativně na zdraví?
Nejeden odborník říká, že jakákoliv změna času či počasí může nepříznivě ovlivnit náš organismus. Posunutí času o jednu hodinu dopředu dokonce zvyšuje riziko infarktu o 10 %. Posunutí o hodinu zpět však tak rizikové není. Co nám vlastně vadí nejvíce?

www.ulekare.cz

Změna času z letního na zimní pro nás tedy tak rizikové není, obráceně to snášíme mnohem hůř.  A pak že ranní ptáče dál doskáče. Pojďme se tedy podívat, čím vším nás změna času ohrožuje. 

 

Čím a kdy trpí naše srdce

Nejrizikovější je vždy pondělní ráno po změně času, kdy se lidí chystají do práce. Proč tomu tak je, lékaři přesně neví, ale existuje několik teorií:

Nedostatek spánku: jedinci, kteří mají nadváhu, jsou obézní, mají zvýšené riziko cukrovky nebo onemocnění srdce, reagují na změny mnohem citlivěji. Nedostatek spánku může změnit i další tělesné procesy, včetně zánětlivé reakce, která může přispět k infarktu. Záleží také na tom, zda patříte k ranním ptáčatům, nebo nočním sovám − pokud vám ráno nedělá problém vstávat, pak změna času nemusí být tak dramatická.

Biologické hodiny: každá buňka v těle má své vlastní hodiny, které jí umožní předvídat, kdy se něco stane a jak se na to připravit. Když dojde k posunu času dopředu, chvíli trvá, než se buňky zase seřídí. Vnitřní hodiny v nich se musí připravit na stres nebo nějaký podnět − ve chvíli, kdy se čas posunuje dopředu, buněčné hodiny očekávají další hodinu spánku, ale nedostanou ji, což má negativní dopad na organismus.

Imunitní funkce: i imunitní buňky mají svoje hodiny a jejich odpověď závisí na denní době. Studie prováděné na myších ukázaly, že akutní změna času má nepříznivý dopad na imunitní odpověď. Naštěstí se hodiny v těle nakonec synchronizují. U některých lidí je však tento proces rychlejší, u jiných pomalejší.

Odborníci doporučují: v inkriminovaný čas (tedy v létě a na podzim) se probouzejte v sobotu a neděli o 30 minut dříve a dopřejte si vydatnou snídani, procházku venku a také cvičení. Pomůže vám to obnovit centrální hodiny v mozku, které reagují na změny světlých a tmavých cyklů, a také periferní hodiny (ty reagují na příjem potravy a tělesnou aktivitu). To umožní tělu přirozeně se synchronizovat se změnou času.

www.ulekare.cz

ČTĚTE TAKÉ:
Prevence rakoviny: 10 novinek, které by vás neměly minout

ČTĚTE TAKÉ:
Má milenku a další dítě. Lze se vyrovnat s existencí druhé rodiny svého muže?

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Pozor si dávejte na chybné úsudky při nějakém nudném papírování. Ještě stále totiž vaše znamení negativně ozařuje Merkur, což bohužel zavání nežádoucími chybičkami a menší soustředěností.…

Nejčtenější články